Startsida / Inlägg

En trotjänare hyllar Schumacher och lämnar F1

av Anna Andersson

Tack Felipe Massa.
Han kom till VM 2002, då VM-debuterade han för Sauber. Han körde för teamet 2002 och även 2004 och 2005.  Sedan dess har han kört för Ferrari ( 2006  till 2013) och därefter för Williams (2014 till och med 2016). Efter 15 säsonger och runt 250 lopp i F1 lämnar han VM efter säsongen.

Williams driver Felipe Massa of Brazil cheers as he walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 1, 2016. With a dedication to mentor Michael Schumacher, Williams driver Felipe Massa announced Thursday that he will retire from Formula One at the end of the season. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: TT/AP

– Min karriär har gett mig betydligt mer än vad jag hade vågat hoppas på, säger Felipe Massa och han berättar att han valde att tillkänna ge sitt beslut på Monza för att hylla Michael Schumacher som valde att meddela att han slutade köra för Ferrari på samma ställe för tio år sedan.
– Den enda chansen jag hade att fortsätta köra för Ferrari var om han lade av. Han bestämde sig för att ge mig chansen att stanna i F1. Detta är mitt andra hem, jag älskar det och därför tycker jag att Monza är ett bra ställe att berätta det på.
Han var som bäst VM-tvåa, även om han hade VM-titeln fram till dess att Lewis Hamilton körde om Timo Glock i den sista kurvan i Brasilien 2008.

Vem som ersätter honom är inte klart. men det ryktas om Sergio Perez, om Jenson Button, om Felipe Nasr, om Marcus Ericsson och om Lance Stroll. Det är ett ämne vi lär få anledning att återkomma till.
•••
Det har pratats mycket om incidenten mellan Max Verstappen och Kimi Räikkönen på Spa.  Efter det att  Niki Lauda hävdade att Max Verstappen måste slå på hjärnan och Verstappen själv inte ansåg sig ha gjort något fel alls så kom denna tweet.

Texten med Laudas kritik hittar du här:

•••
Nu tillbaka till Italien. Nico Rosberg ser numera varje lopp som en cupfinal. Allt eller inget. Han har en riktigt bra möjlighet att vinna sin första VM-titel – men han har också en enormt tuff konkurrent som redan har tre VM-titlar och dessutom leder VM. Det skiljer nio poäng.
Räkna med att det blir ett riktigt tufft race mellan Mercedes förare på Monza – men det finns fler som vill vinna.
Kimi Räikkönen drömmer om att vinna Italiens GP.
Här kan du följa med Ferrariföraren runt banan.

•••
Vill du ha mer fakta kring banan. Kolla in gårdagens blogginlägg.

•••

Kevin Magnussen har fått klartecken av läkarna. Han kör Italiens GP.

•••
Även om vi har fokus Italien denna vecka så kan jag inte låta bli att presentera det första förslaget på F1-kalendern 2017.

26. mars- Australien
2. april – Kina
16. april – Bahrain
30. april – Ryssland
14. maj – Spanien
26. maj – Monaco
11. juni – Kanada
18. juni – Azerbajdzjan
2. juli – Österrike
9. juli – Storbritannien
23. juli – Ungarn
30. juli – Tyskland
Sommarlov
27. augusti – Belgien
3. september – Italien
17. september – Singapore
1. oktober – Malaysia
8. oktober – Japan
22. oktober – USA
29. oktober – Mexiko
12. november – Brasilien
26. november – Abu Dhabi

Ser vi på datumen är det ett par saker att notera, dels är säsongspremiären den senaste sedan 2011, men det är i så fall för att teamen ska få en vecka till på att förbereda sig på de nya reglerna som kommer nästa år. Dessutom krockar loppet i Baku återigen med LeMans 24-timmarslopp och det är väl en fråga som kommer att lyftas. F1 fick kritik för det redan i år. Sedan är det frågan vad som händer med Tysklands GP: Hockenheim har kontrakt för jämna år, men Nürburgring klarade inte av att genomföra loppet 2015 och har inget kontrakt.
– Det finns inga kontrakt för nästa år. Vi får se vad som händer, men vi måste inte göra någonting eftersom vi har kontrakt först 2018, säger Hockenheims VD Georg Seller till Motorsporttotal.
•••
Det verkar som om Monza är på väg att förlänga kontraktet. Jippi.
F1 vore inte det samma utan min favoritbana. Det snackas om att ett kontrakt över tre år är på väg att skrivas under.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB