Startsida / Inlägg

Monza – fredagen

av Anna Andersson

Återigen var det Mercedes som var snabbast under fredagen. På den andra träningen hade dock Lewis Hamilton problem med hydrauliken.
– Det var en sensor som ställde till problem . Vi måste kolla på ECU, problemet kostade oss 30 minuter, säger stallchef Toto Wolff.
Ferrari visade annars att stallet trivs på sin hemmabana, Räikkönen och Alonso var trea och fyra. Alla resultat hittar du hos F1-bevakaren här.
Men trots det är Kimi Räikkönen inte speciellt hoppfull:
– Jag förväntar mig att det blir ett tufft lopp. Vi ligger efter när det gäller toppfarten. Kanske märks det inte så mycket under kvalet, men i loppet är det ett stort avstånd till bilarna som kör med motorer från Mercedes och Red Bull, säger finländaren.
– Spa var det första loppet i år där vi inte hade några problem. Vi kunde köra i vårt tempo och göra de saker vi hade planerat och då gjorde vi också ett bättre resultat.
Inför söndagens lopp på Monza säger han vidare:
– Vi måste se till att vi har tre fläckfria dagar. Det handlar om småsaker, men det är det som gör skillnaden.
– Vårt mål är självklart alltid att vara i toppen och vi jobbar hårt för att komma dit. Klarar vi det inte i år så blir det nästa år. De blir svårt att hinna innan säsongen är över, men vi förbättrar oss hela tiden och det finns ett par lopp som vi hade kunnat ta oss upp på pallen, men så hände något oväntat. Bilen strejkade, jag blev påkörd eller så missade vi kvalet som i Ungern.

•••
Denna tweeten är underbar.

Det finns bara ett Monza.
•••
Marcus Ericsson var sist på den andra tärningen. Han fick stryk av Kamui Kobayashi som kröde den andra bilen från caterham och var tre sekudner efter täten. På den första träningen fick han se sig besegrad av nykomlingen Roberto Merhi.
– Vi fick till bra grundinställningar direkt på mitt första varv, men tyvärr fick jag problem med bromsarna på det andra och då kunde vi inte förbättra varvtiden, säger Marcus Ericsson.
– Det var otroligt synd, det hade varit bra att få jobba vidare under passet, men nu tappade vi viktig tid på banan. Vi lyckades lösa problemen till det andra passet och det var ett bra pass, vi kunde köra många var och fick med oss mycket information på båda gummiblandningarna. Vi kunde också köra en longrun med optiondäcken och det var en okej eftermiddag. Nu har vi mycket information och vu måste jobba hårt i natt. Jag tror att vi kan bygga vidare på detta under resten av helgen.

•••
I morgon går kvalduellen mellan Mercedes förare vidare och jag har sammanställt läget mellan Hamilton och Rosberg under de hetaste loppen 2014:

Bahrains GP:
Rosberg och Hamilton kämpar om seger, de är nära att vidröra varandra. Rosberg använder en otillåten motorinställning. Hamilton vinner.
Spaniens GP:
Rosberg jagar Hamilton in i mål, britten använder sig, mot teamets inrådan, av en motorinställning som ökar prestandan och vinner.
Monacos GP: Rosberg missar inbromsningen i Q3, står illa och den gula flaggan hindrar Hamilton från att sätta en bättre tid. Britten anklagar tysken för att det var en medveten handling, tävlingsledningen friar tysken. Rosberg vinner.
Kanadas GP: De slåss om ledningen, men båda får problem med kylaren. Hamilton tvingas bryta. Rosberg blir tvåa.
Ungerns GP: Hamilton och Rosberg har olika strategier. Teamet beordrar Hamilton att släppa förbi Rosberg som har en annan taktik. Britten vägrar eftersom han anser att Rosberg inte är tillräckligt snabb.
Belgiens GP: Rosberg har pole position, Hamilton tar starten. Rosberg försöker kontra på det andra varvet, han vidrör Hamiltons bakdäck. Britten får punktering och rasar i fältet. Rosberg skadar frontvingen, men är tvåa i mål.
Efter loppet hävdar Hamilton att Rosberg sagt att det var en medveten handling. Rosberg tar på sig skulden, men säger att det var en raceincident.
•••
Vi kan förvänta oss sol och uppehåll i helgen. Det är mindre än 30 procents risk för regn under både lördag och söndag. Temperaturen ska ligga mellan 25 och 29 grader.

•••
– Det är inte min uppgift att rädda Formel 1, säger Flavio Briatore.
Så då vet ni…

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB