Startsida / Inlägg

Första testet – Barcelona dag 1

av Anna Andersson

Nu är årets säsong igång.
Det är sol, något skönt för en trött nordbo, och närmare 18 grader varmt. Under den första testdagen i Barcelona visade alla teamen upp sina nya bilar, alla utom Sauber som kör med en modifierad version av fjolårets bil. Anledningen är att säsongspremiären skulle ha gått i april och Sauber lade planen efter det, sedan flyttades Australiens GP till den 20 mars och Sauber håller kvar vid sin ursprungliga plan, man hann inte ändra den och man presenterar bilen den 1 mars.
Så till nästa test, som startar nästa vecka så är den nya bilen på plats.

Här ser du resultatet från dagen:
Sebastian Vettel 1.24,939 69 varv
Lewis Hamilton, 1.25,409, 155 varv
Daniel Ricciardo 1.26,044 85

Marcus Ericsson hade åttonde bästa bil med fjolårets bil, 1.27,555 var hans snabbaste tid och han körde 88 varv.
Jag återkommer med fler siffror sedan, nu är det dags att springa runt på ett antal pressmöten.

•••
Mercedes har dominerat i två säsonger och mästarteamet trycker på igen. Lewis Hamilton körde klart flest varv 155
– Det är lite nya delar här och var, men i stort sett är det en evolution av fjolårets bil och det tycker jag är bra, säger Lewis Hamilton, som körde den första dagen.
Redan på onsdag, när han tar över bilen igen, väntas en ny framvinge och en ny nos på bilen. Mercedes vill behålla sitt försprång och producerar ständigt nya detaljer till bilen.
– Vi har egentligen inte behållit någonting från den gamla bilen, eftersom reglerna är ungefär de samma så tvingas vi verkligen hämta ut max av allt hela tiden för att utvecklas, säger chefsdesigner Aldo Costa.
Mercedes har som målsättning att köra minst två tävlingsdistanser var och en av de åtta testdagarna.
•••
Romain Grosjean svalde säkerligen två gånger när han tappade frontvingen i kurva 1. Han höll en hastighet av 320 km/timmen när den lossnade, men klarade sig utan att krascha bilen.
– Vi undersöker vad det var som hände, säger han.
– Jag tror att de har en aning om vad det berodde på men, de arbetar med att ta reda på exakt vad som händer så att det inte hände igen.
Grosjean kör för det nya F1-teamet Haas, från USA. Fransmannen som närmast kommer från Lotus är nöjd med den nya bilen.
– Känslan i bilen är bra, men vi har mycket arbete framför oss. Vi är nöjda med det som vi har uppnått hittills.
•••