Nyheter inför 2015
avI går togs beslutet att det ska bli 21 lopp nästa år. Även Sydkorea fick plats i kalendern.
F1 körde i Yeongam mellan 2010 och 2013, men i år fick loppet ingen plats.
Nästa år är banan tillbaka det är årets femte lopp, efter Australien ( 15 mars), Malaysia, Kina och Bahrain. Datumet är dock inte helt spikat.
vanligt.
Här är hela kalender – 21 race vilket är rekord.
15 mars- Australien (Melbourne)
29 mars – Malaysia (Sepang)
5 april – Bahrain (Sakhir)
19 april – Kina (Shanghai)
3 maj – Yeongam (Sydkorea)
10 maj – Spanien (Barcelona)
24 maj – Monaco (Monte Carlo)
7 juni – Kanada (Montreal)
21 juni – Österrike (Red Bull Ring)
5 juli – Storbritannien (Silverstone)
19 juli – Tyskland (Nurburgring)
26 juli – Ungern (Budapest)
23 augusti – Belgien (Spa-Francorchamps)
6 september – Italien (Monza)
20 september – Singapore (Singapore)
27 september eller 4 oktober – Japan (Suzuka)
11 oktober – Ryssland (Sochi)
25 oktober – Mexiko (Mexico City)
1 november – USA (Austin)
15 november – Brasilien (Interlagos)
22 november eller 29 november – Abu Dhabi (Yas Marina)
Andra nyheter är att de dubbla poängen i finalen förvinnen, det blir inte heller någon stående start bakom säkerhetsbilen.
Däremot blir det den virtuella säkerhetsbilen som testats framgångsrike under året kommer att användas nästa år.
Om loppet bryts nästa år ska fältet inte samlas på start/målrakan utan i den aktuella följden på depårakan.
Dessutom ändras det i straffsystemet, den som ska flyttas tillbaka ett antal platser på grund av att man bytt någon komponent måste bara göra det den aktuella tävlingshelgen, det straff som inte kan tas då ( om du kvalar in som 16:e, men ska flyttas bak tio platser) omvandlas till ett tidsstraff.
Förutom ”fem sekunders straffet” finns det nästa år även ett ”tio sekunders straff”, den som råkar ut för en ”unsafe release” får ett tio sekunder långt ”stop and go straff”.
När det gäller bilen så höjs minstavikten till 702 kg och FRIC förbjuds.
Max Verstappen är 17 år och han ska debutera i F1 2015, men från och med 2016 måste man vara 18 år för att få den superlicens som krävs. De måste ha kört 300 km i en F1-bil och kört minst tv år i en annan formelkategori under F1 – dessutom måste en F1-förare från om med 2016 ha ett vanligt körkort….
Det var en kort sammanfattning av nyheterna från FIA-mötet.
När det gäller Bianchis krasch så konstaterar FIA att Bianchi kört för fort och att det kan ha varit ett fel på Marussian, säkerhetssystemet ska inte ha fungerat ordentligt. Rapporten är på 396 sidor och det står bland annat:
”Bianchi bromsade inte tillräckligt för att undvika att tappa kontrollen vid samma plats som Sutil”.
”Alla räddnings- och vårdinsatser följde riktlinjerna och deras insatser anses ha bidragit till att ha räddat Bianchis liv. Om förare lyder reglerna som gäller under dubbel gul flagg sätts varken förare eller funktionärer inför fara”.
•••
Det sägs att chefsdesignern Nikolas Tombazis är på väg att lämna Ferrari.