Startsida / Inlägg

Straff, straff och Monza

av Anna Andersson

Ferrari älskar Monza och Monza älskar Ferrari. Det är en underbar bana för F1 och det är Ferraris hemmabana och där lyckas det italienska stallet ofta klämma ur mer i de där bilarna än vad de gör annars. I dagens kval var det också så, Kimi Räikkönen var näst snabbast, bara slagen av årets kvalkung Lewis Hamilton, och Sebastian Vettel var trea i kvalet. Mer om kvalet läser du här:
Personligen tycker jag att det var otroligt roligt att de röda bilarna var snabba i kvalet och jag hoppas att Ferraris framgångar kan göra att vi får ett spännande lopp i morgon. Sebastian vettel satt redan efter kvalet och drömde om en seger, snacka om att det hade fått italienarna att avguda honom. Räkna med att båda han och Räikkönen kommer att göra allt som står i deras makt i morgon och med en liten Monza bonus kanske det kan räcka till en seger.
Vad tror du?
För Nico Rosberg var kvalet tungt, han fick problem med motorn under det tredje träningspasset och tvingades byta motor. Han har bytt tillbaka till den motor han använde på Spa och den hade inte alls samma kapacitet som den motor som Hamilton kör med ( som är en nyare version).

– Den är sex lopp gammal och Monza är verkligen en motorbana Detta är ett enormt hårt straff, säger Rosberg själv.
– Det blir ett tufft race för den motorn stannar kvar.

Han straffas inte av tävlingsledningen eftersom det är en motor som han redan har tävlat med.
•••
Marcus Ericsson tog sig till Q3, det är första gången på åtta lopp som han tagit sig vidare till den sista kvalomgången och i den interna kvalkampen har han nu utjämnat, efter 12 lopp står det sex lika mellan Ericsson och Felipe Nasr. Det som känns positivt är att Ericsson har varit snabbast de fem senaste kvalen och det är ingen tillfällighet. Det känns som en trend. Svensken straffades sedan för att han hade hindrat Hülkenberg under kvalet och flyttades ner tre positioner och går in i racet från plats 12.

•••
Historien om Red Bull och deras motorer går vidare, Daniel Ricciardo bytte två motorer på Monza, men en av de båda är redan trasig….
– Som det ser ut har vi redan förlorat en till, säger Christian Horner enligt motorsportmagazin.
Även Daniil Kvyat har bytt två motorer, det betyder att Ricciardo flyttas tillbaka 50 startplatser i morgon och Kvyat flyttas tillbaka 30. Det betyder att de båda bilarna starar långt, långt bak. Daniel Ricciardo körde inte ens klart kvalet, han visste att han måste starta sist oavsett om han tog pole position eller inte och då är det smartare att spara på materialet till racet.
Hos Toro Rosso bytte Max Verstappen en motor (+10 startplatser) och Carlos bytte två ( + 35 startplatser).
Det har varit mängder av bestraffningar vilket gör att Manor startar med sina två bilar på plats 12 och 14. Så långt uppe brukar de inte vara på startgriden….
Så ser det ut just nu:

1 44 L. Hamilton Mercedes
2 7 K. Räikkönen Ferrari
3 5 S. Vettel Ferrari
4 6 N. Rosberg Mercedes
5 19 F. Massa Williams
6 77 V. Bottas Williams
7 11 S. Perez Force India
8 8 R. Grosjean Lotus
9 27 N. Hülkenberg Force India
10 13 P. Maldonado Lotus
11 12 F. Nasr Sauber
12 28 W. Stevens Manor-Marussia
13 9 M. Ericsson Sauber +3
14 98 R. Merhi Manor-Marussia
15 22 J. Button McLaren Straffad för motorbyte
16 14 F. Alonso McLaren Straffad för motorbyte
17 55 C. Sainz Toro Rosso Straffad för motorbyte
18 33 M. Verstappen Toro Rosso Straffad för motorbyte
19 26 D. Kwjat Red Bull Straffad för motorbyte
20 3 D. Ricciardo Red Bull

•••
Nico Rosberg har redan gett upp, det hävdar Jac Villeneuve och enligt Niki Lauda är Lewis Hamilton oslagbar just nu.
Det kan du läsa mer om här:
•••

Ferrari har förlängt kontraktet med teknikchefen James Allison.
– Det kan jag bekräfta, säger teamchefen Maurizio Arrivabene.
– Han har ett längre kontrakt med oss.
•••
Enligt Bernie Ecclestone går Monza en dyster framtid till mötes. Banan har kontrakt även 2016, men sedan kan F1-eran vara över på den klassiska banan.
•••
Vill du ha fler nyheter i ditt flöde? När det gäller tips om F1-artiklar, snabba nyheter från andra motorserier och tips om videolänkar? Då ska du gilla Sportbladet Motor på Facebook.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB