Startsida / Inlägg

Hamilton – en hand på bucklan?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade nosen först under fredagens träningar i Abu Dhabi. Han var något snabbare än Rosberg, på det första träningspasset, snabbare på det andra och snabbast på longrunsen.
Det ser med andra ord ut som om han är på väg mot sin andra VM-titel.
Samtidigt är inte tysken var inte oroad. Han satsar allt på att vinna – och då behöver han hjälp av en annan förare för att ta titeln – är Hamilton tvåa tar han hem VM-titeln.
– Åtta hundradelar, det kan jag nog hitta, om inte mer. Jag fick inte till något perfekt varv, men det var en bra dag allt som allt, säger Rosberg till tysktalande journalister.
Någon hjälp lär han däremot inte få av Lotus Romain Grosjean. Han måste sätta in sin sjätte motor och byta samtliga komponenter. Därför straffas han med 20 platsers nedflyttning i starten och han inte kör in på pole position kan han inte flyttas tillbaka 20 platser och han kan inte heller ta med sig straffet till nästa lopp.
Det betyder i så fall att han både flyttas ned max antalet platser på griden och får ett tidsstraff.
– Det är inte helt perfekt, men vi har i alla fall en ny motor och det finns ett antal rakor här och det kan hjälpa oss lite, säger Grosjean i ett försök att vara positiv.
Fernando Alonso var inte heller nöjd efter fredagens pass, två varv på den andra träningen:

•••
Resultaten:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m42.113s – 34
2 Nico Rosberg Mercedes 1m42.196s 0.083s 37
3 Kevin Magnussen McLaren 1m42.895s 0.782s 37
4 Sebastian Vettel Red Bull 1m42.959s 0.846s 33
5 Valtteri Bottas Williams 1m43.070s 0.957s 34
6 Daniel Ricciardo Red Bull m43.183s 1.070s 32
7 Kimi Räikkönen Ferrari 1m43.489s 1.376s 33
8 Jenson Button McLaren 1m43.503s 1.390s 23
9 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m43.546s 1.433s 38
10 Felipe Massa Williams 1m43.558s 1.445s 34
11 Sergio Perez Force India 1m43.746s 1.633s 37
12 Pastor Maldonado Lotus 1m44.005s 1.892s 38
13 Nico Hülkenberg Force India 1m44.068s 1.955s 32
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m44.157s 2.044s 39
15 Esteban Gutierrez Sauber 1m44.316s 2.203s 38
16 Adrian Sutil Saube 1m44.763s 2.650s 37
17 Romain Grosjean Lotus 1m44.986s 2.873s 35
18 Kamui Kobayashi Caterham 1m45.505s 3.392s 38
19 Will Stevens Caterham 1m47.057s 4.944s 34
20 Fernando Alonso Ferrari – – 2

En text hittar du här
Caterham kör i Abu Dhabi och det betyder att det är 20 bilar på griden och det blir ett nytt kvalsystem – igen.
Det betyder att de fem långsammaste förarna lämnar efter Q1 och i Q2 är det också de fem långsammaste förarna som har kört färdigt. Därefter gör de tio snabbaste upp om pole position i Q3.
•••
I veckan sa Bernie Ecclestone att han inte brydde sig om vad ungdomarna tycker:
– Ingen aning varför folk hela tiden pratar om den unga generationen. Vad ger det? Vi kan inte sälja någonting till dem. De flesta av de ungarna har nämligen inga pengar.
– Jag är mer intresserad av 70-åringarna, de har tillräckligt mycket pengar. Det finns ingen anledning för mig att tänka på ungarna för de köper ingenting och om några PR-människor säger att de behöver den åldersgruppen så kan de arbeta med Disneyland.
Han får kritik av Christian Horner, stallchef för Red Bull:
– Är du 84 så verkar 70 är rätt ungt, log Horner på FIAs presskonferens.
•••
Egentligen skulle Robert Fernley (Force India), Christian Horner (Red Bull), Monisha Kaltenborn (Sauber), Gerard Lopez (Lotus), Marco Mattiacci (Ferrari), Claire Williams (Williams) och Toto Wolff (Mercedes). ha varit med på FIAs presskonferens. Men Kaltenborm Fernley och Lopez bojkottade den , troligen en protest mot fördelningen av prispengar.

•••
Trevlig fredag.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB