Nytt kvalsystem och förändring hos Mercedes
avBlir det ett nytt kvalsystem eller inte?
Nu finns i alla fall ett nytt förslag som påminner om det som används i dag, men som betyder att förarna slås ut en efter en och att man måste sätta tider var 90 sekund för att inte tvingas lämna kvalet.
allt efter följande modell:
Q1:
16 minuter
Efter sju minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Därefter plockas den långsammaste föraren bort var 90:e sekund.
Sju förare slås ut, övriga 15 går vidare till Q2.
Q2:
15 minuter.
Efter sex minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Därefter plockas den långsammaste föraren bort var 90 sekund.
Sju förare slås ut. Åtta kvalificerar sig för Q3.
Q3:
14 minuter.
Efter fem minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Var 90 sekund måste den långsammaste föraren lämna kvalet och till slut återstår bara två förare. DE kör en final under en minut och 30 sekunder. Den snabbaste av dem båda har pole position.
Det är inte bestämt än utan nu ska teamen diskutera det internt och sedan ska FIA:s världsråd ta ett beslut nästa månad. Det kan alltså bli aktuellt redan till årets premiär i Australien, men jag är tveksam. Varför skulle teamen gå med på att tvingas pressa fram varvtider var 90:e sekund? Vad betyder det för däcken?
•••
2017 kommer det nya skyddet i cockpit – halo. Det är designat för att skydda föraren mot flygande föremål på banan. Om en bil tappar ett däck, om en förare kör föbi en annan bil som har krockat eller liknande.
#fencing Formula 1 Bosses To Test Mercedes 'Halo' Ring Designed … – https://t.co/9nbtwbVfU3 #RT #Retweet pic.twitter.com/tcvblVa63M
— Fencing HQ (@fencingHQ) December 19, 2015
– Jag gillar det inte. Jag anser att cockpit ska vara öppen, så har det alltid varit inom formelsporten, säger Nico Hülkenberg, men Jenson Button däremot är för det nya skyddet:
– Om det gör sporten säkrare är det bra, men det kan vara svårt att ta sig ur bilen på fem sekunder. Den regeln finns ju och det är redan nu svårt att kränga sig ur en F1:a på fem sekunder och om hur det går med Halo kan jag inte säga än så länge.
•••
McLaren har bytt motor över natten. Om d et handlar om ett planerat byte framgår inte av informationen.
•••
Flow viz on the vanes pic.twitter.com/pRpPK4Az1E
— Craig Scarborough (@ScarbsF1) February 24, 2016
Mercedes fortsätter att testa sina nya bargeboards och Nico Rosberg var positiv i går:
– Vi måste hela tiden ligga steget före alla andra, sa han i går.
•••
Det har skett förändringar hos Mercedes. Nico Rosberg och Lewis Hamilton delar de båda avslutande dagarna i bilen.
Egentligen skulle de ha kört en heldag var, men Hamilton kände sig sliten efter måndagens 156 varv och behövde lite mer vila:
– Det är som att träna på gymmet om du itne har varit där på flera månader, säger han enligt motorsporttotal.
– Du kan inte träna på att köra en F1:a.
Han känner av musklerna i nacken och i den nedre delen av ryggen, men ska kunna köra i eftermiddag och då lär det inte bli över 100 varv.
Annars är det följande förare som kör i dag:
Kimi Räikkönen (Ferrari)
Felipe Massa (Williams)
Daniil Kwjat (Red Bull)
Sergio Perez & Nico Hülkenberg (Force India)
Kevin Magnussen (Renault)
Carlos Sainz (Toro Rosso)
Felipe Nasr (Sauber)
Jenson Button (McLaren)
Rio Haryanto (Manor)
Romain Grosjean (Haas)
Strax efter klockan 10.30 har Kimi Räikkönen inte varit ute på banan än, det sägs att Ferrari har ett problem med bränsleförsörjningen av bilen, men att det ska vara löst till eftermiddagens tester.
Marcus Ericsson har kört sina två dagar denna vecka och kliver in i den nya bilen nästa vecka.
•••