Marcus och Sauber?
avMarcus Ericsson får köra F1 nästa år – för Sauber.
Det skriver Blick och deras Roger Benoit som har följt det schweiziska stallet under flera årtionden.
Ännu är ingenting bekräftat, ingenting är helt klart och så länge det inte är det gäller det att vara lite försiktig. Ingenting är ristat i sten när det gäller F1 och om det är någon som skulle ha gjort något sådant – då går den stenen att flytta på.
Marcus hade exempelvis ett kontrakt för hela säsongen med Caterham också….
Samtidigt brukar Blick och herr Benoit veta exakt vad de pysslar med. Med andra ord är det en trovärdig uppgift och Sauber är ett bra alternativ för Ericsson.
Sauber grundades av Peter Sauber under 1970-talet och stallet har haft olika samarbetspartners sedan debuten 1993, 1993-94 var det Mercedes, 1995-96 var det Red Bull, 1997-2005 var det Petronas engineering och 2006-2009 var Sauber BMW:s fabriksteam, men när det tyska biltillverkaren lämnade F1 köpte Peter Sauber tillbaka sitt stall och sedan dess har man varit ett stall som kört för poäng vid flera tillfällen. Toppen var 2012 när Sergio Perez tog flera pallplatser och Kamui Kobayashi både stod på pallen och kvalade in i andra startled.
I år har stallet inte tagit en enda poäng, Adrian Sutil och Esteban Gutierrez har kämpat med en bil som varit allt för dålig och räknar man bort Marussia och Caterham i VM är Sauber sist, men en niondeplats ger så klart betydigt mer pengar än en tiondeplats i mästerskapet vilket är positivt för ekonomin.
I Tysklands sägs det att Adrian Sutil är klar för ännu en säsong i stallet.
– Det blir ingen förändring. Vi har en överenskommelse som sträcker sig över en viss tid, säger Sutil till tysktalande medier i samband med USA:s GP.
– Vi hoppas att bilen blir bättre nästa år, att vi har mindre problem och att vi kan köra in på påoängplats.
Stämmer hans uttalande så är det Esteban Gutierrez som har ett starkt stöd från mexikanska sponsorer som får flytta på sig. Men tidigare i höstas pekades även testförare Giedo van der Garve ut som förare för Sauber 2015, han har tidihgare kört för Caterham, han har varit testförre för stallet i år och har också starka sponsorer med sig.
Han har varit tydlig med att hans mål är att köra för stallet 2015, därför blev han testförare där i år och han skrev nyligen följande på twitter:
.@NicoHulkenberg Congrats buddy, hopefully we can have some nice fights next year, like the old days
Även Marcus har med sig starka sponsorer, sponsorer som dessutom betalar sina summor i tid och som står vid sitt ord. Det är väldigt viktigt för ett F1-stall och sådant väger mycket tungt i förhandlingarna. Sedan de nya motorerna infördes i år har F1 blivit ungefär 40 procent dyrare, med andra ord är det extremt viktigt med förare som drar in pengar och sponsorer som också betalar det man lovat. För Sauber har hela säsongen handlat om att överleva, nu är anmälningsavgiften för 2015 betald och då kan planerna för 2015 intensifieras.
Vad det betyder för Marcus?
Om han kör för Sauber får han stanna kvar i F1, han får ett familjärt stall med tradition, ett stall som bör kunna slåss för poäng – om de får till bilen. Sauber är ett stall som lotsat fram flera talanger i F1, Sebastian Vettel gjorde sin F1-debut för stallet, Kimi Räikkönen har kört där, Felipe Massa och Sergio Perez också.
Men Sauber är också ett stall som har haft problem med ekonomin de senaste åren, det är ett privatstall och det gäller att hålla förväntningarna på en rimlig nivå.
•••
Marcus Ericsson är i Austin nu. Han ska jobba som expert för Viasat under deras sändningar:
– Det är ju så klart tråkigt att inte få möjlighet att stå på startgridden i helgen, speciellt eftersom det känts bättre och bättre de senaste tävlingarna. Men då situationen ser ut som den gör för Caterham är det inte så mycket att göra åt. Därför är det riktigt kul att få möjlighet att vara med och kommentera tävlingen på Viasat Motor.
