Extra test för stora team
avMcLaren satsade stort, men var den stora besvikelsen 2015.
2016, efter ett års samarbete, är teamet betydligt mer ödmjukt.
– Ska vi vara ärliga så vill vi som stall vara bland de tio bästa under kvalet, säger Hondas sportchef Yasuhisa Arai till F1.com.
– Vi vill lösa de problem som vi har med ERS och vi vill se till att vi får ordning på tillförlitligheten före tävlingen i Melbourne.
Men samtidigt påpekar han att vinterpausen är för kort.
– Vi behöver mer tid än tre månader på oss för att se åt vilket håll det lutar.
•••
Mercedes högste chef Dieter Zetsche är otroligt nöjd med sina förare – en rockstjärna och en småbarnspappa.
– De lever två skilda världar och vi ska vara otroligt lyckliga över det. Det är den perfekta förarduon, säger han till AutoExpress.
– Så länge Lewis vinner lopp och följer de värden som vårt märke står för kan han leva det liv han vill vid sidan av.
•••
Marcus Ericsson är på plats i Schweiz. Han och Felipe Nasr testat ut sina sitsar för årets säsong. Förarstolen är som de flesta av er redan vet gjuten efter föraren.
En annan nyhet hos Sauber är att Giampaolo Dall’Ara lämnar teamet efter 15 år och han ersätts av Tomothy Malyon.
– Vi är väldigt nöjda med att meddela att Tomothy Malyon blir vår nye chefsingenjör. Tim har arbetet över tio år för en av de stora F1-teamen. Vi är säkra på att vi kan dra nytta av hans stora erfarenhet i målet att förbättra vår prestation, hälsar Sauber via F1.com.
Malyon kommer närmast från Red Bull där han var tävlingsingenjör.
Årets F1-säsong startar på allvar den 22 februari då de första försäsongstesterna inleds i Barcelona, Spanien, men de första testerna genomförs faktiskt redan i januari.
I slutet av månaden ska nämligen Ferrari, McLaren-Honda och Red Bull testa olika prototyper av regndäck på Paul Ricard Circuit i Franskrike.
Då får man bara använda fjolårets bilar och inte heller testa några inställningar eller andra nyheter på bilarna. FIA kommer att ha delegater på plats för att se efter att inget av teamen gör någonting som inte är tillåtet – alla ni som brukar följa F1 vet ju att F1 är en ständig jakt på gråzoner så FIA:s killar lär ha lite att göra….
Efter testet är det tänkt att alla team som inte är på plats ska få ta del av resultatet.