Startsida / Inlägg

Lill-Lövis: Tur för F1 att Hamilton finns

av Anna Andersson

Ni var många som gillade Stefan-Lill-Lövis Johanssons inlägg och analyser under förra säsongen och han kommer att fortsätta att tycka till här på bloggen.
Här har du analysen efter premiären, han berättar om vad Marcus måste göra, varför segern var viktig för Rosberg, vilka fel Ferrari gjorde och vilken förändring han vill se i starten.

•••
När Sebastian Vettel tog starten i Australiens GP fick F1-säsongen en sprakande inledning, men racet slutade som vanligt med två Mercedes i topp.
Ändå tycker jag att det var en väldigt spännande start på säsongen.
Nu är det alltid lätt att säga om i fall att, men utan en rödflagg efter Fernando Alonsos olycka så hade kanske Ferraris attack gått hem. Nu valde de fel strategi vid omstarten och den kostade Sebastian Vettel segern. Ferrari hade behövt använda sig av mediumdäcken för att slippa det extra depåstoppet, på grund av rödflaggen fick man inte det avstånd man hade förväntat sig och då var strategin körd direkt.
För Mercedes del var det en imponerande seger och det var viktigt för Nico Rosberg att han vann premiären. Det var hans fjärde seger i rad (han vann de tre avslutande loppen förra året) och tog mer poäng än Lewis Hamilton. I slutändan är det de som räknas.
Dessutom var det säkerligen viktigt för honom mentalt att få det lilla övertaget. För Lewis Hamiltons del tror jag inte att det spelar lika stor roll. Han är oerhört stark mentalt just nu, han kör sin egen grej, lever livet och berättar om det på sociala medier. Det fungerar perfekt för honom och det är en vinst för F1 också. Han skapar sig en image som funkar även utanför banan och det är tur för sporten att det finns någon personlighet som syns, för ärligt talat så händer det inte mycket kring de andra killarna.
Det positiva efter premiären är att det verkar vara lite jämnare i toppen och det känns som om Ferrari är lite närmare Mercedes än tidigare. Jag vet inte om det beror på att förarna inte får lika mycket hjälp från pitboxen längre, det kom en ny regel inför säsongen som begränsar förarcoachingen, men ska vi vara ärliga så är det fortfarande mycket som sker automatiskt. För mycket om du frågar mig.
Jag skulle helst vilja att starten handlar enbart om föraren, hans reaktion, samarbetet öga hand och fot. Ljus, koppling och gas.
Jag tror att de flesta fans vill ha det så.
Man har skapat ett problem genom att göra sporten så automatisk och nu måste man ändra det, egentligen kan jag tycka att man borde gå till grunden med det och ta bort alla de elektroniska hjälpmedlen som finns i cockpit just nu. Det är för mycket knappar och reglage på ratten. Bort med det och låt öga, hand och fot jobba. Då får vi se skillnaden mellan en bra och en genomsnittlig förare.

Dessutom var jag positivt överraskad av Haas F1. Grosjean körde in Haas på plats sex i premiären och det är otroligt bra, även om det inte har fått några större reaktioner här i USA än. Det blir spännande att se om Haas kan skapa någon F1-feber bland en bredare massa eller om det bara får de redan invigda fansen att bli ännu mer entusiastiska.
När det gäller Marcus Ericssons team Sauber ser det däremot inte allt för lovande ut. Det verkar nästan som om de har halkat tillbaka ännu lite mer efter förra säsongen. Nu var det visserligen bara första racet, men för varje race som går blir det allt svårare att ta poäng. Jag har alltid sagt att man tar de enklaste poängen i början av säsongen, förra året gjorde Sauber just det och det kunde de leva på under resten av året. Hösten var inget vidare, men de poängen man tog i början gav teamet en åttondeplats i VM.
I år var bilen inte klar till de första testerna och sedan lämnade teknikchefen Mark Smith teamet en vecka innan premiären, det är inget bra tecken. Nu krävs det ett enormt jobb av teamet och Marcus.

JFG1175Ni är många som undrar vad han ska göra? Han kan inte göra mycket mer än det han gjorde i Australien. Han var snabbare än sin teamkollega i kvalet och han kan inte göra så mycket mer än slå sin kollega. Det är synd att hans team inte är bättre, men det var väl inte annat än väntat efter den försäsongen. Konkurrenterna kring Sauber har blivit bättre, McLaren har som väntat fått bättre ordning på sina saker, Manor kör med en motor från Mercedes och Haas har ett nära samarbete med Ferrari. Den här säsongen kommer att bli enormt tuff och Marcus har en uppgift, att alltid besegra sin teamkollega. Det är det enda som han kan påverka och hittills har han gjort ett bra jobb.
Man måste också komma ihåg att den inbördes striden inom teamet är lika viktig som den på banan, och där har Marcus ett stort övertag med Eje Elgh vid sin sida. Eje vet hur man hanterar teamchefer och är väl omtyckt av alla i depån, det är väldigt viktigt för Marcus.
•••
Jag var antagligen inte den enda som höll andan när Fernando Alonso körde på Esteban Gutierrez. För mig var det ett klassiskt missförstånd. Alonso var den snabbare av dem, men Gutierrez bromsade tidigare än vad Alonso hade räknat med. Man räknar inte med att de ska bromsa så tidigt, i och med att han gör det flyttar han på sig 30 cm och marginalerna är så små att man inte hinner bromsa. Vi har sett ett antal liknande incidenter på samma ställe i Australien, Martin Brundle hade en olycka där 1996 och Jac VIlleneuve och Ralf Schumacher körde ihop på samma ställe 2001 och en funktionär omkom efter den olyckan. Det är ett svårt ställe, men faktum är att en sådan smäll som den som Alonso råkade ut för ser betydligt värre ut än vad den är. När han rullar så långt och prylar flyger från bilen så sprids energin på flera punkter, det är betydigt värre när det smäller stumt och all energi går på en punkt. Då bryts oftast det som är svagast och i de flesta fall är det kroppen.
Vi kan konstatera att FIA har gjort ett fantastiskt arbete med att förbättra säkerheten, cockpit var i stort sett orörd efter helgens smäll och det otroligt viktigt att det arbetet fortsätter med oförminskad kraft.

Nu är det nästan två veckor till nästa race i Bahrain. Vi hörs igen.
•••