– Eftersom jag kört de här bilarna under hela säsongen så kommer jag nog kunna ge en hel del nya perspektiv på sporten. Jag hoppas och tror att det kommer bli kul och intressant för tittarna, säger Ericsson till Viasat.se.
•••
Väderförhållandena verkar bli fina i USA, i dag är det en liten risk för regn, men sedan ska det vara mellan 19 och 27 grader vart, samt solsken under både lördag och söndag.
•••
Här är Pirellis ord inför helgens lopp.
Saxat ur deras nyhetsbrev:
Circuit of the Americas i Austin, Texas är en av de nyaste banorna på F1-kalendern och invigdes 2012. För första gången kör man här medium och mjuk gummiblandning istället för kombinationen hård och medium som använts hittills. Däcken har valts för att stå upp mot påfrestningarna från den varierande banan med sina tre långa raksträckor samt flera tekniska kurvor, bland annat den långa kurva 1, en hårnål med konstant radie som är tuff mot däcken. Här finns också sektioner med snabba sidoförflyttningar som påminner om Silverstone eller Suzuka.Med totalt 20 kurvor och stora höjdskillnader ger banan i Austin ett jobbigt varv med många unika utmaningar, t ex inbromsningen i uppförsbacken efter start där det är svårt att hitta exakt bromspunkt. Banan är sammantaget mycket spännande och rolig för både förare och publik. USAs GP i helgen inleder den sista perioden av tävlingar med bara en helgs mellanrum, veckan efter är det dags för näst sista tävlingen för året: Interlagos i Brasilien, där samma kombination – medium och mjuk – nominerats av Pirelli.
Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Precis som för alla biltillverkare är Amerika en nyckelmarknad för Pirelli. Vi är alltså väldigt glada att vara tillbaka i Austin, en väldigt fin stad att vara i men också ett fantastiskt ställe att tävla på. När asfalten nu blivit tre år gammal har den mognat och skall teoretiskt ge bättre grepp än förut. Medium och mjuka däck lär ge oss ett tvåstoppsrace, men vi måste konfirmera detta efter de data som kommer in under friträningarna. Mycket beror på vädret, även om racet går i november kan vi vänta oss varma men varierande temperaturer, alltså kommer en viktig faktor bli hur greppet förändras efterhand pga uppbyggnad av värme i däckens konstruktion. Hur mycket det påverkar slitage och greppförlust med den nya generationen bilar – och därigenom strategierna – kommer vi få reda på när vi är på plats. Racen som körts här hittills har vunnits med enstoppare, detta har också berott på att det är relativt sent på säsongen då teamen har utvecklat en god förmåga att förstå hur de skall få ut så mycket som möjligt ur däcken.”
Banan ur däcksynpunkt
De tre långa rakorna tenderar att kyla av däcken och göra inbromsningarna kritiska eftersom däcktemperaturerna sjunker. Detta påverkar också instyrning i de snabba kurvorna, då gummiblandningen snabbt måste komma upp i temperatur.
Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i kallare väder. Det mjuka däcket ger som kontrast bästa prestanda under högre yttertemperaturer. Förra året bjöd på extremt växlande väder och temperaturen varierade mellan 18-37 °C.
Blandningen av raksträckor och kurvor ger en kompromiss när det gäller inställningen av aerodynamiken, här krävs högt mekaniskt grepp från däcken. Liksom den långa kurva 1 och de snabba kurvorna i början av varvet är även kurva 11 en utmaning för däcken, här bromsar föraren i ingången och däcken utsätts för ojämna påfrestningar när bilen är i obalans.
Förra årets vinnarstrategi var en enstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel startade på medium och bytte till hårda däck på varv 27. De 12 första i mål gjorde bara ett stopp.
•••
Jenson Button har bytt växellåda. Det betyder att han flyttas tillbaka fem platser i starten av USA:s GP.
•••
Jag har inte skrivit speciellt mycket om Jules Bianchi de senaste dagarna. Men läget är oförändrat. Kristiskt men stabilt. Han befinner sig fortfarande i Japan.