Vill Red Bull påverka FIA?
avRed BUll gillar inte det nya skyddet Halo som är tänkt att användas på bilarna nästa år.
– Jag personligen är ingen fan av Halo, jag anser inte att det är en elegant lösning på problemet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till brittiska medier.
–Jag ser hellre att man låter utvecklingen av ett nytt huvudskydd tar tid så att jobbet blir ordentligt gjort istället för att man bara tar någonting som sedan kan få väldigt oanade konsekvenser. Jag skulle absolut rösta mot Halo.
Men under testdagen på Silverstone så satt det på bilen.
Testföraren Pierre Gasly hade till och med specialglasögon för att kunna filma allt inifrån cockpit. Efteråt var han inte helt nöjd:
– Synfältet påverkas, framförallt när man kör rakt fram, säger Galsy
– Jag tycker att F1 ska ha en öppen cockpit och jag gillar inte utseendet på Halo. Jag tycker att F1 ska fortsätta att vara så som det är i dag.
Inte heller den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel var imponerad. Ferrariföraren testade den senaste versionen av Halo under tävlingshelgen i Storbritannien
– Den del som jag testade påverkade sikten rätt mycket, sa han efteråt.
Med andra ord var han också negativ till det nya skyddet och det snackas nu om att Red Bull filmade sitt test för att kunna använda det och försöka påverka FIA till att inte använda Halo.
•••
Det har testats på Silverstone i dag, det regnade under eftermiddagen och snabbast av alla var McLaren med Fernando Alonso bakom ratten, 1:31.290. Han var den ende föraren som körde under 1.32. Esteban Ocon som körde för Mercedes var mer än en och en halv sekund efter Alonso, men han var i sin tur 1,6 sekunder före Alex Lynn, Williams.
1 Fernando Alonso McLaren Honda 1:31.290 105
2 Esteban Ocon Mercedes AMG 1 :32.833 + 1.543 123
3 77 Alex Lynn Williams Mercedes 1:34.433 + 3.143 54
4 5 Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:34.446 + 3.156 19
5 11 Nikita Mazepin Force India P 1:34.521 + 3.231 35
6 55 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso P 1:34.643 + 3.353 91
7 8 Santino Ferrucci Haas F1 Team P 1:34.866 + 3.576 55
8 6 Pascal Wehrlein Mercedes AMG 1:34.982 + 3.692 48
9 88 Rio Haryanto Manor Racing 1:35.631 + 4.341 64
10 30 Sergey Sirotkin Renault 1:36.575 + 5.285 48
11 33 Pierre Gasly Red Bull 1:43.891 + 12.601 52
Pascal Wehrlein körde Mercedes bil från 2015. Sauber har tackat nej till testerna.
Silverstone: As we introduce the #C35 aero package at a later stage, testing in Silverstone is cancelled considering cost effectiveness #F1
— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) July 6, 2016
•••
Mercedes kommer inte att överklaga den bestraffning som Nico Rosberg fick på Silverstone, däremot meddelar teamet att man kommer att fortsätta diskussionen om radiotrafiken och vilka regler som gäller.
Radiotrafiken är en mycket omdiskuterad fråga, förarcoaching är förbjudet, men man får hjälpa föraren om det finns en säkerhetsrisk. Teamen är dock inte helt nöjda med den regeln..
– Den regeln är skräp, säger Christian Horner, Red Bull:
– Bilarna är tekniskt väldigt komplicerade och det är självklart att Mercedes meddelar föraren så att han kan köra vidare. Nästa fråga är ifall det är rätt regler.
•••
Kommer Nico Rosberg att tvingas byta en växellåda till?
Det är frågan inför Ungerns GP.
Den växellåda som krånglade på Silverstone är på fabriken, men när en växellåda byggts in i bilen är den förseglad. Den får inte öppnas om inte FIA har personal på plats.
Det betyder att Mercedes inte kan se efter om det ä’r något fel på växellådan innan man är på plats i Budapest.
Om Rosberg byter växellådan är det andra gången på tre lopp som han gör ett sådant byte och ett sådant betyd betyder naturligtvis också att det blir ett straff i startuppställningen.