Ericsson felfri – men det var alla andra också
avFolkfest i Mexiko. Det var fullpackade läktare när F1 var tillbaka i Mexico City och det uppbyggda stadionområdet var en fantastisk succé. Det måste ha varit underbart för förarna att köra igenom där och ännu bättre att stå på prispallen efteråt.
Nico Rosberg vann loppet, han kontrollerade det från start till mål och det visar också att när en förare få ta kommandot på det sättet är det svårt att stoppa honom.
Tidigare i år har Lewis Hamilton gjort det vid de flesta tillfällena, även om han inte har haft pole position.
Nu stängde Rosberg till och satte sig själv i första rummet. Det gav honom hans fjärde seger för säsongen.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.
•••
2015 är ett år att glömma för Fernando Alonso.
Han bröt i Mexiko också.
– Vi hittade ett problem redan i går och vi hade två alternativ, att försöka köra racet så långt som det gick eller att avstå, säger Alonso till Viasat Motor.
– Vi valde att testa, för fansens skull och det gick ett varv.
Inte heller Sebastian Vettel trivdes i Mexiko. Han snurrade av, var tjurig som sjutton, missade bromspunkter och tappade tid. Det slutade i med en krasch i barriären på det 52:a varvet. Hans sämsta insats på länge, jag tror inte att han har kraschat på det sättet sedan 2011.
En dag att glömma med andra ord.
Ferrari tog inte någon poäng i Mexiko.
•••
En finländsk duell mellan Valtteri Bottas, Williams, och Kimi Räikkönen, Ferrari, slutade med en kollision. Räikkönen bröt loppet medan Bottas klarade sin bil utan skador. Domarna undersökte situationen, men valde att fria. Det ansågs vara en raceincident.
Vad tycker du?
Var Bottas för optimistisk? Eller skulle Räikkönen ha lämnat mer utrymme?
LAP 26/71: Raikkonen is OUT of the race following the collision with Bottas. Stewards are investigating #MexicoGP pic.twitter.com/7K1sfSiGtP
— Formula 1 (@F1) November 1, 2015
De båda kolliderade i Ryssland också, den gången straffades Räikkönen.
•••
Marcus Ericsson var 12:a i Mexiko.
– Jag är nöjd med min porestation, men inte med resultatet, sa han efteråt.
En klart godkänd insats med tanke på hur tuff helgen har varit för honom. Samtidigt kan vi konstatera att Sauber har tappat jämfört med sina direkta konkurrenter, utvecklingen av bilen har inte alls varit lika bra och det beror på att man inte har de resurser som krävs. Det är tur för Sauber att McLaren inte tog några poäng heller. De skiljer nio poäng mellan Sauber på plats åtta i VM-sammandraget och McLaren på plats nio. Den placeringen betyder många viktiga miljoner.
•••
Dietrich Mateschitz sa att han ville att Red Bull och Toro Rosso skulle ha avtal med sina nya motorleverantörer före den 31 oktober.
Nu är det den 1 november.
Men inget nytt kontrakt är undertecknat.
Varken Mercedes eller Ferrari vill leverera till det tidigare mästarteamet, man sa upp kontraktet med Renault efter ett år fyllt av konflikter och McLaren tillåter inte en deal mellan Red Bull och Honda.
– Som partner till Honda måste vi vara överens med dem, säger Eric Boullier, tävlingsledare hos McLaren till motorsporttotal.
– Red Bull har ett problem, men det problemet har teamet själv skapat. Ingen annan. Vi är inte de barmhärtiga samariterna, vi är inte här för att hjälpa. Det pågår samtal, men jag är inte säker på att McLaren-Hondas ståndpunkt är klar än.
Red Bull och Christian Horner säger:
– Du kan inte tvinga någon att göra någonting mot sin vilja, tvångsäktenskap fungerar inte.
•••
Nästa deltävling avgörs i Brasilien om två veckor.