Startsida / Inlägg

Vettels strategi

av Anna Andersson

Det är dags att vända blickarna från Brasilien till Tyskland och från fotboll till F1.
Tysklands GP körs ju som bekant vartannat år på Hockenheim och vartannat på Nürburgring. I år är det dags för Hockenheim, en bana där de flesta av de europeiska förarna har kört många, många gånger. Som Nico Rosberg säger:
– Där har jag vunnit i alla klasser, det är dags att göra det i F1 också.
Lite fakta:
Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor 10 höger 7 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Över 250 km/tim: 3
Avstånd till kurva 1: 350 m.
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp.
Medelhastighet 2012: 201,843
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Soft och supersoft.
Tre saker att tänka på enligt Sebastian Vettel:
Nordkurve: Efter start kan det bli rätt trångt här, säger Sebastian VEttel till SPort Bild.
– Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna kära om i Spitskehjre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Men man får inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om förtidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.
Citaten kommer från Sport Bild.

•••
Enligt väderprognosen ska det vara varmt och mellan 30 och 35 grader kring Hockenheim under fredag och lördag, på söndag kan det däremot bli betydligt kallare. Då kommer en regnfront in från söder och det är risk för regn – omen det är än så länge oklart om det kommer någon skur under eller först efter loppet.
•••
Mika Häkkinen är lite irriterad på Kimi Räikkönen och misstänker att Ferrari kommer att ge Fernando Alonso fördelar.
– När man funderar på att lägga påverkar det motivationen negativt. Då kan man inte längre koncentrera sig på så många saker som man behöver göra i F1, säger Häkkinen bland annat.
Har du missat denna är den värd tre minuter:

The Häkkinen story
•••
Nico Rosberg har förlängt kontraktet med Mercedes till och med 2017, skriver Bild. Enligt Mercedes är kontraktet bara förlängt. Han kör dessutom med en speciell VM-hjälm i helgen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB