Startsida / Inlägg

Rosberg: Därför gjorde jag missen i Austin

av Anna Andersson

Vad var det egentligen som gjorde att Nico Rosberg gjorde ett sådant misstag i den 16:e kurvan under USAs GP för snart en vecka sedan?
Det var vinden.
Samma orsak som McLaren hävdade att det var när Fernando Alonso kraschade illa under testerna inför säsongen, den gången var det på banan i Barcelona.
– Jag är ärlig när jag säger det, hävdar Rosberg.
– Men det är samma sak för alla, därför är det ingen ursäkt. Det var ett misstag, skillnaden är att jag nu förstår vad som hände.
Enligt Mercedes data hade vinden tilltagit på det 16:e varvet och var ungefär 20 km/timmen starkare än ett par varv tidigare.
– Precis just då när det gick åt fanders så kom en stark vindby, säger Rosberg till motorsport-magazin.com.
– Jag hade full fas och då sket det sig, fullgas har man annars bara när man är säker på att allt fungerar.
Han påpekar att det är viktigt för honom att han vet varför det hände.
– Det är viktigt för då kan jag lägga det bakom mig, nu kör vi igen.
•••
Esteban Gutierrez
En uselt bevarad hemlighet är nu officiell. Den tidigare Sauberfäraren kör för Haas F1 och kör för teamet 2016. Han har varit testförare hos Ferrari i år.
•••
Förra F1-helgen stördes av regn, vind och skyfall och även denna helg finns det en stor risk att helgen påverkas av utomstående omständgheter. Ett vulkanutbrott hotar helgens F1-lopp i Mexiko. Vulkanen Popocatepetl, som ligger ungefär tio mil från Mexico City, sprutar upp aska i skyn. Nu kan ett stort askmoln hota helgens tävlande.
•••
Valtteri Bottas kritiserar sitt team. Han anser att Williams har haft för dåliga depåstopp.
– Vi har problem att få av hjulmuttrarna, säger han till Crash.net.
I Sotji stod Williams båda förare Bottas och Felipe Massa en sekund längre i depån än Ferrari, som är ett av teamets tuffaste konkurrenter.
– Killarna jobbar hårt med att förbättra det, men den utrustningen som de har gör att de inte kan göra ett bättre jobb än så.

•••
Här har ni Pirellis tankar inför comebacken i Mexiko:

För första gången på 23 år återkommer F1 till Mexiko och en ombyggd version av Autodromo Hermanos Rodriguez i Mexico City. Banan byggdes 1962 i en park och det är inte enda likheten med italienska Monza, även här rör det sig om en anläggning med högfartsrakor och snabba kurvor som påminner om Pirellis hemmabana utanför Milano. För helgens första Mexikos Grand Prix i modern tid har Pirelli nominerat sina F1-däck P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul.

Autodromo Hermanos Rodriguez har byggts om rejält men ändå behållit karaktären från originalet. Utan att ha tillgång till några data från banan har det italienska däckföretaget fått lita till datasimuleringar som förberedelse inför racet och därefter bestämt vilka gummiblandningar som är mest passande.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är väldigt spännande för oss att komma till Mexiko och en helt ny bana som samtidigt är full av traditioner. Nomineringen av gummiblandningar för en ny anläggning har sina utmaningar, men datasimuleringarna – ett av de viktigaste tillväxtområdena inom F1-teknologin på senaste tiden – är mycket exakta nu. Det är dock oundvikligt att vi lutar mot ett mer konservativt val så här första året på en ny bana. Vi siktar som vanligt på två depåstopp under Mexikos Grand Prix, men det ostadiga vädret som påverkar stora delar av Nordamerika under kommande vecka kommer förstås påverka. Banan är designad med tanke på omkörningar och detta tillsammans med olika strategival som visar sig först under de mycket viktiga fria träningarna under fredagen, gör att vi har stora möjligheter till ett underhållande race som ger förarna möjlighet att köra upp sig genom fältet.”

Största utmaningarna för däcken
Den mest kända kurvan är den långa snabba högern Peraltada – sista kurvan innan depårakan – som av säkerhetsskäl bara finns kvar till hälften jämfört med originalet. Första delen av denna kurva har ersatts av en teknisk stadionsektion som påminner om Hockenheim.

Banan är högst belägen av alla F1-banor i år, något som påverkar både aerodynamik – eftersom man måste använda mer vinge för att få samma effekt i den tunnare luften – och toppfart, bilarnas turbomotorer väntas ge hastigheter över 330 km/h på den 1,3 km långa raksträckan.

Extremt väder påverkar just nu stora delar av Nordamerika och väderutsikterna är osäkra för de kommande dagarna. Det finns stor risk för dåligt väder i spåren av orkanen Patricia.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Förra gången ett GP kördes här var på den gamla banan 1992, något som gör denna punkt ganska ointressant. Det kan dock nämnas att senast en bil med Pirellidäck vann på Autodromo Hermanos Rodriguez var 1986 med Gerhard Berger i en Benetton, och den gången gällde noll depåstopp! Det var första segern för både Berger och Benetton – ett team som idag lever vidare i dagens Lotus F1 Team.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: Uppskattad till 1,3 sekunder.
•••
Första träningen startar kl 17.00 i eftermiddag.
När det gäller kval och race är det kl 20.00 som gäller. Fler tider och mer fakta får du om du kikar in på gårdagens inlägg.