Startsida / Inlägg

”Skriv att Ronnie är fantastisk – men säg det inte åt honom”

av Anna Andersson

Vi inledde med Jo Bonnier.
I dag är det dags för Ronnie Peterson.
Sveriges mest framgångsrika F1-förare genom tiderna.

Debuten i Monaco var storslagen.
Därefter lyckades Ronnie Peterson med det mesta – utom att vinna en VM-titel.
Men snart 40 år efter sin död är han fortfarande en mycket respekterad F1-förare.

-1

F1-historien om den svenske ikonen Ronnie Peterson inleds i Monaco 1970. Han imponerade på alla när han slutade sjua i privatanmäld March 701, en bil som inte alls kunde konkurrera med de bästa.
– Skriv att Ronnie är fantastisk – men säg det inte åt honom, sa dåvarande stallchefen Max Mosley, som sedan blev president i det internationella bilsportförbundet FIA.
Svensken gjorde totalt nio starter i F1 det året, men han avsöutade säsongen utan poäng. Han kombinerade F1 med att sluta fyra i F2 och han körde även sportvagn (bland annat Le Mans). Nästa år blev däremot betydligt mer framgångsrikt, han fortsatte att kombinera flera olika klasser och slutade VM-tvåa i F1, i en March efter Jackie Stewart i Tyrell.
– Han har talang för det här jobbet. Ronnie är en av de stora som alla räknar med kan bli hur stor som helst, sa Stewart till SVT.

1973 bytte Ronnie Peterson till Lotus och han vann fyra av 15 lopp. Han hade skapat F1-feber i Sverige, F1 kördes på Anderstorp, han var djupt respekterad av sina kollegor, han var otroligt snabb, rutinerad och han åkte snabbare än alla andra eftersom han körde om med sladd i kurvorna, något som många motståndare undvek.
– Faster than a bullet from a gun, he is faster than everyone, hyllade George Harrison honom i en av sina sångtexter och många höll med om varje ord i den meningen.
Ronnie Peterson körde om i kurvorna, på utsidan eller på insidan, han använde sig av rejäla rattutslag och sladd som om det vore en halkkörning hemma i Närke.
– Jag åker nog väldigt hårt, väldigt nära gränsen och det finns inte så mycket mer att chansa på. Det går inte, säger Ronnie Peterson själv till SvT.
Under mitten av 1970-talet hade Ronnie Peterson ett par tuffa säsonger, han fortsatte att köra i flera olika serier. Det var F1 som prioriterades, men Lotus bilar höll inte måttet. 1976 återvände han till March och vann Italiens GP på Monza (vilket var hans enda seger för March) inför säsongen 1977 lämnade han Lotus för Tyrrell som använde sig av den mycket spektakulära sexhjulingen P34, men även om bilen såg häftig ut så kunde den inte konkurrera. Den vidareutvecklades inte heller under säsongen och man hade problem med däcken eftersom leverantören Goodyear inte kunde leverera speciella däck till P34.
-3
Därför återvände Ronnie Peterson till Lotus 1978, där ersatte han Gunnar Nilsson som hade insjuknat i cancer och han blev andreförare bakom Mario Andretti.
Andretti och Peterson var säsongens dominanter, Peterson hade skrivit på ett nytt kontrakt med McLaren där han skulle bli förstaförare 1979 och äntligen kunna attackera för att vinna VM-titeln.
– Att vinna VM är det enda som räknas egentligen det är det man har strävat efter i sex, sju år nu, så det är det som är det viktiga, sa Peterson till SvT.
Hos Lotus var det Andretti som hade förtur, han ledde också VM den där tunga söndagen på Monza 1970. Andretti hade sex segrar, Peterson två och inför Italiens GP skiljde det 12 poäng mellan förarna.
Söndagen började illa för svensken. Redan på uppvärmningen lossnade locket till bromsvätskebehållaren vilket gjorde att Peterson kraschade sin Lotus redan i den andra chikanen. Han hade en hastighet av 150 km/timmen och bilen totalförstördes.
– Bromspedalen gick i botten oförklarligt och jag åkte rätt ut i geografin genom fyra, fem skyddsnät och slog i ett träd, förklarade Ronnie efteråt enligt sin hemsida.
Han hade ont i benen, men man gjorde ingen läkarundersökning utan istället förberedde han sig för loppet. Frågan var bara vilken bil han skulle köra. hans manager Staffan Svenby frågade Lotus starke man Colin Chapman om Ronnie Peterson kunde använda sig av Andrettis reservbil som var den enda nykonstruerade bilen (Lotus 79:a) som fanns, men svaret var ett ultimatum:
– Skriv på för Lotus för nästa år och du får ta bilen!
Då valde Peterson att istället föregångaren, Lotus 78:a.
– Jag tror TV-tittarna därhemma får se ett spännande lopp! Egentligen spelar det inte så stor roll vilken bil jag kör. Om bara 78:an fungerar så tänker jag nog vara på segerpallen efter loppet…

