Startsida / Inlägg

Så ska Sauber överleva

av Anna Andersson

Nu är det faktiskt bara en vecka kvar. Sedan startar motorerna för det första passet i Melburne, Australien.
Det ska bli riktigt kul. Det känns som om Mercedes har kvar övertaget, men därefter jagar Williams Ferrari och bakom den finns säkerligen Red Bull, Force India och Toro Rosso.
Efter två veckors testande är jag övertygad om att mittfältet är jämnare än på riktigt länge. Det kommer att bli en enormt tuff kamp om att nå de sista poängplatserna och det team som blir elva i år får det riktigt tufft.
Det är bara tio team som får prispengar efter säsongen och det var en av orsakerna bakom Caterhams ras.
De tio första teamen delar på 400 miljoner dollar, Equal Shares, Det ger 40 miljoner dollar per team, sedan finns det ytterigare en pott på 400 miljoner dollar och där delas pengarna ut efter placeringen i världsmästerskapet. Tian får runt 15 miljoner dollar, den placeringen räddade Sauber 2014 när man hade noll poäng – men Caterham hade samma nolla och blev utan prispengar – och drevs också till konkurs.
I fjol slutade Marussia tia med noll poäng, de fick sina pengar i alla fall, nian McLaren hade 27 poäng och Sauber slutade åtta med sina 36 – 14 av dem tog teamet redan i premiären.
I år blir det svårare att få till en sådan poängskörd i Australien eftersom bilen var försenad och man nu bara har testat den i fyra dagar. Dessutom verkar Manor vara betydligt starkare med sin nya motor från Mercedes och Haas är visserligen nya i F1, men har fått rejält med hjälp av Ferrari och har erfarenheter från NASCAR.
Det är upplagt för en riktigt spännande säsong – en säsong som mycket väl kan bli avgörande för både Marcus Ericssons framtid i F1 och för Saubers.
Teamet jagar en huvudsponsor, men måste med andra ord också lyckas på banan.
– Ta så mmånga poäng du kan i de första racen, då är det enklast och det kan du leva på resten av säsongen, säger Stefan Lill-Lövis Johansson.
– De första racen kan avgöra hela säsongen. Är du efter då kommer du aldrig i kapp, du kan minska gapet, men de andra utvecklas också och då är det tufft. De små teamen hänger sedan inte med i utvecklingsracet och måste tidigt koncentrera sig på nästa säsong och har helt enkelt inte samma resurser som de stora teamen.
För ett år sedan tog Sauber 19 poäng på de tre första loppen, totalt tog de 36. Får se om den taktiken fungerar en gång till.
•••
Haas har skrivit kontrakt med den amerikanska 17-åringen Santino Ferrucci som också ska köra en full säsong med DAMS i GP3.
•••
Sauber ska nu ha betalat ut de försenade februarilönerna och säsongsstarten är inte i fara, men man har fortfarande en rättslig tvist med den tidigare föraren Adrian Sutil och det kan bli riktigt dyrt.
•••
Force India räknar med en bra säsong:
– Vi har några uppdateringar när det gäller aerodynamiken till Bahrain och sedan kommer ytterligare en uppdatering till Spaniens GP, säger chefen Otmar Szafnauer till Autosport.
– Ser vi till longruns kommer vi att vara i ungefär samma position som i slutet av 2015. Det betyder att vi kommer att vara precis före Williams i några lopp och precis efter i andra.
•••
USA:s GP blir av. Nu är även det datumet bekräftat.

•••
Jimmy Eriksson och Gustav Malja testar för GP2. Mer om det läser du här.
I helgen kör Felix Rosenqvist premiär i Indy Lights. Den serien kan du se live,

Alla pass – träningar, kval och race – streamas direkt på www.indylights.com, www.indycar.com och i den officiella Road to Indy TV-appen.

På www.indylights.com finns också live timing.
Här är schemat:
Fredag 11/3
Fri träning 1: 14.50-15.20
Fri träning 2: 20.10-20.40

Lördag 12/3
Kval: 13.55-14.25
Race 1: 18.55-19.45

Söndag 13/3
Race 2: 15.45-16.55

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB