Startsida / Inlägg

Stallchefen erkänner – ekonomiska problem för Sauber

av Anna Andersson

Försäsongen är över. Åtta intensiva dagar på Circuit de Catalunya har nått sitt slut och det är dags att summera.
Vilka stall har imponerat?
Mercedes, så klart. Mästarteamet har kört mer än något annat team. De har inte jagat tider utan pressat materialet till max. Det märks att det är den tredje generationen av den bil som dominerade redan 2014 och den är nog näst intill perfekt. De har kunnat jobba med detaljer och finjustera. När Lewis Hamilton säger att det är de bästa försäsongstester han har varit med om – ja då förstår ni.
Ferrari kom med stora förhoppningar och målsättningen är att kunna slå Mercedes redan i premiären. Bilen är förändrad, nosen kortare, fjädringen fram är numera pushroad och motorpaketet ska vara utvecklat. Bilen verkar snabb och tillförlitlig. Frågan är väl om det räcker för att stänga gapet till Mercedes.
Vad tror du? Det blir spännande att se.
Williams har gjort bra tester och har arbetat hårt med att förbättra bilen på långsamma ställen på banan. Testerna har varit stabila och bilen är tillförlitlig, men vad händer på krävande banor, som i Australien där det är en blandning av stadsbana och racerbana? När det plötsligt blir betydligt varmare eller när det börjar regna?
– Jag är otroligt nöjd med denhär veckan, med det höga antal varv som vi har kört och med det jobb som vi har lagt ner på att förstå hur bilen faktiskt fungerar. Den sista dagen var lika framgångsrik som torsdagen och vi kommer att veta ännu mer när vi kommer till Australien Jag är nöjd och redo att starta säsongen, säger Felipe Massa.

För Sauber var det också en bra avslutning på veckan. Marcus Ericsson sa i går att han gärna ville köra över 100 varv.
Han körde 132.
– Till slut var det en positiv dag i vår nya C-35, 132 varv var precis det vi behövde i dag, säger han.
– Vi kunde kör amånga kilometer, köra både kortare stinter och en längre racesimulering. Vi kunde ta ett steg framåt med den nya bilen, trots att vi hade vissa tekniska problem.

Resten av teamen kan du läsa om i morgondagens tidning och det ska hamna här på webben i morgon med. I morgon blir det rejält med F1 i tidningen – enligt planeringen i alla fall.
•••
Men allt är inte soligt hos Sauber. Teamet har problem med ekonomin redan innan säsongen har startat och har inte betalat ut lönerna till alla 300 anställda under februari.
– Ja, det stämmer. En del av lönerna från februari har vi inte betalat ut än, jag är väldigt ledsen för det, säger stallchefen Monisha Kaltenborn enligt tidningen Blick.
– Situationen är spänd, just nu är det en period med höga omkostnader och det har funnits problem vid en överföring från en utländsk sponsor.
Enligt Kaltenborn ska situationen snart vara löst.
– Vi kommer att få grepp om den här problematiska situationen och ta oss ur denhär svåra situationen. Vi kämpar och tar oss ut det, så som det har varit de senaste åren.
En tuff start för Ericssons stall.

d_reinhard_barcelona-test_2_16_2935

•••
Det blir ett nytt kvalsystem redan till premiären.
Så går det nya kvalet till:
Q1 – 16 minuter.
Efter sju minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sina startpositioner, 15 går vidare till Q2.

Q2 – 15 minuter.
Efter sex minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sin startposition, 8 går vidare till Q3.

Q3 -14 minuter.
Efter fem minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut. När två förare återstår körs en final på 90 sekunder, föraren med snabbast varvtid startar loppet från första startruta.

– Spontant så känns det lite krångligt, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
– Jag tycker att det kval som vi nu har haft under flera år har fungerat bra. Det har varit dramatiskt för fansen framför TV:n, för fansen på banan, för teamen och förarna. Vid varje segment när tiden har rullat ner så har det varit dramatik. Jag tycker att det känns lite som om man försöker att laga någonting som inte är trasigt. Jag hade föredragit om vi hade haft kvar det gamla kvalsystemet som vi har haft de senaste säsongerna.
Den åsikten delar han med Lewis Hamilton:
– Det är slöseri med tid att ens ta fram ett förslag, säger Mercedes världsmästare.
– Jag tror inte att det blir någon skillnad, det är bara ett spel för galleriet.

Vad tycker du?

Trevlig helg!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB