Finland etta, Sverige tvåa
avDe första F1-testerna inför säsongen 2015 är över. Jerez har bjudit på sol, regn, värme och kyla. Testerna har också bjudit på överraskningar och på blå-gula glädjeämnen.
Mercedes har som väntat imponerat, fjolårets dominanter har kört 2285 km, vilket är 594 mer än Sauber som har kört näst flest kilometer under fyra dagarna. Toro Rosso (1563) ligger trea i den tabellen och Ferrari fyra (1545).
Minst har McLaren kört med sina 350.
Stallet fick avbryta testerna tidigare i dag också:
We're not going to complete that fuel pump change before the chequer, so that's our running over for this test. #Jerez #F1
— McLaren (@McLarenF1) February 4, 2015
Jag vet att jag har skrivit det tidigare, men jag gör det igen. Eftersom Honda är ny motorleverantör för säsongen så kommer de att behöva gå igenom allt de som de andra motorleverantörerna gjorde under förra årets vintertester och ni minns väl hur det såg ut då?
Renault hade enorma problem, jag har för mig att Marcus Ericsson körde typ 12 varv på två testdagar i Jerez för ett år sedan.
Här är resultaten den fjärde testdagen:
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.841 105
2 Marcus Ericsson Sauber 1:22.019 112
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:22.172 117
4 Max Verstappen Toro Rosso 1:22.553 97
5 Felipe Massa Williams 1:23.116 73
6 Romain Grosjean Lotus 1:23.802 53
7 Daniil Kvyat Red Bull 1:23.975 64
8 Jenson Button McLaren 1:27.660 35
Ferrari fortsätter att se kvicka ut, Räikkönen satte sin snabba tid med mjuka däck och det var 0,143 sekunder snabbare än hans teamkollega Sebastian Vettel som hade den snabbaste tiden tidigare. Ferrari ser ut att ha gjort framsteg och förarna verkar också vara nöjda.
Samtidigt så verkar Mercedes ha kvar greppet om fältet än så länge och något annat är inte heller att vänta med tanke på hur stort försprång de hade 2014.
Hur har det då gått för Sauber?
– Det var ännu en bra och produktiv dag för oss. Vi körde mer än 100 varv, säger Marcus Ericsson.
– Det har varit en mycket bra första testvecka för hela stallet.
Jo Ericssons team har funnits med i toppen under samtliga dagar och de har kört många varv på banan. Men vi ska ändå ta det lite försiktigt med hyllningarna, man har kört på mjuka däck, ingen vet vilken bränslemängd man har haft i bilen och ingen vet vad konkurrenterna har haft för plan.
Ett test är inte ett kval, ett test är ett test och det viktigaste är att köra så mycket som möjligt för att samla så mycket information som möjligt.
Det har hänt förr att stall har velat visa upp sig för tänkbara sponsorer och vart extremt snabba på testerna. Nu säger jag inte att det är så i Saubers fall, men jubla inte för högt. Det är långt kvar till säsongsstarten.
•••
Bara en liten påminnelse – 2014 var det McLarens Kevin Magnussen som var snabbast efter fyra testdagar, han var runt sekunder före Mercedes Lewis Hamilton, men när vi summerade VM i november så var styrkeförhållandena helt klart omvända.
•••
Världsmästaren Lewis Hamilton tog den snabba vägen hem:
Nice for #Lewis when he needs to nip around the world #f1 #Hamilton pic.twitter.com/cCPy5stvnC
— Byron Young (@byronf1) February 4, 2015
Det ryktas om att han och Nicole Scherzinger har separerat – igen. Journalisterna fick i alla fall inte ställa några frågor av privat natur efter dagens tester…
•••
Force India var inte på plats i Jerez. Stallet kommer till nästa test i Barcelona, men kör med fjolårets bil.
Enligt stallchefen Bob Fernley är inte bilen färdig eftersom man har haft problem med en leverantör.
– Vi jobbar hårt, men troligtvis så är den klar till det sista testet i Barcelona, säger han.
– Bilen håller på att färdigställas och den finns med på startlinjen i Australien.
•••
Nu sägs det att Marussia har en överenskommelse med en investerare och med största sannolikhet finns med när säsongen startar i Australien om lite mer än en månad. Enligt brittisk press kommer konkurshotet att försvinna den 19 februari, sedan är det upp till World Motor Sport Council om stallet får köra med fjolårets bil eller inte.
•••
Det blir mer F1 på sajten och även i tidningen morgon. Lita på det.
Nu är det dags att arbeta vidare.