Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: F1 måste ta hotet på allvar

av Anna Andersson

Romain Grosjean är klar för Haas F1 Team, ni som har gillat vår FB-sida fick det i ert flöde i går. Ni andra fick vänta eftersom jag var upptagen med föräldramöten igår kväll, är du intresserad av snabba nyheter och då inte bara F1 så är Sportbladet Motor på FB en bra gre. Snabba nyheter direkt i flödet.
Tillbaka till Haas och Grosjean, de har haft diskussioner sedan racet i Barcelona i maj och Gene Haas har en gedigen racingbakgrund med ett team i NASCAR.
De kommer också att ha ett samarbete med Ferrari och för Grosjean är det möjligen ett försök att ta bakdörren till Ferrari, den andra förarplatsen lär gå till någon av Ferraris testförare, Esteban Gusterrez eller Jean-Eric Vergne?
– Det var ett stor press på oss att vi skulle ha en amerikansk förare, men en nykomling i vårt team vore inte rätt,säger Gene Haas i sambans med presentationen.
– Vi ville ha någon med erfarenhet, men någon som också är hungrig och sugen på att gå denna långa väg tillsammans med oss.
Grosjeans mål är att vara med och slåss om platser bland de tio i inlesningen av säsongen.
– Att kunna köra in ett par poäng till nykomlingarna fårn USA i början vore häftigt, säger han.
•••
Sauber och Force India har anmält F1 till EU:s konkurrensmyndighet. Teamen anser att vinsterna fördelas ojämnt, det finns ett reglemente som ger de största stallen (Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren och Williams) extra pengar, vid sidan av de som man tjänar på sin placering i mästerskapet. De mindre stallen anser sig orättvist behandlade och att klyftan mellan de olika teamen blir större.
”Systemet för hur man fördelar den ekonomiska vinsten i formel 1 är både orättvist och olagligt”, hävdar Force India enligt Autosport.com.

•••
Återigen har Stefan Johansson fått chansen och skriva ner sina tankar. Han ber F1 att ta Red Bulls hot på allvar, varför läser du i hans krönika.

Precis som jag hade förutspått inför Japans GP så var allt tillbaka till det normala med Mercedes, Singapore var bara en märklig miss i arbetet och nu är allt som vanligt igen. Jag har otroligt svårt att se att någon ska kunna hota Lewis Hamilton från att ha sin tredje VM-titel i år. Han har ett otroligt flyt just nu och kör på ett sätt som är näst intill oslagbart om allt funkar som det ska för honom.
Nico Rosberg påpekade för de tyska journalisterna att han var tvungen att hålla tillbaka in i den andra kurvan, och sa att om han inte hade gjort det hade han och Hamilton kolliderat. När jag ser den situationen så ser jag faktiskt ingenting konstigt alls, det var tuff racing och om det är två förare som slåss om samma bit mark så måste en ge med sig till slut. Lewis hade innern eftersom Nico inte kom iväg lika snabbt in till första svängen, vilket betyder att han hade fördelen och det är klart att han kanske kunde ha ge efter lite mer – men ärligt talat hade jag varit i hans situation så hade jag inte gett efter en centimeter heller.
Jag tycker att Lewis Hamilton gjorde helt rätt. Det är racing på högsta nivå och då får man räkna med att ingen ger dig något gratis.