Mario Andretti står i första statled med sin Lotus, intill honom startar kanadensaren Gilles Villeneuve som också kommer iväg bäst. Ronnie Peterson har tredje led , men han gör vidare start. Över lag är den en väldigt ojämn start på den 22 meter breda rakan som smalnar av efter ungefär 200 meter.
Hemmaföraren Riccardo Patrese är väldigt ivrig och vill visa vad han går för under sin första F1-säosng. Han satsar allt, han kör fort utanför banmarkeringen, men tränger sig sedan in på banan igen när han närmar sig den smala kurvan.
Just där är det väldigt trångt och åsikterna går i sär om han snuddar bilen som körs av engelsmannen James Hunt eller inte. Hunt kör in i Peterson vars bil svänger 90 grader till höger, träffar ett skyddsräcke, studsar tillbaka ut på banan igen och krockar med en annan förare.
Det resulterar i en masskollision, tio bilar är inblandade och det brinner.
Det brinner våldsamt ur Ronnies bil när Hunt kommer fram till vraket.
– Ronnie var ute med halva kroppen, men hans ena ben satt fast inne i bilen. Jag såg hur lågorna slickade Ronnies ben. Jag försökte dra ut honom, men det gick inte. Ratten hade klämt fast benen och jag ropade på hjälp från banvakten. Vi sparkade på ratten tills den gav med sig. Sedan drog vi bort Ronnie från elden, berättar Hunt efter kraschen.
Det tar 15 minuter innan Ronnie Peterson får hjälp, han bärs på bår till det medicinska centret. Han är vi medvetande och vinkar innan han förs vidare med helikopter till sjukhuset. Där konstaterar läkarna att han har 27 frakturer och brännskador, men operationen får bra och efter två och en halv timme flyttas Ronnie Peterson till intensivvårdsavdelningen.
Under natten försämras dock tillståndet för den svenske racerföraren. Han förlorar medvetandet, kopplas till en respirator och enligt röntgen har han blodklumpar och fettvävnader i lungorna. Han visar dessutom tecken på svåra hjärnskador.
Han blir allt sämre under natten konstaterar läkarna att han är hjärndöd och elva minuter över nio måndagens den 11 september 1978 dödförklaras Ronnie Peterson.
– Jag minns väldigt väl när han kraschade här. För mig var det det värsta någonsin, säger loppets vinnare Niki Lauda som nu är styrelseordförande för världsmästarteamet Mercedes till NA.
– Efter loppet flög jag hem. Morgonen därpå såg jag på tv en bild på Ronnie med två ljus bredvid sig. Han låg där död. För mig var det en hemsk upplevelse. Sen fick jag höra att italienarna var galna nog att filma operationen. Det var en skam att det fick inträffa. Vad jag har fått veta dog han av emboli och att det kanske kunde ha avvärjts. Jag vet inte.
Enligt obduktionen avled Ronnie Peterson av en blodpropp förorsakad av benmärg och fettvävnader i blodet vilket kan hända vid svåra benbrott.
Mario Andretti säkrade VM-titeln på Monza den där svarta söndagen.
– Det var meningen att det skulle bli en av de lyckligaste stunderna i mitt liv, säger Mario Andretti.
– Men jag kunde inte fira. Det gick inte. Jag kunde inte ignorera det som hade hänt.
Ronnie Peterson var tvåa i VM vid två tillfällen, han vann 10 av 123 lopp mellan 1970 och 1978.

-2

Ronnie Peterson
Född: 1944.
Död: 1978.
Antal F1-lopp: 122
Debuterade i Monacos GP 1970.
Karriärens sista lopp var Italiens GP på Monza 1978.
Segrar 10, den första var Frankrikes GP 1973, den sista Österrikes GP 1978.
Pole position: 14.
Ronnie Peterson var VM-tvåa som bäst, 1971 och 1978.

Vill du läsa ännu mer om olyckan som kostade Ronnie Peterson livet gör du det här:

•••
Här är två dokumentärer om Ronnie Peterson:

Här är del 2:

•••
Nu till dagens nyhetsbit, den första av årets F1-bilar, Force Indias, presenteras i dag. Självklart kommer det information här under dagen, men ännu snabbare går det på Sportbaldet Motor på Facebook.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB