Startsida / Inlägg

Teamens protest ger nytt kval

av Anna Andersson

Snacka om kovändning.
Runt lunchtid hette det att det nya kvalet stannar i F1.
Men till middagstid var det klart att det inte alls gör det utan att F1 går tillbaka till det kval man hade 2015 redan i Kina om lite mer än en vecka.
Hängde ni med?
Inte?
Då drar vi det en gång till. Det nya kvalet som testats i Australien och Bahrain har teamen avskytt. Det har lett till att det har varit spännande stundtals, men under de sista minuterna av kvalet har det varit tomt på banan och teamen har avskytt den nya versionen. De bad om att få tillbaka det gamla efter Australiens GP, men det gick inte.
Istället fick man välja mellan två andra alternativ, det nya och ett annat och då segrade det nya. Jean Todt, Bernie Ecclestone och arrangörer ville ha den versionen.
Sedan hade teamcheferna ett nytt möte med Ecclestone och Todt inför loppet i Bahrain och då diskuterade man om man skulle behålla det nya kvalet eller hitta en annan variant. Inget beslut togs utan det sköts upp till i dag. Då fick teamen välja på det nya kvalet eller en version där förarna måste köra två snabba varv och de räknas samman. Något som Sebastian Vettel hävdade var en skitidé.
Det slutade med att det kom ett meddelande om att det nya kvalet blir kvar.
Då svarade teamcheferna med en gemensam skriftlig protest. Det hela slutade med det gamla kvalet från 2015 kommer att användas från och med Kinas GP 2016. ” Det ligger i mästerskapets intresse” heter det.
Men hur det blir 2017 är en helt annan fråga.
Var detta rätt eller fel beslut att ta? Vad tycker du?

F1 är och har alltid varit och kommer säkerligen alltid att vara ett enormt maktspel. Ibland har jag undrat över varför stallen gick med på allt från början när de ändå inte tyckte om det? Men det var väl troligen för att knäppa Bernie Ecclestone på näsan, men Ecclestone å andra sidan är inte dummare än att han ser til att det är Jean Todt som håller i taktpinnen och så håller man på så. Nu är vi förhoppningsvis klara med denna soppa för i år.
Måtte de ha en bättre grund att stå på när de presenterar kvalreglerna för 2017.

•••
Fernando Alonso är tillbaka i träning. Han säger att det är 99 procents säkert att han kör i Kina.

Har kanske Stoffel Vandoornes insats som gav poäng i Bahrain inspirerat honom?
•••
Det var mjukvaran som ställde till det för Sebastian Vettel i Bahrain. Han behöver en ny motor till Kinas GP. Enligt Autosport berodde det på ”Flera väldigt ovanliga kombinationer av omständigheter”
•••
Vad händer egentligen med Sauber och ekonomin? Ja det är en extremt bra fråga. Det ryktas om att Sauber inte ens kan vara med i Kinas GP om en vecka. Att pengarna är slut och storsponsorn Banco de Brasil drar tillbaka sina pengar. Det är vad det snackas om och när stallchefen Monisha Kaltenborn var frånvarande förra helgen så snackas det ännu mer, hon missar normalt sett aldrig ett lopp.
Faktum är att ekonomin är ansträngd, det är ingen hemlighet, och att bilen inte heller bra. Felipe Nasr kallade den till och med för en skitbil under racet och påpekade att den var omöjlig att köra, efter loppet hade han lugnat sig lite.
Vi får avvakta och se hur detta utvecklar sig, men efter en turbulent start på året känns det som om stallet behöver hitta investerare som tror på dem och som långsiktigt är villiga att satsa på teamet. Det är faktiskt ett av de klassiska privatteamen i F1 och det vore synd om Peter Saubers skapelse lämnade F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB