Hotet mot Kimi
avEnligt uppgifter till Autosprint kör ska Ferrari använda sig av så kallad ”pullrod” även 2015, detta trots att Kimi Räikkönen inte lär vara speciellt nöjd med det. Övriga team kör med pushrod, innan Ferrari bytte till pullrod 2012 var väl Minardi (2001) det senaste teamet som använde sig av det. Det var ett stall som Fernando Alonso körde för och han trivdes bra med den lösningen. Han har nu lämnat Ferrari för McLaren och i år är det Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel som kör för Ferrari. Vettel har en körstil som är något mer lik Räikkönens jämfört med Alonso vars körstil skiljer sig från finländarens.
Men Kimi Räikkönen är ungefär lika avslappnad som vanligt och säger:
– Jag skulle säga att det är uteslutet att jag får samma problem som 2014. Den nya bilen skiljer sig väldigt mycket från fjolårets modell, även om det kanske inte ser ut så vid en första anblick. Jag tror nog att vi kommer att vara där som vi också ska vara med den nya bilen.
•••
2014 körde Kevin Magnussen F1. 2015 är han testförare, men han får inte någon fredagsträning av McLaren.
@CheskaAEvans No Friday practises for me this year. I will be watching from the pitwall 😉
— Kevin Magnussen (@KevinMagnussen) January 5, 2015
•••
Den tidigare F1-föraren Jean-Pierre Beltoise, Frankrike, har avlidit. 77-åringen var på semester i Senegal där han drabbades av två strokes kort efter varandra.
Beltoise körde även mc i VM, men bytte från två till fyra hjul efter en olycka. Han vann ett F1-lopp, Monacos GP 1972. Han var en mycket mångsidig racerförare och har också kört 24-timmarsloppet Le Mans och rallycross.
•••
Om Caterham inte har någon köpare till testerna (och det är mindre än en månad dit) ja då är det över. Det ser inte heller så bra ut för Marussia även om drömmen om ännu en F1-säsong lever.
•••
Här är Annie Seels hälsning från Dakar:
Just gått i mål. En helvetes-sträcka!
Samma som dödade min motorcykel i Dakar 2011.
Första 400 km körde jag kanon. Fast vi fick ligga bakom våra andra förare och det gick långsamt. Sen kom de sista 100 km med bara fesh-fesh vegetation, sandspår och alla satt fast.
Vi hjälpte våra andra förare i teamet, så till sist började kopplingen att slira. Paul försökte fixa men den funkade illa pga det tunga underlaget. I ca 100 km kämpade vi, blev även bogserade av en annan tävlande, tills det var bara 40 km kvar, där vi blev fast i en uppförsbacke. Kom inte vidare och måste sova ute.
På morgonen hade kopplingen svalnat och funkade lite bättre. Fortsatte sedan med stort besvär. Släppte ut luft ur däcken för att klara sandbackarna uppför.
Nu är vi på bivacken. Och vi får fortsätta!!! Har 2 timmar för service, sedan på’t igen!