Startsida / Inlägg

Ersätts Alonso av Vandoorne?

av Anna Andersson

I helgen är det F1-lopp i Bahrain. Säsongens andra.
Men det är inte säkert att Fernando Alonso kommer till start.
McLarenstjärnan var inblandad i en rejäl krasch i Australien för två veckor sedan och han får bara starta om han klarar läkarundersökningen inför loppet.
– Efter olyckan i Australien ser jag fram emot tävlingen i Bahrain, säger Alonso enligt motorsporttotal.
– Jag har vilat upp mig och längtar efter att sätta mig i bilen igen.
För att vara på den säkra sidan tar McLaren med sin tredjeförare Stoffel Vandoorne till Bahrain. Han kör GP-loppet om läkarna stoppar Alonso från att medverka.

•••

I Bahrain ligger F1-banan ute i öknen och det kan ställa till stora problem för förarna, framförallt under de första träningspassen under fredagen. Det blåser nämligen in sand på banan och blir det sandstorm kan det bli enormt svårt med sikten, under testerna 2009 fick man faktiskt avbryta just på grund av en sandstorm.
– Det är ofta lite blåsigt och det är rätt halt på banan, framförallt under de första passen på morgonen. Det blåser in små fina sandkorn på banan och då blir det halt och sandigt. Det är något man som förare måste ha med i beräkningen, framförallt under fredagen, berättar Marcus Ericsson.
– Annars är den en rätt simpel bana, inte direkt utmanande alls. Det är stora avåkningszoner och som förare måste man inte hålla sig inom några gränser.
Enligt Ericsson är kurva nio-tio den enda svårigheten på banan:
– De svåraste partierna är kurva nio, det är sådant ställe som det är svårt att sätta perfekt. Man måste bromsa och svänga samtidigt, vilket gör att det är lätt att göra misstag.
– Den bästa omkörningsmöjligheten har du i kurva ett efter den första rakan och i kurva 14 efter den fjärde rakan.

Här kan du följa med när Nico Hülkenberg beskriver banan:

Bahrain International Circuit

Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Avstånd till första kurvan: 600 m
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Bromszoner: 6 ( fem hårda)
Maxfart ( utan DRS) 315 km/tim
Genomsnittsfart: 208 km/tim
Lägsta fart: 65 km/tim
Fem segrar från pole position sedan starten 2005
Säkerhetsbilen har varit ute på banan en gång sedan 2004.
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault

Topp 8 i kval 2015:
1 L. Hamilton Mercedes 1:32.571
2 S. Vettel Ferrari 1:32.982
3 N. Rosberg Mercedes 1:33.129
4 K. Räikkönen Ferrari 1:33.227
5 V. Bottas Williams 1:33.381
6 F. Massa Williams 1:33.744
7 D. Ricciardo Red Bull 1:33.832
8 N. Hülkenberg Force India 1:34.450
—-
12 F. Nasr Sauber 1:34.737
13 M. Ericsson Sauber 1:35.034

Topp 8 i racet 2015:
1 L. Hamilton Mercedes 1:35:05.809
2 K. Räikkönen Ferrari +0:03.380
3 N. Rosberg Mercedes +0:06.033
4 V. Bottas Williams +0:42.957
5 S. Vettel Ferrari +0:43.989
6 D. Ricciardo Red Bull +1:01.751
7 R. Grosjean Lotus +1:24.763
8 S. Perez Force India 56 av 57 varv.
—-
14 M. Ericsson Sauber 56 varv.

Segrare de senaste sex åren:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2009: Jenson Button, Brawn

Förare med flest segrar:
Fernando Alonso (3)
Sebastian Vettel (2)
Felipe Massa (2)
Lewis Hamilton (2)
Jenson Button (1)
Michael Schumacher (1)

Kontrakt till: 2016.
•••
För övrigt är arbetet för Monacos GP igång:

•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB