Startsida / Inlägg

Kaos i Ericssons nya stall – jurister kopplas in

av Anna Andersson

Marcus Ericsson och Felipe Nasr ska köra för Sauber 2015 säger stallet.
Men Adrian Sutil och Giedo van der Garde har också kontrakt.
Säger de.
Även Esteban Gutierrez är förvånad över att han får lämna teamet och han sponsras av en av världens absolut rikaste män, Carlos Slim från Mexiko. Förarna pratar om att ta till rättsliga åtgärder, diskutera med sina managers och med jurister. Även Simona de Silvestro som i maj stod i Barcelona och pratade om sin framtid med stallet och hur hon skulle köra F1 nästa år har fått gå efter oenigheter. Hon skulle ha kört under fredagsträningen i Austin förra veckan, men samarbetet bröts och hon ser också över vilka rättliga åtgärder som hon kan vidta.
Med andra ord en rejäl soppa och du kan läsa om det här.
Eller som Adrian Sutils flickvän twittrade:

•••
Det är dags för F1 på Interlagos och där brukar vädret alltid ställa till problem, om du inte har sett klippet från finalen 2008 så gå in på gårdagens blogginlägg.
Här är Pirellis ord om däckvalet inför helgen:
Interlagos-banan i hjärtat av Sao Paulo har det näst kortaste varvet av alla F1-banor efter Monaco och består av knixiga kurvor och höjdskillnader som ger förare, bilar och däck en fascinerande utmaning. Gummiblandningarna medium och mjuk har valts ut av Pirelli för Interlagos, här finns dock stor risk för regn och de preliminära väderleksrapporterna talar om blött väder för åtminstone delar av helgen.

Det stora antalet kurvor som packats ihop på bara 4,309 km bana innebär att däcken utsätts för konstant påfrestning, bristen på långa raksträckor ger heller inte någon möjlighet till avkylning. Dessutom är banan känd för sin ojämna beläggning, sina snabba kurvor och små avåkningszoner, något som kräver total koncentration från förarna. Framförallt är evenemanget känt för sina entusiastiska fans och en unik atmosfär. Här har många titelfighter avgjorts under åren, men eftersom dubbla poäng delas ut i årets finaltävling i Abu Dhabi kommer inte detta ske denna helg.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Brasilien är en av Pirellis största marknader i världen, så det är ett nöje att vara här bland vänner och supporters. Varvet tar mycket ur däcken tack vare den nästan konstanta följden av kurvor och en del av dessa tas dessutom i hög fart. Att få ut det mesta ur däcken är vitalt när det gäller strategierna för racet. Vi har sett många regnrace här under åren och det finns hög sannolikhet för att det kan bli så även i år. Detta adderar till ryktet som banan har, att vara värd för dramatiska race där ingen vet hur det skall sluta. Vi kan troligen se fram mot ännu en spännande helg med en publik med stark passion för Formel 1”.

Banan ur däcksynpunkt

Interlagos är en av få banor som körs motsols tillsammans med de andra två banorna som avslutar årets VM: Circuit of the Americas och Yas Marina.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i lägre yttertemperatur. Det mjuka däcket ger som kontrast bästa prestanda i varmare väder, allt detta påverkar förstås racestrategierna.

Däcken påverkas av flera kombinerade påfrestningar på Interlagos: sido- och längsgående krafter samtidigt, något som ger höga temperaturökningar i gummiblandningen. Graden av downforce är generellt högt och balansen mellan aerodynamiskt och mekaniskt grepp är i stort sett jämn.

Förra året var den vinnande strategin en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på medium, gjorde ett depåstopp för byte till ytterligare ett set medium på varv 24 och bytte sedan till hård gummiblandning på 47:e varvet. Före start hade man inte haft chans att köra ett enda pass på torr bana, något som gjorde strategivalet komplicerat.
•••
Fakta om banan:
Längd: 4,309 km/71 varv. Den körs motsols.
Kurvor: 5 höger och 10 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/timmen: 2
Avstånd till kurva 1: 190 m
Medelhastighet 2013: 198,202 km/tim
Lägsta passage med full gas: 17 sek/1220 m.
DRS: Mellan kurva 3 och 4 samt start/målrakan.
Varvrekord: 1:11.473 – JP Montoya (2004)
•••
Märk väl att kval och race avgörs på lördag och söndag kl 17.00 svensk tid.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB