Startsida / Inlägg

Ericssons nya bil?

av Anna Andersson

Förra F1-säsongen var domarna otroligt aktiva. Faktum är att antalet straff har fördubblats sedan 2012. 2014 utdelade domarna över 100 straff, framförallt var det många fem sekunders straff (23-stycken) och 22 gånger dömde domarna en förare för att han ”leaving the track and gaining an advantage”.
Flest straff under 2014 ådrog sig Marcus Ericsson och Pastor Maldonado, båda drog på sig totalt 10 olika straff, sex av dem orsakade de var och en själva, fyra stod teamen för.
De enda förare som inte drog på sig några straff förra året var Kimi Räikkönen, Ferrari, och Nico Rosberg, Mercedes.

När det gäller förare som har straffpoäng på superlicensen så här såg det ut när vi avslutade säsongen 2014:
Ericsson 5
Maldonado 5
Bianchi 4
Magnussen 4
Vergne 3
Bottas 2
Perez 2
Sutil 2
Gutierrez 1
•Efter 12 poäng under ett år så stängs föraren av ett lopp. Ingen förare kom upp till det förra säsongen.
•••
Det är inte långt kvar nu:

•••
Viasat fortsätter att köpa motorrättigheter och där kan ni nu förutom F1 se MotoGP, Nascar, VM i rallycross och VM i speedway. Mer om det läser du här.
•••
David Coulthard kritiserar Toro Rossos val av förare. Den tidigare F1-föraren anser att Carlos Sainz jun. (20) och Max Verstappen (17) inte har den erfarenheten som krävs. Båda två debuterar i F1 i Melbourne den 15 mars.
– Det är ingenjörer och designers som utvecklar bilen efter sitt vetande och kunnande, säger Coulthard till Sky Sport.
– Men för att vidareutveckla bilen måste det finnas kunskap i cockpit. Arbetet mellan förare och aerodynamiker och chefsmekaniker är otroligt viktigt. De unga förarna måste först samla den erfarenhet som krävs. Därför vore det bättre med ett förarpar där det finns en erfaren förare och en nykomling.
Vad tror du om Toro Rossos förarpar?
•••
Är det såhär Marcus Ericssons nya bil ser ut?

Det är ett av förslagen som snurrar runt på twitter just nu.
•••
Efter det att Jules Bianchi skadade sig så svårt i Japan vill Malaysia nu starta sitt GP-lopp tidigare än 16.00 som planerat. Man vill starta klockan 15.00 lokal tid istället.
Genom att starta tidigare så minskar man risken för monsunregn, men det betyder också att tittarna i stora delar av Europa måste gå upp klockan 09.00 och i Storbritannien startar det då redan klockan 08.00.
•••
Glöm inte bort att Sportbladet Motor nu även finns på facebook. Klicka in, gilla och hitta alla nyheter och nya artiklar direkt i ditt eget nyhetsflöde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB