Grattis Marcus Ericsson
avTvå förare kan fira lite extra i helgen. Nico Rosberg kör sitt 200:e lopp och Marcus Ericsson sitt 50:e.
Under sina tre säsonger har han klättrat upp som en av Sveriges mesta F1-förare.
Bara tre svenskar hr tidigare kört mer än 50 lopp, Ronnie Peterson (123) Jo Bonnier (104, och Stefan Johansson (79).
– 50 låter som många lopp, men det känns bara bra. Det känns som om teamet rör sig åt rätt håll och vi var värvat en del ny personal och det är bra med nya idéer och jag tror att det är positivt för oss alla, säger Ericsson på presskonferensen inför helgens lopp.
– Vi har lite uppdateringar på bilen för de avslutande loppen och vi ska verkligen försöka få ut max av dem. Det blir spännande att köra bilen här i Singapore för det blir första gången som vi kör hela det nya paketet som vi har introducerat allt efter som sedan säsongen startade om. Därför är det väldigt intressant att se hur långt steg vi tar.
Förra året tog Sauber poäng i Singapore genom Felipe Nasr och Marcus Ericsson slutade elva på den mycket krävande stadsbanan.
– Vi har haft för lite downforce hittills, men enligt de rapporter som vi har fått så är det på väg att bli en bättring. Vi har haft denna uppdateringen under de senaste två tävlingshelgerna , på Spa och på Monza, men det är inga banor som kräver mycket downforce. Därför vet vi inte riktigt hur det ser ut än, men eftersom banan här i Singapore kräver mycket downforce så får vi verkligen se hur våra uppdateringar fungerar.
•••
Jag vet att vi gick igenom banan i går, du kan läsa det här.
Men det är ändå ett par saker som jag vill återvända till. Singapores GP är ett av de längsta i kalendern. Det tar nästan alltid två timmar, ibland mer än så.
Samtidigt så finns det nästan inga möjligheter att köra om.
Det enda stället där det går att köra om är på DRS-rakan mellan kurva fem och sju. Förra året var det exempelvis bara 14 omkörningar under hela loppet – och de körde som sagt i två timmar.
Det gör att start och strategi blir avgörande, framförallt på en bana med en lång depåraka (över 400 meter) där stoppen tar ovanligt lång tid. Säkerhetsbilen kommer att komma ut på banan, det har den gjort varje år sedan 2008, och den har sedan stannat på banan i minst fyra varv. Pirelli har valt däckskombinationen ultrasoft, supersoft och soft och det mjukaste däcket lär aldrig att hålla för en strategi med ett stopp. Det gör att tricket lär vara att köra med två stopp, ultrasoft, supersoft och supersoft – för de som kvalar in till Q3 med supersoft.
Men det kan vara en ganska riskant väg att gå, ett annat alternativ är att köra en lång stint med soft som kanske går långsammare men vinner i längden.
Jag förväntar mig en hjärnornas kamp, men tror någonstans på Red Bull i helgen. Max Verstappen är alltid redo för en överraskning och Daniel Ricciardo körde fantastiskt i Monaco och där tappade han segern på grund av ett strategifel och det lär inte hända igen.
En annan förare som kör bra i Singapore är Sebastian Vettel som van med Ferrari förra året och vunnit fyra av de fem senaste loppen.
Enligt väderprognosen ska det vara minst 25 grader varmt under helgen, hög luftfuktighet och risk för rejäla åskskurar.
•••
Är du intresserad av däcken och Pirellis syn på saken?
Här är några rader från deras pressmeddelande:
Marina Bay Street Circuit ur ett däckperspektiv:
• Banan har flest antal kurvor av alla banor i år (23) och detta är det näst långsammaste loppet efter Monaco.
• Ytan är överlag ojämn med bland annat målade linjer och brunnar.
• Eftersom racet körs på natten utvecklas inte däcktemperaturen på samma sätt som under lopp på dagtid.
•Loppets längd, i kombination med användning av säkerhetsbilar (förra året vid två tillfällen), öppnar upp för många olika däckstrategier.
• Depåstoppen är förhållandevis långa på grund av den låga hastighetsgränsen och den långa depåsträckan, vilket ytterligare borde påverka strategival.
De tre nominerade däcktyperna:
Yellow soft: Det hårdaste av de nominerade däcken lämpar sig för större delen av tävlingen.
Red supersoft: Ett varierat däck som visade sig spela en viktig roll i förra årets tävling.
Purple ultrasoft: Ett däck som utformats för att erbjuda en avsevärd hastighetsfördel och som kommer att användas i kvalet.
Hur det såg ut för ett år sedan:
• Ferraris Sebastian Vettel vann. (Två stopp: Vettel startade med supersoft, bytte till en ny uppsättning supersoft på varv 13 och slutligen till soft på varv 37.)
• Max Verstappen stod för bästa alternativa strategi. (Två stopp: Verstappen körde supersoft-soft-supersoft och och slutade på en åttonde plats efter att ha legat efter ett varv i samband med starten.)
•••
Alex Zanardi körde F1 under 1990-talet utan någon större framgång, däremot vann han i amerikanska CART och han är också känd för den läskiga olyckan på Lausitzring 2001 där han var nära att mista livet. Han överlevde, men läkarna dubbelamputerade honom och han lyckades ändå ta sig tillbaka till WTCC. Där vann han ett lopp.
Numera satsar han på handcykel och i går nästan exakt 15 år efter den hemska olyckan vann han sitt tredje guld vid Paralympics.
En text om det läser du här.
Den mannen är otrolig. Jag har haft förmånen att träffa honom och efter ett samtal med honom är du full av energi och får känslan av att ingenting, absolut ingenting, är omöjligt. Så grattis Alex Zanardi!
•••
Nya regler 2017 och teamen har redan börjat flytta fokus. Flera av dem är helt fokuserade på 2017, som exempelvis Renault och Red Bull.
– Vi har lite smågrejer med oss till Singapore, men på fabriken är det full fokus på nästa säsong, säger Christian Horner, stallchef hos Red Bull, till Grandprix247com
Som jag skrev tidigare har Sauber endel uppdateringar, men mest satsar Haas som har rejäla uppdateringar med sig för att jaga plats sju i VM. Det är en tuff och ekonomiskt viktig kamp med Toro Rosso.
q••
Tänk på att det är lite annorlunda tider som gäller i morgon,
Träning 1 kl 12.30.
Träning 2 kl 15.00
Lördagens kval går kl 15.00, men Singapores GP startar kl 14.00 – samma tid som när F1 kör i Europa.