Marcus nöjd med sin första testdag
avSäsongen avslutades i söndags.
Och startade om i dag.
Herre jösses, jag hann i alla fall inte vara ledig däremellan….
Men nu har vi fått se en skymt av nya McLaren-Honda. Det tog slut efter tre varv, vi har fått se Valtteri Bottas köra snabbast av alla, Nico Rosberg vara flitigast av alla och Marcus Ericsson köra för Sauber:
– Det var en bra dag. Jag körde många varv och huvudmålet var att vänja mig vid bilen och börja jobba tillsammans med teamet. Jag är otroligt glad för den möjligheten. Det var en bra första dag, säger Marcus Ericsson i ett pressmeddelande.
– Vi fokuserade mycket på aerodynamikjobb inför 2015, men även på de nya däcken. Jag tror att alla är nöjda och jag är väldigt glad över att ha kört mina första varv med C33.
Här har du resultaten:
1 Valtteri Bottas Wiliams 1:43.396 80
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:43.888 0.492 81
3 Nico Rosberg Mercedes 1:44.512 1.116 114
4 Jolyon Palmer Force India 1:44.516 1.120 37
5 Carlos Sainz jr. Red Bull 1:45.339 1.943 100
6 Will Stevens Caterham 1:45.436 2.040 102
7 Charles Pic Lotus 1:46.167 2.771 89
8 Marcus Ericsson Sauber 1:46.253 2.857 95
9 Max Verstappen Toro Rosso 1:47.194 3.798 55
10 Stoffel Vandoorne McLaren – – 3
Resultatet säger inte speciellt mycket. Det är tester i november och de förare som ännu inte har en plats i startfältet och har betalat för sina tester, ja de måste prestera. Då är det fokus.
De team som har sina förare klara kan ha ett annat fokus, mot framtiden. Så tiderna bryr jag mig inte så mycket om.
För Mercedes var det viktiga att testa de nya däcken:
– Det var inte så stor skillnad, sa Nico Rosberg till motorsportmagazin.
– Det va lite här och där, jag vill inte gå in på detaljer, men man måste anpassa inställningarna lite och då fungerar det.
Ungefär samma sak sa Valtteri Bottas efter sina 444 km med FW36.
– Det var lite skillnad, men däcken slits mycket jämnare än tidigare, säger han.
Hos Ferrari var det Kimi Räikkönen som körde i dag, i morgon är det Raffaele Marciello, från Ferraris juniorprogram som testar. Sebastian Vettel var på plats i depån, men kontraktet med Red Bull förbjuder honom att testa för sitt nya stall.
För McLaren-Honda började först på eftermiddagen, på förmiddagen arbetade man med elektroniken, men det blev bara 17 km på banan eftersom man fick problem med just elektroniken. Även Force India hade problem med sin powerunit och GP2-mästaren Palmer körde bara 37 varv.