Det senaste inför Singapores GP
avSingapore är en otroligt läcker bana, både för förarna och för fansen. I alla fall för fansen på plats, alla som sitter framför TV:n kan räkna med ett par saker….
…statistiskt sett är det Fernando Alonso, Sebastian Vettel eller Lewis Hamilton som vinner loppet. De tre är de enda förarna som vunnit Singapores GP som debuterade i kalendern 2008.
….säkerhetsbilen kommer ut på banan. Det har den gjort under SAMTLIGA lopp sedan premiären.
2008 var då Nelson Piquet kraschade sin Renault medvetet och hans kollega Fernando Alonso vann loppet. En affär som fick teamchefen Flavio Briatore avstängd från F1, även Pat Symonds stängdes av, men han är nu tillbaka i F1 (hos Williams).
…loppet kommer att ta två timmar, eller kanske lite mer än så.
..det kommer att vara runt 60 grader i cockpit. Luftfuktigheten är runt 80 procent och det beräknas vara runt 30 grader varmt i luften. En förare tappar upp till tre liter vätska under loppet.
Marcus Ericsson ser verkligen fram emot helgens race. Han säger såhär:
– Singapores GP är ett av de mest spännande och utmanande loppen på kalendern. Det är varmt, hög luftfuktighet och i och med att det är ett nattlopp så är det en av säsongens höjdpunkter. Det är en häftig upplevelse för fansen, dels så är det ofta spännande på banan och dels så är det mycket som händer intill banan också, säger han.
– Förra året slutade jagväldigt nära poängen, på plats elva. Under de senaste tävlingshelgerna har våra nya uppdateringar gett oss en skjuts framåt och målet är självklart att slåss för poäng i Singapore.
Marina Bay Circuit
Längd: 5,073 m/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 166 km/timmen.
Vinnande strategi 2015:2 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 6 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )
Säkerhetsbilen har varit på banan vid varje race sedan starten 2008.
Här är Lewis Hamiltons tankar inför helgens race:
Topp 8 Kval 2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Nico Rosberg, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso
Topp 8 race 2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniil Kwjat, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Max Verstappen, Toro Rosso
11. Marcus Ericsson, Sauber
Kval rekord:
Absolut: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2013)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:46.362 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:44.381 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Senaste fem vinnarna:
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
Förare med flest vinster:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (2)
Lewis Hamilton (2)
Förare med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)
Felipe Massa (1)
Fernando Alonso (1)
Däckvalen för dig som missat det:
Marcus Ericsson har, tillsammans med Esteban Gutierrez och Kimi Räikkönen, gjort det mest riskanta valet.
Ferrari has chosen a strategy based on using the maximum allocation of ultrasoft tyres. #SingaporeGP pic.twitter.com/EfkhuJxJpj
— F1Zone.net (@f1zone) September 12, 2016
•••
Lite andra nyheter….
…Sauber har värvat Ruth Buscombe från Haas. Hon kommer att sita vid depåväggen från och med Malaysias GP. 26-åringen är ingenjör och strateg och har tidigare arbetat hos Ferrari och under 2016 hos Haas. Det är det fjärde nyförvärvet hos Sauber på kort tid.
…Marcus Ericsson räknar med att köra F1 även 2017, men var är inte klart.
– Vi diskuterar med ett par tre stall, men jag vet inte hur långt vi kommit än, sa han nyligen till Sportbladet.
– Varje år säger man att det är den viktigaste hösten, men i år är den otroligt viktig eftersom jag vill visa att jag ska vara kvar i F1. Därför är det otroligt viktigt för mig. Jag känner ingen press utan är redo att visa vad jag kan. Självklart vill jag stanna i formel 1, det är prioritet. Jag är på en nivå både när det gäller erfarenhet och prestation att jag kan slåss om poäng varje helg, men jag vill ha materialet att kunna göra det också. Det vore otroligt kul om vi kunde vara lite högre upp i resultatlistan. Tyvärr är det så att om du ligger bland de sista varje helg är det svårt att visa sina kvaliteter och bli uppmärksammad för det jobb man gör. Det är väldigt viktigt för mig och det vore bra för mig om jag kunde komma högre upp i resultatlistan och visa vad jag kan.
…det ryktas om att Daniil Kvyatt gjort sitt hos Red Bullfamiljen efter säsongen. Att Toro Rosso letar efter en annan förare. Ryssen inledde säsongen hos Red Bull, men byttes ut mot Max Verstappen inför Spaniens GP.
Nu riskerar han alltså att få lämna F1 helt.