För Marcus Ericsson och Sauber var det en svår helg i Japan. Av någon anledning verkar deras uppdateringar inte fungera på det sätt som de hade väntat sig och samtidigt har alla andra förbättrat sig också. Jag vet att jag sa i en intervju i Sportbladet inför säsongen att de enklaste poängen tar de under de tre första loppen och precis så var det i år också. Har man då en bil som fungerar ganska hyfsat så kan man plocka en del viktiga pinnar ganska enkelt, men under säsongen så förbättrar sig alla och då är det betydligt svårare. Det krävs betydligt mer av varje uppdatering eftersom alla filar på sina grejer hela tiden och går framåt. Vi får se hur de får ordning på avslutningen men det finns inga enkla poäng kvar att ta. Däremot tycker jag Marcus körning var bra med tanke på omständigheterna, han slog sin stallkompis igen vilket är den enda egentliga mätstickan du har i F1 tyvärr. Jag tycker han tar för sig på ett helt annat sätt än tidigare också, han kör med mycket mer självförtroende och är inte rädd för att slåss om sina positioner, även om han lämnade dörren vidöppen när Daniil Kvyat kom förbi, men det såg ut som det var något missförstånd med Räikkönen under varvningen.

Hos McLaren skällde Fernando Alonso på motorn över radion och kallade den för GP2-motor, inget vidare för Honda på hemmaplan dessutom, men jag tror inte att det var någon som hade räknat med något annat heller. Hos Honda finns det dock resurser och där finns också rätt folk. Det gäller bara att ge det tid så blir det bra till slut. Jag är övertygad om att McLaren-Honda tar ett jättekliv till nästa säsong, men frågan är om det räcker för att vinna lopp. Däremot är jag övertygad om att teamet kommer att vara bland de tio bästa teamen kontinuerligt nästa år.

Annars nåddes vi i går av beskedet att Renault tar över Lotus och är tillbaka som fabriksteam i F1 från och med nästa säsong. Jag tror att det kan bli bra om man får ordning på ekonomin och det lär Renault lyckas med. Hos Lotus finns det en bra infrastruktur, bra faciliteter och duktig personal. Dessutom vet Renault hur det fungerar, dagens Lotus är det teamet som vann VM som Renaults fabriksteam 2005 och 2006 så kunnandet finns, men precis som valigt när det handlar om att ta en plats i toppen av F1 så går det inte att göra stora ändringar från en dag till en annan. Det tar tid och det är en process, men jag tror att det kan bli bra på sikt.

Värre är det att både Red Bull och Toro Rosso hotar med att lämna F1 om de inte hittar en motor som kan konkurrera och jag tror att det är viktigt att ta deras hot på allvar. I dagens F1 finns det bara trea team som är genuina F1-stall, McLaren, Ferrari och Williams, kanske till viss mån också Sauber, resten är antingen bilfabrikanter eller “Vanity” projekt. Med andra ord är det team som ägs av en privatinvesterare som tycker att det är kul med lite racing. För att fabriksteamen skall försvinna från F1 krävs det bara ett styrelsebeslut, det såg ni på Toyota, Honda, BMW och Renault för ett antal år sedan, samma sak kan mycket väl hända med Mercedes framöver om och när de slutar vinna, för privatteamen krävs det bara att investeraren vaknar på fel sida av sängen och ändrar sig. Red Bull är först och främst inget F1 team, de tillverkar och säljer energidrycker och F1 är ett av många andra projekt som ingår i deras marknadsföring, de lever inte för racingen. När deras resultat inte längre passar in i marknadsföringen och chefen har tröttnat så är deras tid ute. Därför ska man ta Red Bulls hot på allvar.
Jag tror den tiden har kommit, Mercedes vill inte leverera motorer till dem, de har brutit med Renault och Honda har redan en deal med McLaren. Det som återstår är Ferrari. Jag tror att de hade något på gång med Volkswagen och Audi, men efter den senaste veckans stora skandaler finns det ingen chans att något av de teamen satsar så mycket som en Euro på F1.

Tack för att ni tog er tid
Stefan

•••
Vad tycker ni om Stefans inlägg? Har han rätt? Har han fel? Välkomna att diskutera.
•••
Bernie Ecclestone med att ta bort F1-loppet på Silverstone redan 2016.
– Det finns en klausul som säger att vi kan ta bort det redan 2016. Det är inte säkert att det blir F1 på Silvertsone nästa år, säger han till Sky Sport.
Återignen handlar konflikten om pengar.
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB