Startsida / Inlägg

Lill-Lövis exklusivt: Därför misslyckades Mercedes

av Anna Andersson

Efter SIngapores GP och inför Japans GP har jag återigen fått möjligheten att låna ut tangenterna till Stefan Lill-Lövis Johansson. Här analyserar han helgens race, ger dig sin teori på varför Mercedes misslyckades, han berättar också om hur det är att köra på Suzuka som han anser vara den bästa F1-banan i världen.

”Singapores GP var ett lite annorlunda race, det tillhör inte vanligheten att Mercedes inte får sina bilar att gå alls. Det var underligt att de inte alls fick däcken att fungera, samtidigt är däcken en otroligt viktig komponent och fungerar inte de tillsammans med bilen så fungerar ingenting.
Enkelt förklarat består bilen av tre komponenter, motor, chassi och däck. För att bilen skall vara snabb och ha chansen att vinna måste alla tre arbeta tillsammans. Därför har jag, precis som jag skrev i den senaste bloggen, lite svårt att förstå att man generellt lägger ut så otroligt många miljoner dollar på att få bilarna att köra snabbare när det enklaste och billigaste sättet är att förbättra däcken. Pirelli har fått mandat för att göra ett dåligt däck för att det inte ska hålla och bilarna ska tvings till depåstopp för att öka spänningen på banan. Det är enormt konstigt egentligen.
Nästa år är målet att göra alla bilarna runt fem eller sex sekunder snabbare per varv, och det försöker de åstadkomma genom nya regler med bland annat helt ny aerodynamik, även om det enklaste och snabbaste sättet vore att helt enkelt låta däckstillverkarna göra ett däck som är byggt för att gå fort, istället för ett däck som skall förlora allt grepp efter ett fåtal varv.

LILL-LÖVIS JOHANSSON-MONACOS GPMen när det gäller däcken så har de också en stor betydelse för föraren och hur han kör bilen. Det är naturligtvis också så att olika banor kräver olika mycket av däcken. Får du inte upp temperaturen inne i kärnan på däcket utan den hela tiden ligger i ytskiktet av däcket så får du som förare inget förtroende för bilen. Det känns som om du sitter ovanpå bilen, du har grepp på ett ställe och sen släpper det snabbt och utan varning på ett annat. Du känner inte var gränserna går och bilen beter sig olika på olika ställen på banan, det kan vara så illa att greppet ändrar sig mellan tre och fyra gånger i en enda kurva. Det händer en sak när du svänger in sedan ändras greppet igen, dessutom kan det vara så att bilen reagerar helt olika på olika varv, den har väldigt mycket grepp på ett ställe på det första varvet för att sen göra något helt annat nästa varv. När greppet kommer och sedan försvinner så försvinner ditt självförtroende också. Du vet inte hur hårt du kan attackera kurvan, hittar inga referenspunkter och måste hela tiden leta och det blir en negativ kedjereaktion. Du kanske ändrar lite här på bilen, lägger på lite mer vinge där och när du gör det försämras någonting annat på bilen sen är man inne i en ond cirkel.
När du däremot har däcken i rätt temperatur och greppet är optimalt känns det som bilen gräver ner sig i asfalten. Den svarar på allt du gör med ratt, gas och bromsar och du är ett med bilen och banan. Då litar du på bilen, då går det att ta mer risker och knuffa gränserna lite djupare varje varv.

För Mercedes del tror jag att missen i Singapore hade mycket med däcken och med banan att göra. Det som hände där händer alla team då och då, det ovanliga är väl egentligen att det inte har hänt för Mercedes tidigare och därför är det en chock för folk när de plötsligt inte dominerar. Jag kan lova att inte ens folket inom Ferrari hade trott att den skulle gå så bra i just Singapore. Det var resultatet av mycket märkliga omständigheter.

På söndag är det race på Suzuka i Japan och jag är övertygad om att allt är tillbaka till det normala där. Ferrari har inte gjort några större framsteg när det gäller chassit eller motorn och Mercedes har inte alls förlorat så mycket performance som det ser ut. Det är samma bil, samma motor och Suzuka är en annan bana. Där lär Mercedes vara ett toppteam igen.

