Startsida / Inlägg

Red Bull – ett hot

av Anna Andersson
Marcus ur depå
Foto: Sauber

Storbritannien är historia.
Nu vänder vi oss mot Ungern och ett klassiskt sommarlopp på Hungaroring.
Det brukar vara varmt, det är en lurig bana och det är väldigt ojämnt underlag. Det är en bana med flera mellansnabba kurvor och korta rakor.
Det är dessutom en bana där det är enormt svårt att köra om – med andra ord är det viktigt att kvala bra.
– Även detta klassas som en stadsbana och det är ofta väldigt varmt i Ungern den här tiden, säger Marcus Ericsson.
– Det gör banan enormt tuff, men den är roligare banan i Monaco. Här går det i ett, kurvorna sitter ihop, det är hoppigt och ojämnt och du kan inte slappna av en sekund.
Han körde in en poäng i Ungern förra året.
– Ser jag tillbaka på tävlingen förra året är mina minnen inte allt för dåliga, jag tog en poäng när jag var tia i mål. Vi hade en bra pace och jag hoppas på ett liknande resultat i år, säger han.
– Det är bra att vi fortsätter att testa vår nya bakvinge och utvärdera det, det blir viktigt att kunna jämföra den data vi får nu med den vi fick på Silverstone.
Här ser du vilka däck som förarna valt inför helgens race.

Klicka på bilden så får du upp den i ett större och bättre format.
8269_Hungary-Selected-Sets-EN

Mer om banan , all statistik och liknande får du i morgon. Precis som vanligt på en onsdag.

För övrigt är Mercecdes chefer lite oroliga inför helgens lopp, teamet hade pole position 2014 och 2015, men lyckades inte köra in någon seger. Förra året var bäste Mercedesförare, Lewis Hamilton, sexa, Nico Rosberg var inte bättre än åtta.  Red Bull hade däremot två killar på pallen , bakom Sebastian Vettel som vann och 2014 vann Red Bulls Daniel Ricciardo.

Med tanke på Max Verstappens framfart är oron befogad,

– Det är en tuff utmaning som väntar oss i Budapest, där hade vi ingen större tur varken 2014 eller 2015, säger Toto Wolff.

– Red Bull går bra på banor där det inte är någon större nackdel om luftmotståndet är lite högre, därför fungerar deras bil bra när det regnar och på lite långsamma banor som i Budapest. Deras bilar  är verkligen ett hot.

Vädret kan också ställa till problem. Det är risk för regn, även om temperaturen kommer att ligga kring 30 grader.

Vilka är era tankar och förhoppningar inför racet? Kan Red Bull slå Mercedes?

•••
Ny asfalt i Ungern, betyder det att vi kan få se ett nytt varvrekord i Budapest den kommande helgen? Det gällande satte Michael Schumacher 2004, 1.19,071…

Dessutom är gummiblandningen något mjukare än förra året, så räkna med snabba varvtider i kvalet. Ifjol körde Lewis Hamilton på 1.22,020.
•••
Det ryktas om att Imola kan vara på väg tillbaka till F1-kalendern, men i så fall på bekostnad av Monza. Det skulle jag, personligen, inte gilla. Men å andra sidan är jag ett Monzafan av stora mått, parken, banan, historien. För mig är det F1 när det F1:s vagga. Där är allt så närvarande, det känns som om du kan ta på kärleken till F1. Jag får gåshud bara jag går in i den där parken.
De ansvariga på Monza hoppas dock att båda banorna kan få en plats i kalendern och blir det så lovar jag att falla in i hurrandet.
Det är två banor med historia, tillskillnad från ett gäng av dem vi har i dag.
•••
Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey är övertygad om att teamet snart håller samma nivå som Mercedes. Så bra anser han att Renault har utvecklat sitt motorpaket.
•••
För övrigt har du väl sett att Felix Rosenqvist får chansen i IndyCar? Han ska testa för mästarteamet Chip Ganassi racing redan på torsdag den 21 juni. Mer läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB