Startsida / Inlägg

Rosberg snabbast – han förhandlar med Alonso

av Anna Andersson

Nico Rosberg slog till med ett helt perfekt kvalvarv i Austin, Texas. Han tog pole position och var snabbast i kvalet för nionde gången i år.
Han slog tillbaka när han som bäst behövde det, men nu måste han också prestera i racet. Han behöver ta in på Hamilton, även om det inte är avgörande för VM än så långe så är det otroligt viktigt i den psykologiska kampen mellan teamkollegorna.
Hamilton hade problem med vänster broms under kvalet och det var svåra förhållanden. Det blåste ganska mycket, förhållandena förändrades från det tredje passet till kvalet och även under kvalet så vred sig vindarna vilket gjorde det till en utmaning för förarna.
Rosberg startar från den rena sidan i morgon, Hamilton från den smutsiga.
Jag ser verkligen fram emot racet som startar kl 21.00 svensk tid.
Hur går era tankar inför säsongens 17:e race?
•••
I morgon är det ett lopp med 18 bilar och med ett förändrat kvalformat så försvann följande bilar i Q1:
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Esteban Gutierrez (Sauber), Sebastian Vettel (Red Bull) och Romain Grosjean (Lotus).
I Q2 slog Adrian Sutil till med sin Sauber. Han var tia och tog sig vidare till Q3 vilket är ett mycket bra resultat. Han har ju ett gällande kontrakt med Sauber för nästa säsong och är en av dem som Ericsson slåss med om en plats där.
Pastor Maldonado (Lotus), Sergio Perez (Force India), Nico Hülkenberg (Force India) och Daniil Kwjat (Toro Rosso) försvann i Q2.
Alla resultaten har du här:
1 Nico Rosberg Mercedes1m36.067s –
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m36.443s 0.376s
3 Valtteri Bottas Williams 1m36.906s 0.839s
4 Felipe Massa Williams 1m37.205s 1.138s
5 Daniel Ricciardo Red Bull 1m37.244s 1.177s
6 Fernando Alonso Ferrari 1m37.610s 1.543s
7 Kevin Magnussen McLaren 1m37.706s 1.639s
8 Kimi Räikkönen Ferrari 1m37.804s 1.737s
9 Adrian Sutil Sauber 1m38.810s 2.743s
10 Pastor Maldonado Lotus 1m38.467s –
11 Sergio Perez Force India 1m38.554s –
12 Jenson Button McLaren 1m37.655s –
13 Nico Hülkenberg Force India 1m38.598s –
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m39.250s –
15 Esteban Gutierrez Sauber 1m39.555s –
16 Romain Grosjean Lotus 1m39.679s –
17 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m38.699s –
18 Sebastian Vettel Red Bull 1m39.621s –

•••
Daniil Kvyat har satt in sin sjunde motor. Återigen är det så att han flyttas tillbaka tio platser i startuppställningen. Toro Rosso valde medvetet att göra det nu så att han inte drar med sig straffet till Abu Dhabi där det är dubbla poäng.
Jenson Button har bytt växellåda och flyttas också ner fem placeringar och Sebastian Vettel har som bekant bytt alla komponenterna till sin powerunit och startar från depån.
•••
Bernie Ecclestone är inte alls ledsen över att Caterham och Marussia inte finns med i helgens lopp.
– Vi behöver dem om de presterar, inte om de går omkring och tigger, säger Ecclestone till Sky Sports.
– Om vi tappar två stall till kan det också vara 14 bilar på griden. Jag kan däremot inte förutspå om det kommer att hända eller inte.
Däremot så saknar han någonting annat. Ljudet. Han gillar inte de nya poweunitsen som infördes inför säsongen – och som kostade läskigt mycket pengar. Fick en uppgift om att enbart de har ökat kostnaderna med 40 procent i år.
– Titta på reglerna på det tekniska regelverket. Vi har haft det tillräckligt länge för att inse att det måste bort, säger Ecclestone.
– Vi ska säkerligen försöka lösa det under vinteruppehållet.
•••
Gerhard Lopez har bekräftat för den franske journalisten Laurent Dupin att han förhandlar med Fernando Alonso.
Alonso till Lotus, eller tillbaka till Renault som han körde för 2003-2006 och 2008-2009.

•••
Williams ledning saknas också i depån. Stallchefen Frank Williams har opererat sin skadade rygg på ett sjukhus i Storbritannien och hans dotter som annars är ställföreträdande teamchef är hos honom. Hon räknar dock med att vara på plats i Brasilien nästa helg.
•••
Colin Kolles försvann precis från F1 med Caterham. Det var ju han som var rådgivaren åt de nya investerarna som köpte teamet i somras.
Men nu är han på väg tillbaka. Tillsammans med det rumänska projektet Forza Rossa. Det ryktas om att Forza Rossa, som först tänkte bygga sitt chassi hos Caterham i Leafield och köra med motorer från Ferrari, nu har vänt blickarna mot Marussia. Man vill köpa stallet, ta över licensen och bygga bilen i det brittisk/ryska stallets lokaler.
Stallet väntar nu på att få en bekräftelse från FIA för att köra 2015.
2016 kommer sedan amerikanska Haas F1 till F1, stallet har ett nära samarbete med Ferrari och det är tänkt att det ska bli italienarnas B-team.
Så snart kanske det är 20 bilar på griden igen – precis som reglerna kräver.
Frågan är bara vad som händer 2015, då Bernie Ecclestones kontrakt garanterar att det ska vara 20 bilar på griden. Fyller man upp med tredje bilar från de större teamen och hur räknar man de då? Kör de utanför teammästerskapet?
•••
Trevlig kväll!