Sauber hade hoppats på stora framgångar i och med den nya uppdateringen av bilen, man hade en kortare nos, ett nytt underrede och gjort förändringar på bakvingen, men det blev bara en poäng för teamet och ingen alls för Marcus Ericsson i Singapore. Jag tror att Sauber kommer att få ett bättre resultat av sina uppdateringar på Suzuka. Det är en bana som kräver bättre aerodynamik, medan Singapore är ett gatlopp där man måste kompromissa mer med sina inställningar. Jag hoppas verkligen att Sauber har tagit ett steg i rätt rikting.

Vad väntar då dem och alla andra i helgen?

sp21ac25Suzuka är kanske den bästa banan i världen att köra F1 på, den har allt. Mellansnabba kurvor, snabba kurvor, långsamma kurvor och långa rakor. Den har sektioner med en härlig rytm i, jag gillar framförallt kombinationen av kurvor strax efter start och målrakan, där kan man tjäna flera sekunder om man får till den helt rätt och naturligtvis tappa många om man missar. Banan är en stor utmaning både för förarna och även för ingenjörerna som ska hitta rätt inställningar på bilen.

Jag har många underbara minnen från min tid på banan, under början av 1980-talet körde jag och Eje Elgh formel 2 i Japan. Jag bodde där i två år och Suzuka var en favorit redan då. Det är en kul bana med en kul atmosfär.

Då var Eje och jag de enda utlänningarna där Eje och det var många roliga äventyr både med racingen och även för två unga killar i ett helt främmande land där knappt någon kunde prata ett ord engelska. Racingen var på toppnivå i Japan även på den tiden och jag fick faktiskt min styrning med Ferrari delvis tack vare det jag gjorde i Japan under den perioden. Efter det trodde alla unga europeiska förare att Japan var lösningen till att komma till F1, och under de följande åren var det över 20 förare från Europa som tävlade på heltid i Japan under många år, och det är fortfarande en popular destination för utländska förare, just för att racingen är så bra där.

Jag ser verkligen fram emot helgens race. Jag hoppas att du gör det också.

Vi hörs

Stefan”

•••

Det är ett år sedan Jules Bianchi skadades så svårt under F1-loppet på Suzuka att han sedan omkom av sina skador. För att minska risken för att det händer igen har man förbättrat dräneringen på banan.
För Manor Marussia blir det en tuff helg, många känslor naturligtvis.
– Det är många av våra medarbetare som var där 2014 som också är med i år, säger stallchef John Booth.
På Jules begravning blev vi alla påminda om vilken gåva han var till så ånga människor Vi var alla en del av Jules team och därför ber jag alla att respektera att alla hanterar denhär erfarenheten på sitt eget sätt i Suzuka.
Enligt väderprognosen finns det risk at det drar in en tyfon över Suzuka på söndag. Jag håller er uppdaterade.
•••
Det är ett år sedan Jules Bianchi skadades så svårt under F1-loppet på Suzuka att han sedan omkom av sina skador. För att minska risken för att det händer igen har man förbättrat dräneringen på banan.
För Manor Marussia blir det en tuff helg, många känslor naturligtvis.
– Det är många av våra medarbetare som var där 2014 som också är med i år, säger stallchef John Booth.
På Jules begravning blev vi alla påminda om vilken gåva han var till så ånga människor Vi var alla en del av Jules team och därför ber jag alla att respektera att alla hanterar denhär erfarenheten på sitt eget sätt i Suzuka.

•••
Red Bull fortsätter att hota med att man ämnar F1 efter säsongen eftersom man inte hittar någon motor. Ägaren Dietrich Mateschitz ser inga perspektiv för framtiden.
– Vad ska vi göra utan en konkurrenskraftig motor? VI kan ju inte köra omkring med tvål, säger han till tyska speedweek.
– Situationen är hopplös och den blir allvarligare för varje dag som går.
Merceds är inte intresserade av att sälja motorer till Red Bull, den dealen går inte eftersom Mercedes sponsras av energidryckstillverkaren Monster och de vill inte ha en konflikt med Red Bull som är inne på samma marknad. Sedan fanns det säkerligen tusen andra skäl också, ett av dem stavas troligen konkurrens.
•••
Är Sergio Perez på väg från Force India till Lotus? Ersätter han Romain Grosjean som lämnar för Haas?
Det ryktet snurrar nu i paddock.
Det pratas dessutom om att Jenson Button ska klargöra att han lämnar F1 nu i helgen.
•••
Bernie Ecclestone är irriterad på att Honda inte kan leverera en bättre motor. Han anser att deras problem att få motorn att fungera är anledningen till att inga andra motortillverkare vill till F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB