Startsida / Inlägg

Red Bulls hot

av Anna Andersson

Australiens GP kan vi lägga till handlingarna med fyra fina svenska poäng. En bra inledning av Marcus Ericsson och när jag pratade med Stefan Lill-Lövis Johansson i går så sa han att det är nu som Marcus ska attackera. Det läser du här.
Han pratade också om den nya tidens F1 och han är rätt kritisk till att kostnaderna rusar och tycker att bilarna är för lika varandra.
– Om du hade målat alla vita så hade inte ens jag som äter, sover och lever F1 kunnat skilja dem åt, säger han.
Han tycker nya motorerna kostar för mycket i förhållande till vad de levererar:
– Det heter att det är hybrid och batteri. Men de byter batteri efter varje träningspass så hur miljömedvetet är det egentligen?, säger han.
– Vi vill se racing på banan och eftersom FIA ständigt ändrar reglerna så blir det svårt för de mindre teamen at hänga med. När man låter reglerna vara kvar i fyra, fem år så kan kanske ett mindre stall vinna ibland. Så var det förr när Jordan plötsligt vann, annars blir det de stora ekonomiskt starka stallens om dominerar, säger han.
– Tittar man på den stora bilden så ser man hur sjuk det är när statisterna, de som bara är med för att göra show av det, måste betala flera hundra miljoner dollar. Det är helt sjukt.
Vill du läsa min krönika efter loppet gör du det här.
•••
Han har kört F1 en gång i tiden. Sägs vara en av seriens sämsta förare någonsin – men han är en jäkel på att twittra:

•••
Red Bull verkar ha tröttnat på att bli omkörda av Mercedes. Daniil Kvyat kom inte ens till start i går och Daniel Ricciardo slutade sexa, han var varvad av Hamilton som vann. Nu hävdar Christian Horner att Mercedes har hundra hästkrafter mer i sin motor och kräver att FIA ska hjälpa till och utjämna skillnaderna i motorerna. Samtidigt kritiserar Helmut Marko Renault hårt och hotar till och med att lämna F1:
– Vi är missnöjda med hur F1 styrs och därför har vi funderat på att lämna serien om nu inte in och uttäkterna går ihop, säger han enligt auto, motor och sport.
Red Bull var teamet som dominerade med fyra VM-titlar 2009 till 2013.
Sedan kom regeländringen och numera är det Red Null…
Det är tydligt att teamet inte är nöjt med tanke på att man gick från att regera världen till att se Mercedes göra det och nu kämpar man med alla medel för att ta sig tillbaka.
•••
Fernando Alonso tränar inför Malaysias GP, men McLaren vill inte bekräfta att han kör än:
– Jag har sagt det hundra gånger bara den här helgen, det är läkarnas beslut, påtalar teamchef Eric Boullier.
– Jag vet inte när testerna ska genomföras, om det är i Paris eller i Schweiz, men när de är klara med det så tar läkarna sitt beslut.
Här är i alla fall ett bevis på att Alonso tränar och att reaktionen fungerar:

•••
Susie Wolff är testförare hos Williams hon fick inte köra Australiens GP, trots att Valtteri Bottas var skadad och inte kunde köra. Hon fick inte köra eftersom hon inte hade kört kvalet, utan kval får ingen förare köra racet. Men inte heller framöver vill teamet ge henne platsen som reservförare, även om hos har den superlicens som krävs.
– Vi har ingen reservförare, vi jobbar med det, säger Pat Symonds till Sky Sports F1.
– Susie är inte vår reservförare, hon är vår testförare.
Men en man som känner henne väl vet att hon gärna skulle köra om Bottas inte kan:
– Så som jag känner Susie så kommer hon att trycka på så att hon får köra, säger hennes make, Toto Wolff, som också är en av cheferna hos Mercedes och äger en del av Williams F1-team.
•••
En snabb statistisk koll visar att tio av de senaste 14 åren har segraren i det första loppet också vunnit VM. Fjolåret är ett undantag, då vann Rosberg premiären eftersom Hamilton bröt med ett tekniskt problem.
Med andra ord borde Hamilton ta sin tredje VM-titel i år, men jag hoppas att det blir kamp om den.
•••
Fick ett mejl från Pirelli om däcken i Melbourne. Klipper in delar av det här:

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Som väntat blev Australiens GP ett tufft race för teamen, men däcken levererade det de skulle. De svala temperaturerna och en tidig period med säkerhetsbil gjorde att den snabbare tvåstoppstrategin förvandlades till enstoppare för de flesta förare. Liksom vi fick se topprestationer från de etablerade förarna i täten gjorde årets rookies riktigt bra körningar som visar att de på kort tid lärt sig årets däck och hur man hanterar strategivalen.”

Snabbaste varvtider per gummiblandning

Medium: HAM 1:30.945, ROS 1:31.092, VET 1:31.457
Mjuk: RAI 1:31.426, ERI 1:31.560, HAM 1:31.940

Längsta stint per gummiblandning

Medium: Sergio Perez (38 varv)
Mjuk: Jenson Button (27 varv)
•••
Såg någon kommentar, här eller på facebook, om att det var 1-0 till Sverige i kampen mot Finland. Jag skulle snarare kalla det 1-1.
Nico Rosberg var tvåa, han har finskt blod i sina ådror och Sebastian Vettel trea, han har precis köpt en sommarstuga i Finland.
•••
Här har du artikeln om alla svenska F1-förare. Den är pluslåst, jag vet, men med tanke på vilken tid det tog att leta rätt på alla så kan jag förstå det. Vissa delar är redan publicerade i bloggen, men här är den kompletta serien och den är betydligt längre än den som var i tidningen igår.

•••
Återignen har jag lämnat en blogg med många delar och för er som tycker att det är spretigt så förklarar jag det igen. Bloggen är ten plats för det som inte får plats någon annanstans. Texter kring loppet har jag skrivit, krönika också. Här ska det som inte anses få plats i tidning eller på sportbladet.se få plats. Förr i tiden (oj vad gammal jag lät nu) kallade vi det i tidningen för plocksida.
Jag anser att det är bättre att lägga det här än att inte ha med den informationen alls.
Må gott och tack för alla kommentarer de senaste dagarna. Ni gör bloggen till något mer än en nyhetsplats, ni gör den till ett levande forum. Behandla varandra med respekt så blir det hur bra som helst;-)
Ha en ritkigt bra måndag.