Startsida / Inlägg

Ingen licens för Räikkönen, Button och Ericsson

av Anna Andersson

FIA inför från och med 2016 nya regler för vilka förare som får lov tt köra F1. Man måste vara 18 år, ha ett vanligt körkort och 40 poäng.
Poängen tjänar man i andra serier, exempelvis hade Max Verstappen inte fått köra F1 2015 om de reglerna hade gällt nu, han är inte tillräckligt gammal, har inget körkort och hans tredjeplats i F3 EM gav honom bara 30 poäng – och en förare behöver samla ihop 40 poäng under tre år för att få den superlicens som krävs.
Europåamästaren Esteban Ocon hade däremot samlat ihop sina 40 poäng, precis som mästaren i LMP1, WEXC och IndyCar. I GP2 räcker det med plats ett eller två för att ta 40 poäng medan en mästartitel i GP3 ger 30 poäng, precis som World Series by Renault.
Däremot ger varken DTM, Formel E eller WTCC några poäng. Därmed kanske Felix Rosenqvist som hoppats på DTM för att kanske så småningom nå drömmen om F1 får tänka om. Paul di resta, som körde för Force India i ett par tog sig till F1 via en seger i DTM, men det går alltså inte framöver – om man inte når rätt poäng under två säsonger innan man kör i DTM…

Här är poängnyckeln:
Formel 2
60 – 50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3

GP2
50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3 – 2

Formel-3-EM, WEC (LMP1), IndyCar
40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1

GP3, Formel Renault 3.5
30 – 20 – 15 – 10 – 7 – 5 – 3 – 2 – 1

SuperFormula (tidigare Formel Nippon)
20 – 15 – 10 – 7 – 5 – 3 – 2 – 1

Nationale Formel-3-Serien, Formel 4
10 – 7 – 5 – 2 – 1

Formel Renault 2.0 (ALPS, Eurocup, NEC)
5 – 3 – 1

Motorsporttotal har gått igenom alla aktuella F1-förare och faktum är att två världsmästare, Jenson Button och Kimi Räikkönen inte hade fått någon superlicens om detta reglemente hade gällt när de debuterade och Marcus Ericsson hade inte heller klarat sig 2014. Han samlade 24 poäng på sina två år i F3 och fyra säsonger i GP2 när han debuterade förra året.
Inte helelr mIchael Schumacher hade kunnat göra comeback, 2010. Han hade tre års frånvaro bakom sig och det hade inte räckt för en superlicens.

Så många poäng hade årets F1-förare samlat vid sina F1-debuter:
Lewis Hamilton: 103 poäng
Nico Rosberg: 63 poäng
Daniel Ricciardo: 38 poäng
Daniil Kvyat: 42 poäng
Valtteri Bottas: 81 poäng
Felipe Massa: 55 poäng
Sebastian Vettel: 45 poäng
Kimi Räikkönen: 10 poäng
Fernando Alonso: 50 poäng
Jenson Button: 5 poäng
Nico Hülkenberg: 150 poäng
Sergio Perez: 43 poäng
Carlos Sainz jun.: 49 poäng
Max Verstappen: 20 poäng
Romain Grosjean: 60 poäng
Pastor Maldonado: 88 poäng
Felipe Nasr: 63 poäng
Marcus Ericsson: 24 poäng

Vad tycker ni om det här systemet? Är det rätt? Är det fel?
Ett bra sätt att få ordning på problemet betalförare, eller är det onödigt?
Reglerna gäller som sagt från 2016 och framöver så blir det verkligen viktigt att prestera i de olika serierna. Enbart pengar kommer inte att räcka till.
•••
Teamkompisar;-)

•••
F1 stannar på Spa i Belgien till 2018.
•••
Sydkoreas GP är nu, precis som vi förväntat oss, struket ur kalendern och det ryktas om att US GP har ekonomiska problem och kan komma att försvinna ur kalendern.
•••
Annie Seel har haft ett litet helvete i Sydamerika och inte alls hunnit blogga på det sättet som hon hade hoppats på.
Här är ändå en kort rapport:

Vi kom till bivacken först på förmiddagen – 6 jan ca kl 11. Men vi får fortsätta!!! Har dock bara 2 timmar för service, sedan på’t igen!
Hur vår klass ska hanteras är dock lite oklart.
Men vi fick starta etappen efter en massa strul vid in- och utcheckning. Startfunktionären hade sagt att vi kunde fortsätta men vägrade ge vårt tidkort för att vi kommit in så sent från etapp 2. Jag krävde tidkortet ändå, fast vi kunde få strafftid. Men han skickade iväg oss utan tidkort, så det stod i resultatlistorna att vi var ute ur tävlingen, ”ej startad”.
Sedan pratade jag med etapp-chefen som sa att vi visst skulle fått tidkortet redan vid omstart. Det ordnades till slut, och vi kom iväg.
Vi kom i mål utan större problem, enligt bossen Paul Round.
Men även denna målgång blev mycket sen.

7 jan, Stage 4.
Annie startar sent, men är på gång… det blir en ”kvälsstur”.

Övrigt:
Våra vänner i team RallyRaid UK har tyvärr avbrutit efter etapp 2. Bil 424 Navarro hade sex punkteringar, och fick reservhjul av Annie. Möjligen fick de också andra allvarligare problem med bilen. Bil 411 familjen Ernesto vurpade på S2 och kraschade illa. Alla förarna klarade sig utan skador, som tur.

Rally Raid UK, Team-chefen Paul Round kommenterar:
Årets Dakar har krävt sina offer redan tidigt, många deltagare berättar om sina upplevelser, strapatser och olyckor. Tävlingen lever redan upp till sitt våldsamma rykte…

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB