Startsida / Inlägg

Säsongspremiär – den fakta du behöver

av Anna Andersson

Det drar ihop sig till säsongspremiär och jag har haft så mycket med seatgate – Giedo van der Garde vs Sauber – att göra att jag inte har hunit leverera den fakta som behövs inför helgen.

Den kommer här:

Här är tidsplanen (svenska tider) att hålla sig till i helgen:

Fredag:
02:30 – 04:00: Träning 1
06:30 – 08:00 Träning 2
08:30: Presskonferens med Arrivabene, Boullier, Kaltenborn, Lowdon, C. Williams, Wolff
Lördag:
04:00 – 05:00Träning 3
07:00 – 08:00: Kval
Söndag:
06:00 Race.

Jag fick just ett pressmeddelande från Pirelli:
Här är däckleverantörens tankar inför helgens lopp:

Pirellis däckval för årets första GP är gummiblandningarna mjuk och medium. Banan är relativt hal med lågt grepp och bilarna körs med hög downforce, dessutom finns flera sektioner där förarna bromsar hårt, allt detta gör att däcken utsätts för starka påfrestningar.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vår femte säsong i Formel 1 startar nu med Australiens GP. Ett av årets mest spännande race eftersom det är premiärtävlingen på en bana som alltid är väldigt utmanande, oförutsägbar och dessutom mycket populär. Precis som förra året har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk, de täcker in alla tänkbara förhållanden som kan uppstå i Melbourne. Årets bakdäck har en ny struktur som ökar greppet och hjälper förarna att gå på gas tidigare, en av de faktorer som kommer leda till snabbare varvtider i år. Som vanligt så här i början av säsongen finns stora frågetecken kring vilka team och bilar som är bättre än andra, allt vi vet är att det kommer gå snabbare allteftersom säsongen pågår. Detta kommer oundvikligen påverka hur däcken och bilarna fungerar tillsammans. Däckens uppträdande var som vi förväntade oss under försäsongstesterna, men man kan förstås inte jämföra tester med tävlingarna, då förarna kör på gränsen. Därför ser alla väldigt mycket fram mot helgens GP i Melbourne.”

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.

Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna. Det ökade greppet i årets P Zero-däck är ett stort steg framåt på detta område.

Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.

En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet. Av de startande förarna är Jenson Button den mest framgångsrika i Australien med tre segrar och McLaren är det team som vunnit flest race, nämligen 11 stycken.

Förväntad tidsskillnad mellan de två gummiblandningarna är 1,2-1,5 sekunder/varv.

Albert Park Circuit:
Längd: 5,303 km
Tvälingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2.
Kurvor över 100 km/tim: 2.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 10,5 sek.
Marcus Ericssons kommentar om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en banlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

Australiens GP 2014:
Segrare: Nico Rosberg – från startruta 3. Däckbyte på varv 12 och 38.
Pole position: Lewis Hamilton. Han bröt loppet på varv tre (motorn)
Vinnande strategi: mjuk-mjuk-medium, den använde de efterföljande åtta bilarna också.
Kevin Magnussen McLaren var överraskande tvåa och Jenson Button, McLaren trea. …Daniel Ricciardo, Red Bull, körde in på pallen, men diskvalificerades.
Marcus Ericsson bröt på var 28 (oljetrycket).

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB