Lill-Lövis: Det kan knäcka Hamilton
avLewis Hamilton vann VM i helgen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson får här chansen att ge sin syn på Hamiltons tredje titel och Saubers krasch.
” Lewis Hamilton vann VM-titeln i Austin, Texas.
För en gång skull var det ett spännande lopp med mycket action, det blir ju ofta så när det är oförutsägbara omständigheter, där ingenjörerna inte kan planera allt från början. Det verkar som nästan alla bra F1 lopp numera är de som påverkas av helt oförutsedda omständigheter som inte har varit möjliga att planera i förhand.
Som förare måste man göra det bästa av situationen. Det är otroligt svårt eftersom man inte vet riktigt hur förhållandena är. Det kan regna massor, lite eller ingenting under en kort tid och det ligger vatten på banan. Dessutom så hinner man inte köra in sig själv och bilen på banan. Samtliga varv är olika de föregående, det beror på hur hårt det regnar och var på banan det regnar. Det är svårt, men som förare är det kul och mycket mer utmanande än under mer normala förhållanden. Av någon anledning tror man alltid att man ska kunna göra ännu bättre ifrån sig, speciellt om man inte sitter i den bästa bilen.
Som åskådare tycker jag att det är rätt intressant att det trots regn är de bilarna som är bäst under andra delar av säsongen som dominerar även under svåra väderförhållanden. Det är många som säger att det jämnar ut sig när det är dåligt väder och att de bästa förarna har chanser att vinna även om de sitter i en sämre bil, men det är tydligt att en förare måste ha en bra bil för att vara först i mål. Utan en riktigt bra motor och rätt downforce det har du fortfarande ingen chans.
Det var helt rätt att Lewis vann titeln. De är hans tredje och den var väldigt välförtjänt. Han har dominerat hela säsongen, han har vunnit mer än någon annan förare i år, han gör färre misstag än någon annan, han har kvalat bäst och det är skillnaden. Det är en unik situation i F1 i år eftersom Mercedes är så dominanta. Den enda förare Hamilton måste bry sig om är egentligen Nico Rosberg som är hans teamkollega. Kontrollerar han honom så kontrollerar han mästerskapet.
Hamilton har varit på topp hela säsongen, från det första racet och är en rättvis mästare. Det enda som var något överraskande var väl att han tog titeln så tidigt. Egentligen hade ju Rosberg situationen under kontroll i USA, men så gjorde han ett misstag och de där misstagen är ödesdigra. Hamilton var, vid sidan av Sebastian Vettel, den enda föraren i hela fältet som inte gjorde något misstag och det är skillnaden mellan att vara en riktigt bra förare och en mästare.
Om Mercedes dominans fortsätter tror jag att Lewis Hamilton kan vinna tre till fyra titlar till. Just nu är det egentligen bara ett team som gäller, så var det inte ens när Michael Schumacher dominerade. När han körde så var det ett par förare till som kunde vinna och han var ibland tvungen att ha hjälp av sina teamkollegor för att vinna, nu kan ingen vid sidan av Mercedes vinna – om inte Mercedes klantar till det förstås och det har ju hänt ett par gånger i år.
Det var lite debatt om hur starten gick till och Rosberg hävdade att Hamilton tryckte ut honom, men när det är så blött och båda går så djupt in i svängen kan inte båda ha samma grepp. Det är lätt att glida ut lite och det går inte att räkna med att man ska hålla innern tajt där. Det var tuff racing, men det är racing och då kan man inte skylla på någon.
Det har också snackats om att Rosberg är en dålig förlorare, men jag tycker snarare att han är en för god förlorare. Hade jag varit i samma situation hade jag varit jätteförbannad och jag tycker nog att Rosberg är lite för accepterande när han förlorar. I den situationen han och Hamilton är i så måste det finnas lite hat, framförallt från Rosbergs sida så att han blir ännu mer taggad.
Sport på högsta nivå är krig utan vapen och då måste man använda sig av alla medel man har. Jag minns när Nelson Piquet och Nigel Mansell var teamkompisar i Williams och slogs om mästerkapet. Där gick Piquet över alla gränser som fanns för att störa Mansell mentalt, han hävdade till och med att Mansells fru var den fulaste kvinnan som någonsin fötts. Det fanns tabun – men i slutändan var det Piquet som vann VM-titeln.
Jag tror att det sättet är det enda som Rosberg rå på Hamilton, det han gör nu räcker inte. Hamilton har vuxit för mycket i år, tidigare var han känslig och så fort något störde honom så påverkade det hans psyke och han vek ner sig. Nu har han självförtroende och kan ta sig förbi motgångar. För att Rosberg ska kunna slå Hamilton så krävs det att han är bättre på alla plan, han måste skaka om honom på något sätt så att han tappar sitt flyt på banan och i teamet. Rosberg måste få Hamilton att börja fundera, tveka och göra misstag. Det enda sättet att göra det är med mental krigsföring, på alla andra områden är Hamilton bäst just nu.
Ser vi till Marcus Ericsson så tycker jag att han har gjort det bra, efter omständigheterna. Han kvalar jämnt med sin teamkollega, men någon annan bedömning är svårt att göra av en förare som sitter mitt i fältet. Alla förarna är mycket duktiga och man har egentligen ingen aning om det är en förare som är kapabel att vinna innan de kommer till ett av toppstallen. Då ser man om de kan hantera pressen eller inte. Då måste de leverera i varje träningspass i princip,gör de ett dåligt race så är pressen ännu större. Ett exempel är Sergio Perez, han var mycket lovande när han körde för Sauber och tog några pallplatser, sedan fick han en styrning hos McLaren och det var en fullständig katastrof. Han gjorde många klantiga misstag som är helt oacceptabla i ett toppstall. Nu är han hos Force India och gör ett bra jobb igen, men det är också ett mindre stall med längre press. Det är en helt annan dynamik när man kör för stall som Ferrari och McLaren jämfört med ett mindre stall. Ett annat exempel är killarna i Red Bull, båda två är snabba, men de gjorde tillräckligt med misstag i Austin för att täcka en hel säsong. Det var ett skämt, det flög bildelar överallt och de bromsade på sig allt för många gånger. Sådana saker har man inte råd att göra om man ska vinna VM.
När det gäller kollisionen mellan Felipe Nasr och Marcus Ericsson så tycker jag att det beror på omständigheterna inom dagens racing. Racingen är lite märklig i dag, då menar jag det faktum att bilarna hela tiden kan köra ut över banbegränsningen om det blir för trångt och det leder till att ingen respekterar var gränsen går. Tidigare var man tvungen att ge upp en sväng i ett visst stadium om man inte ville krascha, men nu ger sig ingen eftersom man alltid köra ut utanför bangränsen och sedan köra in på banan lite längre fram. Det blir ingen naturlig bestraffning eftersom det är asfalt även på avåknings zonen, tidigare var det antingen ett räcke eller i bästa fall sand och det gjorde att ditt race var över om du åkte utanför banan. Nu straffade Sauberförarna sig själva, men det var definitivt inte Marcus fel. Han var minst en halv billängd före inne i apex och därför ägde han kurvan.
Visst är VM avgjort, men jag ska se alla lopp som är kvar. Jag hoppas att ni också gör det. Framförallt ska man kika på racingen, fajterna på banan och de avgörande situationerna. Det kan vara väldigt spännande på andra sätt och det behöver inte vara en VM-titel som står på spel för att det ska vara roligt. I helgen är det dags för Mexikos GP, en comeback på en rätt rolig bana med ett otroligt lokalintresse. Banan har en intressant design och jag tror att det kan bli rolig racing, även om jag misstänker att resultaten blir ungefär som tidigare under säsongen.”