Lill-Lövis: Han blir en av de största
avVi börjar med Mercedes och den omdiskuterade kraschen som tog båda deras bilar ur racet
Nästan samtidigt valde Nico att stänga dörren på insidan för du som förare kan inte lämna så mycket plats där det sitter i ryggmärgen. Du måste stänga. Någon expert sa att han hade gjort det för sent, men det förstår jag itne alls. Det går naturligtvis inte att täppa till nästa kurva innan han är ute ur svängen innan. I en sådan situation händer allt så otroligt fort och när man väl inlett en manöver och bestämt sig för att genomföra den så går det inte att ändra.
Det går inte att lägga skulden på någon av förarna och Mercedes hanterade situationen väldigt bra. Toto Wolff var tydlig med att det var en racingsituation och att det är sådant som händer när man låter två förare köra mot varandra. Det hände nu och det kommer att hända igen.
Samtidigt så var det just den situationen som öppnade upp loppet. Spaniens GP är en tävling som oftast vunnits från pole position, men som årets lopp utvecklade sig var det riktigt roligt. De var upplagt för en kamp om segern mellan Sebastian Vettel’s Ferrari och Daniel Ricciardo’s Red Bull. Båda valde tre depåstopp, vilket brukar vara framgångsrikt i Barcelona, och de två skulle ha varit snabbast i respektive team.

Red Bull har en fördel i och med att teamet faktiskt har lyxen att äga två team och därmed ha fyra bilar till sitt förfogande, man har Toro Rosso som B-team och kan flytta om mellan förarna. Jag vet inte hela bakgrunden till varför man bytte ut Daniil Kvjat, men det lär inte bara ha handlat om misstagen i Ryssland utan även om andra saker. Man har bytt en del ingenjörer också och i slutändan var det ett helt rätt beslut.
Som jag ser det är framtiden hans och han kommer säkerligen att bli en av de riktigt stora förarna under de kommande tio till femton åren. Den här vinsten kan mycket väl vara starten på någonting riktigt stort, för med en vinst kommer ett helt annat självförtroende. Det kan låta märkligt, men det gör en otroligt stor skillnad. Jag tror att han kan lyfta hela teamet, Daniel Ricciardo får en bättre stallkompis och det kommer att lyfta honom också. Glöm inte att detta racet var egentligen Ricciardos till dess att teamet valde fel strategi för honom. Jag tror att de kommer att komma närmare Mercedes också, även om det bara har avgjorts ett lopp i Europa så verkar Ferrari har tappat något jämfört med Mercedes. Red Bull verkar däremot ha haft rätt med sina uppdateringar och sedan kommer det en motoruppdatering till Kanadas GP och det är en bana som verkligen kräver starka motorer. Jag tror att vi har ett par intressanta race framför oss.
När det gäller Marcus Ericsson så kan han inte göra så mycket mer än vad han har gjort hittills. Jag har förstått att han satsar på att klättra vidare på sin väg mot toppen och faktum är att det är flera erfarna förare som inte har något kontrakt till nästa säsong. Varken Jenson Button, Kimi Räikkönen eller Felipe Massa har något avtal för nästa år och därför gör Marcus rätt som har målsättningen att klättra upp om och när det börjar röra på sig på förar marknaden. En sak är väl ganska säker, att det inte räcker att åka för Sauber ett år till om inte ett underverk händer. Teamet går bakåt hela tiden, vilket är sorgligt att se.
Problemet är väl bara att det inte finns några förare bakom som kan ta de där förarplatserna hos de stora teamen, Max Verstappen är säkrad hos Red Bull och de andra tre gör alla ett bra jobb, det finns ingen anledning för något av dom stallen att byta ut de förare dom har, förutsatt att dom har den budget förarna kräver. Annars kanske det är värt att ta en chans med en yngre förare som inte kostar lika mycket men också är oprövad när det verkligen gäller. I slutändan ser jag inga förare från mitten och neråt som skulle göra ett bättre jobb än dom killarna som är aktuella för nya kontrakt. Skall det hända något måste man nästan komma in som Verstappen gjorde, med en big bang. Stoffel Vandoorne gjorde likadant när han fick chansen hos McLaren när Fernando Alonso skadade sig. Det gäller att ta de få chanser man får och verkligen skapa något som får folk att snacka.
F1 är inte för folk med svagt hjärta..
På återhörande
Stefan