Hamilton topp – Rosberg flopp
avSka elektroniken avgöra VM?
I alla fall spelade den en stor, stor roll i Singapore.
Jag hoppas att det inte är den som avgör kampen om titeln. VM-ledaren Nico Rosberg kom inte ens av startrutan på formationsvarvet eftersom han hade stora problem med elektroniken. Ratten fungerade inte och det gjorde inte radiokommunikationen heller. Han tvingades starta från depån istället för ruta två satt sedan fast bakom Marcus Ericsson under stora delar av inledningen av loppet.
Men det hade ingen betydelse. Problemen fortsatte och han bröt loppet på det 14:e varvet. Enligt Toto Wolff var det en kabel som i rattstången som gick sönder.
– De var ett tekniskt fel som stallet får ta på sig, säger han också till RTL.
– Vi har en otrolig kvalitets kontroll, men ändå kan sådana saker hända. Vi skickar tillbaka den till England i natt och där plockas den ner i minsta detalj för att se exakt vad som har hänt. Det måste analyseras och åtgärdas.
The car refused to get out of neutral – plan had been to stall and restart, but it wasn't to be #F1 #SingaporeGP #RadioSinga
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 21, 2014
Därmed nollade han och eftersom Lewis Hamilton vann loppet så är Rosbergs VM-ledning borta. När nu fem lopp återstår är det Hamilton som har övertaget. Det skiljer tre poäng. Det gjorde det förra gången om Hamilton hade VM-ledningen också, efter Spaniens GP. Den gången tog Rosberg tillbaka ledningen i Monaco två veckor senare och han har haft den sedan dess.
– Det är ett väldigt tungt resultat, men det är ingenting jag kan ändra. Det gäller att acceptera det och jobba vidare, säger Rosberg till Bild.
Precis som vi har pratat om många gånger i år så lär det bli en fajt ända in på mållinjen. För spänningen i mästerskapet var detta kanon. Jag ser redan fram emot Japans GP om två veckor.
Samtidigt så hoppas jag bara att avgörandet kommer på banan och att det inte är elproblem, en punktering eller något sådant som avgör den spännande kampen mellan Mercedes två förare.
•••
Sebastian Vettel slutade tvåa. Det är hans bästa resultat i år.
– Jag gillar verkligen den här banan, med den här atmosfären. Det är en tuff bana och vi körde hela maxdistansen på två timmar, säger Vettel efter loppet.
– Jag fick en bra start, kom förbi Daniel och fick ett bra race efter det. Säkerhetsbilen kom ut vid värsta tänkbara tillfälle för oss och det var en otrolig utmaning att få däcken att hålla in i mål. Jag fick verkligen kämpa.
Daniel Ricciardo var trea. Alla resultat har du här:
En text om loppet har du här:
•••
Marcus Ericsson gjorde ett riktigt bra lopp, jag tror nog att det var hans bästa F1-lopp hittills. Han gjorde bara två depåstopp, men lyckades hålla båda bilarna från Marussia bakom sig, och slutade på plats 15. Det är placeringsmässigt sämre än i Monaco där han var 11:e man, men den här gången körde han betydligt bättre.
"PUSH, PUSH, and use boost on the last straight" – @Ericsson_Marcus crosses the line P15, very well done! #SingaporeGP #F1
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) September 21, 2014
•••
Det var helt enkelt inte Rosbergs dag i dag. Han fick inte igång bilen på förarparaden heller….
And how about… oh… a big (bump starting) hand for @nico_rosberg?! #Whoops #F1 #SingaporeGP @F1NightRace pic.twitter.com/0Jrvmx8Llf
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 21, 2014
•••
På det 31 varvet kom säkerhetsbilen ut. Så den där 100 procentiga garantin för en säkerhetsbil i Singapore håller i sig.
•••
McLarens Jenson Button bröt. Det händer inte ofta. Det var första gången på 37 lopp. Han har inte brutit sedan Sydkoreas GP 2012….
•••
Valtteri Bottas hade så dåligt med däck kvar i slutet av racet att han tappade massor med mrk. Inga poäng för Williamsföraren i dag.
•••
Fy fasen vilken tungt lopp för förarna. Värmen, luftfuktigheten och hettan i bilen gjorde det tungt, tungt för båda förare och material. Flera förare klagade över att de inte hade någonting att dricka eller att deras dricka var för het för att de skulle kunna dricka den. Loppet pågick också i två timmar, vilket är maxgränsen för ett race.
•••
Kamui Kobayashis bil klarade inte ens av att ta sin Caterham till start. Han bröt sedan han fått problem med oljetrycket redan på formationsvarvet.
Unlucky Kamui, he explains that there was a sudden loss of power. We will need to investigate what exact reason for stopping was after race
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) September 21, 2014
•••
Marussia får hjälp i garaget – av två meriterade herrar
Damon Hill och Johny Herbert.
•••
Dags för mig at koncentrera mig på tidningsjobb. Återkommer senare.