Hamiltons interna kritik
avLewis Hamilton vann i USA och säkrade VM-titeln.
Nico Rosberg vann en vecka senare i Mexiko.
Men tro inte att det är lugn och ro hos Mercedes. Nu är Hamilton irriterad och hävdar att Mercedes som team ville att Rosberg skulle vinna det senaste loppet. Bland annat anser han att hans strategi med två stopp gjorde att han tappade segern.
– Jag vet att teamet ville göra lite extra för honom, påtalar Hamilton.
– Jag vet vad jag menar, men jag kommer inte att säga vad jag menar. Ni får fråga Toto och Niki vad de tycker och tänker och vad de måste göra för att han ska rätta in sig i ledet.
Britten låg mellan två och tre sekunder efter Rosberg under den andra stinten och det är möjligt att han hade tänkt attackera i slutet av loppet, men teamet tog sedan in Rosberg för ett depåstopp på det 47:e varvet och Hamilton varvet efter. Hamilton bad dem över radion att kolla däcken eftersom han ansåg att de var okej efter 21 körda varv.
– Den ursprungliga planen var att göra ett depåstopp. Däcken var bra, de hade klarat sig ända till mål, säger Hamilton.
– Jag tyckte att vi skulle stanna på banan, men när teamet säger att jag ska in i depå så är det så.
Stämningen i teamet är allt annat än bra, Rosberg och Hamilton som var goda vänner under tonåren pratar inte mer än nödvändigt med varandra.
– Jag kommenterar inte vår relation, man ser ändå utifrån hur det är, säger Rosberg.
Mercedes anser dock inte att det finns någon anledning att ha ännu ett krismöte.
Det ryktas även att Niki Lauda och Toto Wolff är ovänner och att Lauda är på väg att lämna teamet.
Min spontana kommentar är att Hamilton hade vunnit utan ett andra depstopp, framförallt eftersom säkerhetsbilen var ute på banan något senare. Samtidigt försöker Mercedes hålla uppe Rosbergs humör, de vill gärna att han ska känna att han också kan för att vara helt motiverad inför 2016. Då vill man ha båda förarna taggade från start efetrsom man räknar med att Ferrari blir en betydligt tuffare konkurrent nästa år.
•••
Missar Red Bull säsongens första tester i Barcelona?
Det kan hända. De körs i februari 2016 och stallet har ännu inte någon motorleverantör.
– Just nu ligger vi på gränsen för vad vi klarar av om vi ska vara med under de första testerna, säger stallchefen Christian Horner.
Red Bull för samtal med Honda, japanerna vill gärna leverera motorer till teamet, men partnern McLaren säger nej. Ron Dennis menar att man har ett kontrakt som säger att Honda bara ska leverera motorer till McLaren. Bernie Eccletstone och FIA:s presidens Jean Todt sägs nu föra en diskussion med Dennis för att få honom att ändra sig, men än så länge har det inte gett något resultat.
– Vi väntar till dess att musiken tystnar och då får vi se vilken stol vi ska sätta oss på, menar Horner.
– Om vi överhuvudtaget har en stol att sätta oss på.
•••
Will Stevens är på väg att förlänga sitt kontrakt med Manor.
•••
Susie Wolff, hustru till Mercedes stallchef Toto Wolff och testförare hos Williams avslutar sin karriär efter säsongen. Hon har varit utvecklingsförare och testförare för teamet, hon har kört ett par fredagsträningar, men däremot har hon inte varit ersättare utan den positionen har Adrian Sutil haft.
Nu fortsätter hon att arbeta för tjejer och kvinnor inom motorsporten.
– Tror jag att F1 är moget att ta emot en kvinna som kan prestera resultat på högsta nivå? Ja. Tror jag att det är möjligt att en kvinna når dit? Troligen. Tror jag att det kommer att hända inom en snar framtid? Tyvärr inte, säger 32-åringen enligt motorsportmagazin.
– Jag vill ta tag i det problemet. Jag vill ge någonting tillbaka och hjälpa nästa generation. Jag har försökt vara annorlunda och jag vill inspirera andra att också våga vara det.