Startsida / Inlägg

Ericssons första varv med nya bilen

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är igång.
Han har kört ut de första varven med den nya C-35. I går körde Felipe Nasr 103 varv med den nya bilen och var positiv efteråt. Det blir spännande att höra vad Marcus tycker ikväll.

Här är han på väg ut på banan:

De blev bara sju varv för Marcus som sedan fick parkera i depån. Problem med bilen gjorde att Marcus fick ta tidig lunch, det har ryktats om att det är Ferrarimotorn som är problemet. Det är bara att hoppas att man löser trasslet så att han kan köra i eftermiddag också.

Här är tiderna till lunch kl 13.00

1 Hamilton Mercedes 1:23.622 73
2 Magnussen Renault Sport 1:23.933 56
3 Vettel Ferrari 1:24.611 63
4 Bottas Williams 1:25.151 57
5 Button McLaren 1:25.183 45
6 Ricciardo Red Bull 1:25.235 42
7 Sainz Toro Rosso 1:25.300 59
8 Pérez Force India 1:26.188 58
9 Wehrlein Manor 1:27.064 43
10 Ericsson Sauber 1:30.309 7
11 Gutiérrez Haas 1
Källa: www.f1i.com

Vill du kika på bilarna gör du det här.

Här har du Marcus bil
•••
Bernie Ecclestone vill fortsätta att plocka racen från Europa och ut i andra delar av världen.
– Det ser så ut, säger han till Handelsblatt.
Han har påpekat för arrangörerna av Tysklands GP att det inte alls är säkert att det blir en förlängning av kontraktet med Hockenheim och Nürburgring har ju redan försvunnit.
– Jag skulle gärna se ett lopp i Afrika där kör vi inget VM-lopp. Vi har redan inlett samtalen.
Mellan 1934 och 1993 körde Sydafrikas GP 33 gånger och det finns också banor i Angola, Namibia, Marocko, Senegal och Zimbabwe. Ecclestone vill dessutom ha fler lopp i USA, han drömmer sedan länge om ett race i New York.
– Kanske blir det ett lopp till i USA, säger han.
Det körs ett lopp i Austin, Texas, i höstas regnade kvalet bort och racehelgen var allt annat än välbesökt. Detta berodde dels på vädret, men också att Mexiko har fått ett eget lopp och många av besökarna valde att se den tävlingen istället.
•••
Funderade lite över det där nya kvalsystemet själv också. Vid närmare eftertanke känns det som om det egentligen är samma sak som det har varit de senaste åren, bara förpackat på ett annat sätt. Du behöver ha den snabbaste tiden var 90:e sekund, men det är ingenting som säger att du behöver köra hela tiden eftersom du behåller tiden under den kvalomgången i alla fall. Så sätter man en snabb tid kan man helt enkelt vänta ut de andra.
Pratade lite med Viasats Janne Blomqvist om just det där och han var av ungefär samma åsikt. Det är mycket väsen – för ingenting egentligen. För Marcus del så kommer han behöva att göra två snabba tider i Q1 för att ta sig vidare, väl i Q2 gäller det sedan att sätta en snabb tid och hoppas att så få konkurrenter som möjligt är snabbare.
Den stora skillnaden är väl bara att det blir två bilar på banan som slåss om pole position och att det bara är åtta man som går vidare till Q3 och det kan naturligtvis vara en fördel att ta den där nionde eller tiondeplatsen eftersom man då får välja vilka däck man startar på i racet.
Ge det ett par lopp och sedan lär alla ha lärt sig hur de ska tajma och hur de ska hantera situationen.
Som det verkar nu kommer det inte att införas före det femte loppet eftersom det krävs en uppdaterad mjukvara och dröjer det till det femte loppet är det möjligt att det dröjer lite till….
•••
Jag försöker uppdatera tiderna här regelbundet under dagen sedan komemr det en rejäl uppdatering efter Marcus första dag i bilen.