Startsida / Inlägg

Hammertime – och Rosbergs problem

av Anna Andersson

Just nu känns Lewis Hamilton lika säker som för ett år sedan. Han trivs i Kanada. Han tog pole position och han satsar på att vinna sitt femte lopp i Montreal och en seger kan faktiskt räcka till VM-ledning ( även om det krävs att Rosberg blir utan poäng i morgon).
Hamilton, som vann sitt första lopp i Kanada under den makalösa debutsäsongen 2007, har vunnit tävlingen fyra gånger. Han har nu haft pole position fem gånger och även om det inte var mer än sex hundradelar till Nico Rosberg så räckte det.

Großer Preis von Kanada 2016, Samstag
Hamilton efter kvalet. Foto: Mercedes

– Det spelar ingen roll hur mycket tid som skiljer, huvudsaken är att man är först, sa Hamilton på presskonferensen efter kvalet.
– Det var lite mer under träningen, men det lär bli ett spännande lopp.
Rosberg tappade möjligheten att nå pole position när han gjorde en miss i den första kurvan och faktum är att det är just i den första sektorn som han har tappat tid jämfört Hamilton under hela helgen. Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

•••
Fernando Alonso tog sig till Q3. Det är tredje loppet i rad som han är med bland de tio bästa i kvalet och inför säsongen sa han att han hoppades på att kunna vara med och slåss om poäng efter det femte, kanske sjätte loppet av säsongen.
Kanadas GP är säsongens sjunde lopp….
•••
Kevin Magnussen kraschade rätt rejält under den tredje träningen och Renault hann inte reparera bilen till kvalet. Därför startar han Kanadas GP från depån.
– Det var en rätt stor skada på sidan av bilen, det påverkade vingarna, hjulupphängningen och underredet. Dessutom skadades växellådan och chassit, säger Renaults Alan Permane.
– Det var skadorna på chassit som gjorde att Kevin inte kunde kvala och han kör med reservchassit i morgon, men det är mycket jobb kvar att göra på hans sida i garaget för att vi ska få till det.

•••

Varje lördag är det motor i Sportbladet. Det vet du va?

I dag läser du om Red Bulls satsning och vad Kanadas GP betyder för resten av säsongen.

•••
Marcus Ericsson slog sin teamkollega Felipe Nasr med en hel sekund, men så stor skillnad är det egentligen inte mellan de båda Sauberbilarna.
Trots kvalresultatet startar Ericsson sist i morgon, han har en bestraffning med sig från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten av Kanadas GP.
Låt oss hoppas att det blir ett race som 2011 då Jenson Button var sist jag vet inte hur många gånger, gick i depå sex gånger och ändå lyckades vinna loppet.
Den gången startades racet bakom säkerhetsbilen eftersom det regnade. Helt galet var det.
Kan Marcus Ericsson göra ett galet race i morgon? Enligt väderprognosen är det stor risk för regn.
•••
Även Daniil Kvjat har ett straff med sin från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten. Han startar från plats 16.
•••
Kl 20.00 drar racet igång i morgon söndag. Missa inte det.
•••
En annan sak som det snackas enormt mycket om i Tyskland är kontraktsförhandlingarna mellan Mercedes och Nico Rosberg.
Niki Lauda har sagt att Mercedes vill avsluta det före den sista juni, men just nu har förhandlingarna strandat.
– Det handlar inte om pengar, det handlar om andra saker, säger Gerhard Berger, som förhandlar åt Rosberg, till Bild.
– Vi måste först enas om vilken strategi vi ska ha in i framtiden och när vi har gjort det kan vi förhandla.

Großer Preis von Kanada 2016, Freitag
Foto: Mercedes

Det sägs att Mercedes vill skriva ett avtal över ett år med Rosberg, men tysken vill skriva tre år. Det anser Mercedes är för långt och man vill inte skriva två år, för då går kontrakten med båda förarna ut samma år, 2018.
Rosberg vill dessutom ha en löneökning, det ryktas om att han tjänar 100 miljoner mindre än vad Hamilton gör varje år.
Mercedes vill däremot arbeta in sin talang Pascal Wehrlein i den andra bilen. Han är en billigare lösning än Rosberg och vann DTM förra året.
– I DTM bevisade han att han vet hur man vinner mästerskap, säger stallchef Toto Wolff.
Wehrlein har varit snabb när han testat för Mercedes, men F1-utbildas hos Manor och där har han haft lite svårt att acceptera det faktum att du inom F1 aldrig är bättre än det material du har. Tidigare har han alltid kört om segrar – i år kör han för att försöka ta sig vidare från Q1.
En annan intressant teori som det snackas om i Tyskland är ett platsbyte mellan Sebastian Vettel och Nico Rosberg…..Rosberg har flirtat lite med Ferrari och Vettel säger följande till Auto Bild motorsport:
– Jag vet precis vad som händer bakom kulisserna och det räcker för mig. Jag vet att det inte stoppar något rykte, men jag vet också att framtiden kommer att bevisa att många människor låg helt fel med sina uttalanden.
Silly season är alltid spännande eller hur?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB