Hulken i topp – Hamilton uttråkad
avNär Nico Hülkenberg fick chansen i bilen satte han den snabbaste tiden.
Även om det kanske ser märkligt ut med en Force India i topp så var den tredje testdagen i Barcelona allt annat än märklig. Hos Force India får de ordinarie förarna Nico Hülkenberg och Sergio Perez bara chansen att köra en dag var vilket gör att de förmodligen har ett något bredare program än sina konkurrenter och Hülkenberg var den enda förare son satte sin tid med super soft.
Det gör en skillnad och förklarar varför han var snabbare än sina konkurrenter.
Näst snabbaste förare var Romain Grosjean som kör för nykomlingarna Haas F1. Amerikanerna har gjort bra tester så här långt, om man räknar bort den tappade framvingen under den första dagen. De verkar ha koll på materialet då här långt och dessutom en motor från Ferrari som det är lite fart i.
– Enligt den informationen som jag har fått har vi alla samma material till säsongsstarten, men det är klart att det sedan kan skilja lite på de olika motorerna från Ferrari, sa Gene Haas på en mediaträff i går.
Grosjean satte sin tid med mjuka däck i slutet av passet, då när jag redan var på väg ner för trapporna för att hinna med ett race mellan de olika presskonferenserna.
För Kimi Räikkönen var det en tung dag. Ferrari hade problem med bränsletillförseln under förmiddagen och han körde bara något varv före lunch. Därefter körde han varv efter varv, men han var inte intresserad av att jaga några tider.
– Jag är övertygad om att årets bil är bättre än den vi hade förra året, men det är alltid saker som skiljer bilarna åt. Två bilar är aldrig likadana, jag tycker att vi har förbättrat många saker, men det finns ännu mer som vi kan förbättra, säger han.
Inte heller Mercedes jagade några tider, man inledde med Nico Rosberg under förmiddagen och sedan körde Lewis Hamilton under eftermiddagen. Teamet har kört flest av alla, Hamilton 156 varv den första dagen och Rosberg över 170 den andra. I dag körde de 162 varv tillsammans.
– Det är inget vidare roligt, bara köra runt, runt runt och det är tungt för kroppen, sa Lewis Hamilton efteråt.
– Det blir betydligt roligare för oss förare sedan när vi ska testa inställningar och annat, nu handlar det bara om att samla kilometer.
Rosberg var också nöjd med att de delar på jobbet:
– Två förare som kör en halv dag var gör ett bättre jobb än om en förare kör 170 varv själv, säger han.
Att McLaren hamnade långt ner berodde på att Jenson Buttons bil råkade ut för en hydralikläcka, även Williams hade problem och Felipe Massa fick bryta med en oljeläcka efter 109 varv. Även Red Bull har problem, vad det är vill teamet inte säga, men chefsingenjören Guillaume Rocquelin säger:
– Det var en frustrerande dag, samma problem dök upp ännu en gång.
Daniil Kvyat var ändå positiv:
– Det känns som om balansen finns där, som om allt ligger på rätt plats. Den första känslan är väldigt positiv, säger han.
För övrigt kör Toro Rosso med en bil från 2015 och man har bara satt på delar från bilen som ska köra 2016. Det erkänner föraren Carlos Sainz. Teamet presenetrar sin nya lack nästa vecka för denna version är helt marinblå. Då presenterar man antagligen också bilen.
Sedan är det också värt att notera att Sebastian Vettels tid med Ferrain i går var snabbare än den tid som Hülkenberg satte i dag.
Testerna fortsätter i morgon, Marcus Ericsson kör däremot först nästa vecka.
Resultat:
1 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m23.110s – 99
2 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m25.874s 2.764s 82
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m25.977s 2.867s 78
4 Kevin Magnussen Renault 1m26.014s 2.904s 111
5 Nico Rosberg Mercedes 1m26.084s 2.974s 74
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m26.239s 3.129s 161
7 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m26.392s 3.282s 115
8 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.421s 3.311s 88
9 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m26.497s 3.387s 74
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m26.712s 3.602s 109
11 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.919s 3.809s 51
12 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m28.249s 5.139s 78
•••
Ni såg om det nya förslaget till kvalet va?
Notera bara att det är ett förslag, ingenting som är klubbat än. Med andra ord kan det hända mycket innan kvalet till Australiens GP och det kan också hända att vi har kvar samma kvalsystem som vi haft de senaste åren.