”Risken finns i vårt DNA”
avTeamen börjar släppa sin planering för det första testet och Marcus Ericsson kommer att köra måndag och tisdag. Notera att han kör en modifierad version av fjolårets bil och den nya bilen presenteras först den 1 mars, den första dagen under det andra testet.
Här är schemat som det ser ut nu:
Mercedes
Ferrari
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Red Bull
Force India
Renault
Toro Rosso Sainz Verstappen
Sauber Ericsson, Ericsson, Nasr, Nasr
McLaren
Manor Wehrlein
Haas Grosjean Gutierrez Grosjean Gutierrez
•••
114 miljoner kronor. Så mycket sägs Rio Haryanto betala för en plats i F1.
– Manor är ett team med en spännande vision och ambitiösa planer säger han.
– Det har satt samman ett fantastiskt paket och jag kan knappt bärga mig innan jag får sätta mig i bilen igen.
Mer om Manors nye förare och om vilka förare som kör för vilka team kan du läsa här.
För övrigt så är det ingen nyhet att pengarna har en stor betydelse inom F1. Så har det alltid varit. Så var det på 1970-talet, Niki Lauda tog väl ett banklån för att finansiera sin satsning och så var det på 1980-talet också. Så var det även på 1990-talet när Michael Schumacher fick hjälp av Mercedes och Peter Sauber att betala för att köra sitt första race för Jordan, Marcus Ericsson har också en budget med sig till Sauber, Red Bull låg bakom Sebastian Vettels F1-debut och Pastor Maldonado tvingades lämna Renault när sponsorerna inte kunde betala.
•••
Red Bull lanserade sin lack i går. Du ser den här.
Teamet tar risker som många andra inte ens vågar drömma om. Bilen klarade FIAs krocktest precis innan lanseringen.
– I måndags hade vi inte klarat någon test, sedan klarade vi alla tre inom tre dagar. Den sista bara för någon timme sedan, sa stallchefen Christian Horner i samband med lanseringen av lacken.
– Vi tar risker som andra stall inte ens drömmer om, som att man inte ens klarat krocktesten en vecka före det första testet. Men så är det hos oss,. Det finns i vårt DNA.
Förra året var en tuff säsong för Red Bull, i år förväntar sig Horner en stark avslutning.
– Jag är inte så överraskad över att de flesta har skrivit av oss i kampen om titeln, men med tanke på vilka människor vi har i teamet vore det rumt att göra det.
– 2016 blir en evolution för oss. VI kommer att utvecklas under säsongen, en säsong i två delar. Vi kommer inte att vara lika starka under den första delen som under den andra. Vi förväntar oss att vi gör stora framsteg under året.
Målet är att ta sig till Q3, den sista kvalomgången med de tio snabbaste bilarna, i Australien och sedan bygga vidare på det.