Startsida / Inlägg

Avgör starten kampen om titeln?

av Anna Andersson

Inför helgen i Singapore har Lewis Hamilton bara två poängs försprång på Nico Rosberg.

Großer Preis von Italien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Rosberg har vunnit de två senaste loppen medan Hamilton, trots en fantastisk uppkörning i Belgien har tappat en rejäl ledning och enligt de två senaste årens mästare beror det på hans dåliga starter.
– Ser man till hela säsongen så kan jag förlora titeln på mina usla starter. Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten, säger han.
– Man gör allt rätt hela helgen, men det är två sekunder som avgör hela loppet.
Han har haft pole sju gånger i år, men bara vunnit tre av de racen och det är kanske lite som jag skrev i analysen efter loppet på Monza senast – de nya startreglerna kan mycket väl avgöra F1 i år. Läste du inte printupplagan den dagen så hittar du texten nedan.

Nico Rosberg gjorde allt rätt, medan Lewis Hamilton gjorde en miss som egentligen inte ens borde räknas.
Han var en tiondel sen.
Avgörs årets VM på den första metern?

I lördags körde Lewis Hamilton ifrån alla sina konkurrenter. På ett enda varv var hans Mercedes nästan en halv sekund snabbare än den näst snabbaste bilen, som rattade av teamkollegan Nico Rosberg.
Men vad hjälpte det när han inte fick igång sin silverpil med de 930 hästkrafterna på rätt tiondel?
Hamilton fick för mycket hjulspinn i starten av Italiens GP och innan loppet var 600 meter gammalt hade han halkat ner flera placeringar. Där tappade han segern och där tappade han sju poäng i kampen om VM-titeln.
Den regerande mästaren tog själv på sig missen när han pratade med sina ingenjörer efter loppet, men han hävdar att han inte gjorde någonting annat än han brukar. En liknande incident inträffade under Tysklands GP på Hockenheim, då var det Rosberg som missade starten.
Inför årets säsong gjordes ett antal regeländringar, bland annat ligger starten nu helt i förarens händer. Teamen får inte kommunicera med föraren inför starten utan det är föraren själv som styr balansen mellan kopplingen och gasen. Det betyder att han själv ska hitta det optimala läget för att kunna starta bilen på precis rätt tiondel. Ett av Mercedes problem verkar vara att deras koppling är extremt känslig för små förändringar i temperaturen.
 – Tidigare, när de fick berätta vilken temperatur det var, var det enklare för oss att hitta rätt, sa Lewis Hamilton till tyska medier under söndagskvällen.
– Som förare gör man samma sak, men kopplingen håller ingen jämn nivå.
Att träna starter inför loppen är svårt eftersom förarna under träningarna bara får genomföra provstarter från utfarten av depån och där är greppet i banan annorlunda jämfört med startrakan. Däcken håller dessutom en helt annan temperatur under träningen än vad de gör efter formationsvarvet inför starten. Ett annat problem för Mercedes förare är att teamet är så överlägset sina konkurrenter och den förare som tappar i början av loppet har svårt att köra i kapp kollegan som kör exakt samma bil och dessutom har fri fart.
Nico Rosberg löste sitt problem genom flera långa möten med sina ingenjörer och efter den misslyckade starten på Hockenheim i juli har han avgjort de två loppen efter sommaruppehållet redan på de första meterna. För Hamilton återstår nu det arbetet. Han åker till fabriken i Storbritannien redan i morgon för ett första möte med sina ingenjörer och därefter hoppas han på en vändning.
Inför sommaruppehållet i augusti hade han ett försprång på 19 poäng – nu återstår bara två.
– Det är så jämnt mellan dem att jag misstänker att VM avgörs först i säsongens sista lopp, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Möjligen redan i starten.

Texten med Hamiltons tankar läser du här.

•••

Sebastian Vettel är en expert på Singapores stadsbana. Han har vunnit fyra av de fem senaste loppen.

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

Han vann tre med Red Bull och han vann med Ferrari förra året – men vad händer i år?

Teamet saknar fart och har inte vunnit på 20 lopp. Inte sedan segern i Singapore för ett år sedan.

•••

Lite andra korta nyheter inför helgens lopp. Jag kan berätta att….
….Sauber har nya uppdateringar (bland annat en bakvinge) med sig för att ta minst en poäng och knäcka Manor som ligger före i VM-tabellen.
Men det blir en tuff kamp för Manor kommer också med uppdateringar, en ny framvige och  andra delar. Temaet hoppas på att gå vidare till Q2 och plocka poäng så att man håller sig före Sauber i mästerskapstabellen. Den platsen handlar nämligen om mer än 35 miljoner dollar.
Det är enorma pengar för ett litet stall.
…Det sägs att McLarens förre teamchefen, Martin Whitmarsh kan vara mannen som tar över efter Bernie Ecclestone. Även namn som Stefano Domenicalis ( tidigare stallchef hos Ferrari) och Ross Brawn ( teknikchef hos Ferrari, teamchef hos Mercedes och ägare av Brawn som vann VM 2009) har nämnts.
…det lär i alla fall int e bli något monsunregn i helgen, däremot varmt och väldigt fuktigt. Det blir en tuff söndag för båda förarna och deras bilar.
•••
Felipe Massa lämnar F1 efter säsongen, men det betyder inte att han lämnar motorsporten. Han har ett par alternativ.
– Jag tror inte att jag väljer Stockcar eller Indycar, säger han.
– Kanske DTM, WEC eller Formel E. En av de tre tror jag, men ingenting är bestämt. Det finns människor som erbjuder mig alternativ, men jag behöver lite tid att fundera över vad som är bäst för mig.
•••
Dagens träningar startar kl 12.00 och kl 15.30. Det betyder att det kommer en text här eller på motor.sportbladet.se efter kl 20.00 i kväll när teamen har haft sina pressmöten.

•••

Vill du ha alla snabba nyheter direkt i ditt flöde?

Gilla Sportbladet Motor på Facebook.

Där hittar du även annan motorsport allt från dragracing till enduro, motoGP och rally. Där får du tips om artiklar på webben, tips från bloggen och även kortare nyheter som vi inte har resurser att lägga på webben.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB