Hör Sauber – se Toro Rosso
avDen första testdagen den andra veckan är igång i Barcelona.
Vi får se den nya Saubern på banan för första gången i år och jag hoppas innerligt att den kommer att köra många varv och att teamet får in så mycket ny information som möjligt. Marcus Ericsson och Felipe Nasr har bara fyra dagar på sig:
– Vi har inte råd att stå i garaget, som Marcus säger.
Han får testa bilen i morgon, i dag kör Felipe Nasr.
I går presenterades även den nya bilen från Toro Rosso.
Max Verstappen och Carlos Sainz körde också en modifierad version av fjolårsbilen den första veckan. Teamet har haft lite tidspress med tanke på att man lörde med en motor från Renault förra året och fick klart med Ferrari som motorleverantör sent 2015 och det har tagit tid att så att säga bygga om bilen efter motorn. En motor från Renault och en från Ferrari är två väldigt skilda saker.
Här har du tiderna strax efter kl 12.00:
1 Rosberg Mercedes 1:24.329 66
2 Räikkönen Ferrari 1:24.907 28
3 Bottas Williams 1:25.263 39
4 Verstappen Toro Rosso 1:25.356 40
5 Alonso McLaren 1:25.519 32
6 Hülkenberg Force India 1:25.954 32
7 Kvyat Red Bull 1:26.227 22
8 Gutiérrez Haas 1:26.661 22
9 Magnussen Renault Sport 1:26.981 39
10 Nasr Sauber 1:28.676 32
11 Haryanto Manor 1
Återigen är det Mercedes som satsar på att köra varv efter varv. Nico Rosberg förklarade det med:
– Om vi vill veta exakt hur bilen beter sig och hur den fungerar så måste vi köra mycket. Det är då problemen dyker upp.
•••
För övrigt hävdar Bernie Ecclestone att det nya kvalkonceptet inte kommer att testas före maj. Det saknas en mjukvara för att få det att fungera.
Det nya förslaget är att man ska plocka bort den långsammaste föraren var 90:e sekund, precis som tidigare handlar det om tre kvalperioder och den första är 16 minuter lång, den andra 15 och den tredje 14. Varje period inleds med fri fart och sedan inleds utslagningen efter sju, sex respektive fem minuter. Till slut blir det en final mellan två förare om pole position.
– Man måste naturligtvis utveckla en säker mjukvara för att unna förklara det för bland annat TV-tittarna, säger Ecclestone enligt Sport Bild.
– Det går inte att säga ”hej då, du var långsammast”. Det hela är en komplicerad process som vi måste göra tydlig för åskådaren.
•••
Alex Lynn stannar som utvecklingsförare hos Williams, men hans första prioritet är att vinna GP2.
•••
Vi hörs under dagen.