Startsida / Inlägg

Svensk kvalmiss – smärtor för finländsk förare

av Anna Andersson

Mercedes mot resten av världen. Så kan vi sammanfatta kvalet i Melbourne. Lewis Hamilton var klart snabbast, han var mer än en halv sekund före sin teamkollega Nico Rosberg. Mercedes båda bilar var 1,4 sekunder före Felipe Massa, Williams.
Mercedes startar där man avslutade fjolåret, i topp. Man han utökat det och bilen ser ruskigt imponerande ut.
Nico Rosberg var däremot besviken efter kvalet. Han var inte nöjd med att vara sex tiondelar efter teamkollegan och det är lite mycket. Samtidigt är Hamilton stark i Melbourne, han är den förare som har haft flest pole positions där. ( fyra gånger).
– Nu är det mycket jobb som ska göras i natt så att vi kan komma tillbaka och göra ett bra lopp i morgon och ta båda bilarna i mål, säger Hamilton på presskonferensen.
Förra året hade han också pole position, men bröt loppet. Då vann Nico Rosberg.
– Jag hoppas på en bra fajt med Lewis i morgon, säger han.
Bakom dem står det en Williams och en Ferrari i både andra och tredje startled. Det var otroligt jämnt mellan de fyra bilarna i kvalet och Williams Felipe Massa och Valtteri Bottas lär utsättas av en mycket hård press från Ferraris världsmästare Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. De duellerna ser jag verkligen fram emot.

Vi får bara hoppas att den blir av – Valtteri Bottas har rejält ont i den nedre delen av ryggen och har undersökts av läkare. Det finns en risk att han inte kan köra loppet:

Enligt Williams chefsingenjör Rob Smedley var det inget fel på sitsen i bilen, men banan i Melbourne går delvis på stadsgator och den är väldigt ojämn vilket kan ställa till problem för förarna. Bottas hade stora problem under Q2 de han till slut var sexa.
– Hans snabbaste varv var perfekt, men han hade kunnat köra ännu fortare, säger Smedley.
Bottas tappade 1,7 sekunder på Hamilton som var snabbast och fyra tiondelar på teamkollegan Massa.
– Med tanke på omständigheterna är jag nöjd med plats sex, säger Bottas.
– Felipe visade vad bilen är kapabel till. Detta var en indikation på den pace vi har. Eftersom jag hade sådana smärtor i ryggen under kvalet kände både jag och teamet att det bästa är att låta en läkare titta på det. Vi avvaktar deras diagnos.

Mer om kvalet läser du här:

d_reinhard_aus_15_1521För Ericsson och Sauber var kvalet en stor besvikelse. Svensken slutade på plats 16 i Q1 med tiden 1.31.376 och slogs ut direkt. Han var klart långsammare än under den sista träningen (1:30.613), tappar alltså en halv sekund från den sista träningen till kvalet. Även om han har haft tekniska problem i helgen så är det inte godkänt. Även Nasser tappade i Q1, men han var 15:e man och tog sig vidare till Q2 och körde sedan in på plats elva i Q2. Det visar att bilen har kapacitet.
– Generellt har vi haft problem med bilen i dag, säger Ericsson som startar från plats 16 till Viasat.
– Vi hade hoppats på att vara mer konkurrenskraftiga.
Nu väntar ännu mer jobb:
 – Nu måste vi analysera och ser vad det är som gör att jag inte får rätt känsla i bromszonerna. Vi måste analysera och se vad som hände under Felipes longrun under träningen i går för den såg bra ut, jag hann tyvärr inte göra det eftersom hjulupphängningen gick sönder. Det känns lite ovisst, men vi ska ändå göra det vi kan.
Även Jenson Button (McLaren) och Kevin Magnussen (McLaren) slogs ut i Q1, det är inte speciellt överraskande med tanke på hur stora problem McLaren har haft med motorn från Honda. Jenson Button räknade redan inför kvalet med sista startled och för McLaren är Australiens GP ännu ett försäsongstest. Så långt efter är man och så lite har man kört under testerna.

•••
Precis som väntat kom Manor Marussias bilar inte ut på banan. Det saknas delar (framförallt mjukvaran till datorerna) till bilarna för att de ska kunna köra. Stallet räknar med att kunna delta i Malaysia om två veckor.

Här har du resultaten:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.327s
2 Nico Rosberg Mercedes 1m26.921s 0.594s
3 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m27.718s 1.391s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.757s 1.430s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.790s 1.463s
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m28.087s 1.760s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m28.329s 2.002s
8 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso/Renault 1m28.510s 2.183s
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m28.560s 2.233s
10 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m29.480s 3.153s
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m28.800s –
12 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m28.868s –
13 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m29.070s –
14 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m29.208s –
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m29.209s –
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m31.376s –
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m31.422s –
18 Kevin Magnussen McLaren/Honda 1m32.037s –
•••

Giedo van der Garde och Sauber har nått en överenskommelse. Det betyder att VDG, som han kallas, låter bli att kräva sin rätt att köra Saubers bil i Australiens GP – men samtalen kommer att fortgå efter tävlingen.

Här är hans inlägg på FB:

”Av respekt för motorsport, och framför allt F1, ger jag upp mina juridiska rättigheter att köra Melbourne Grand Prix denna helg. Eftersom jag är en passionerad racerförare har det här varit ett väldigt svårt beslut för mig”, skriver han.

”Men jag vill även respektera FIA, Sauber Motorsport, och även Nasr och Ericsson. Vi kommer att fortsätta att föra en diskussion med Sauber tidigt nästa vecka för att hitta en acceptabel lösning för båda parter. Jag är säker på att vi kommer att hitta en sådan lösning och jag kommer att informera media då”

Stallet säger:
Sauber F1-team kan bekräfta att man har nått en överenskommelse med Giedo van der Garde, som avstår från att köra Australiens GP vilket gör att teamet kan hålla sig till sin ursprungliga plan. Saubers F1 Team, van der Garde och hans manager fortsätter att ha konstruktiva samtal för att hitta en gemensam lösning. Sauber F1 team är här för att köra Australiens GP och det är det teamet kommer att fokusera på, vi kommer att kunna ge mer information under nästa vecka.
Det var därför Marcus Ericsson och Felipe Nasr körde kvalet i morse.
Det betyder också att denna soppa kommer att fortätta under veckan som kommer…

•••
Vi har pratat och skrivit mycket om Tysklands GP, om dess vara eller inte vara. Nu är Bernie Ecclestone säker på sin åsikt:
– Just nu är Tysklands GP dött, säger Ecclestone till Independent.
– Vi ersätter inte loppet. Om ett lopp stryks så är det så, så är det alltid och det finns inte mycket vi kan göra åt det.
•••
I morgon startar loppet klockan 06.00 svensk tid. Glöm inte att ställa klockan;-)