Startsida / Inlägg

Hamilton: Det var mitt fel

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde en urusel start från pole position.
Det gjorde VM extremt spännande igen. Nico Rosberg tackade för hjälpen och tog över ledningen – den behöll han in i mål. Tysken tog sin andra seger på en vecka, Hamilton gick i mål som tvåa och plötsligt skiljer det bara två poäng mellan Mercedes båda förare när F1 nu lämnar Europa.
Den här hösten lär bli en tuff kamp mellan Mercedes båda förare.
Lewis Hamilton inledde säsongen med att göra ett par urusla starter, men sedan hittade han rätt och var säkerheten själv under sommaren. Han vann fyra lopp i rad mellan Österrikes GP och Tysklands GP och såg oövervinnerlig ut, men efter omstarten är det Rosberg som har övertaget.  Rosberg, som övat starter efter Tysklands GP, var riktigt nöjd med inledningen på dagens lopp:

Winner Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg (C) celebrates on the podium next to second placed Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (L) and third placed Scuderia Ferrari's German driver Sebastian Vettel following the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 4, 2016. / AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS
Foto: TT-AFP

– Starten var perfekt. Det var den som avgjorde, säger Rosberg

– Det känns väldigt skönt att jag får betalt för det arbetet som jag gjort efter Tysklands GP då det inte var riktigt lika bra….

Jag gissar att Hamilton är grymt besviken och mycket förgrymmad på sig själv för att han missade starten och en given seger. Han har tagit på sig misstaget och bett teamet om ursäkt.
Nu är det två veckor till nästa lopp, stadsloppet i Singapore och räkna med att det kommer att bli en mycket hård batalj mellan Mercedes båda förare.
Mer om racet läser du här.

 

•••
Sebastian Vettel körde in i mål som trea, men firades som en segrare på Monza. Flera tusen människor invaderade start-målrakan efter loppet och hyllade sin Ferrariförare. Monza har nu skrivit på ett kontrakt över tre år till och som jag ser det är det självklart att Monza ska finnas med i F1-kalendern. Den stämningen som finns där är enastående.

Formula One - F1 - Italian Grand Prix 2016 - Autodromo Nazionale Monza, Monza, Italy - 4/9/16 General view of fans and the podium Reuters / Max Rossi Livepic EDITORIAL USE ONLY. *** Local Caption *** -
Publikhavet på Start/mål. Foto: TT Reuters

•••
Dagens omkörning stod Daniel Ricciardo för. På det 47:e varvet körde han om Valtteri Bottas i kampen om plats fem.

d_reinhard_i_16_2252
Foto: Sauber

•••
Marcus Ericsson berättade om Monza, om sin relation till Ronnie Peterson och sina känslor för den fantastiska banan inför loppet. Du läser texten om banan och den speciella atmosfären här.
Efter loppet var han besviken. Han hade hoppats på att bilen skulle ha lite mer fart än vad den hade.
– Jag tycker att det var ett fullt godkänt lopp, jag gjorde inga missar och fick däcken att hålla. Det var också mitt mål i dag, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Jag hade hoppats att vi skulle ha lite mer fart i dag, det kändes så under helgen, men under racet saknades den. Vi hade inte farten att kämpa med några andra än Toro Rosso och Renault. Det var synd, men så var det.
Nu väntar Singapores GP om två veckor. Då väntar helt andra förutsättningar. Det är en stadsbana med många långsamma kurvor och där behöver bilarna ännu mer downforce.
– Det blir spännande att se vad våra uppdateringar ger oss där. Där får vi ett första kvitto på var vi står, säger Ericsson.
Manor tog inga poäng på Monza heller och det betyder att Sauber fortfarande behöver två poäng för att ta sig det teamet förbi i märkes-VM och som jag tjatat om många gånger – det handlar om minst 35 miljoner dollar.
•••
Jenson Button tar alltså ett sabbatsår 2017. Han har förlängt kontraktet med McLaren till och med 2018 och ska vara kvar i teamet, men arbeta med utvecklingsarbete nästa år. Det är mycket möjligt att han kör igen 2018. Han ligger väl på stand-by om det är så att Alonso lämnar teamet….
–Det är inget steg tillbaka. Jag har kontrakt 2017 och 2018 och kommer att arbeta hårt med utvecklingen av bilen. Jag är övertygad om att jag också kommer att sitta bakom ratten på den nya bilen, säger Button.
– Jag ser verkligen fram emot den nya rollen som är ett resultat av många långa samtal med Ron Dennis.
Nästa år sitter Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne i de två bilarna från McLaren.

•••
Är Bernie Ecclestones tid i F1 förbi?
Det kan faktiskt vara så. CVC har sålt sina andelar av F1 till det amerikanska mediebolaget Liberty Media som ägs av John Malone. På tisdag ska det bli offentligt skriver auto, motor und sport.
– Det ger oss ny frisk vind inom F1. Liberty är en gigantisk amerikansk koncern och de har mycket bra erfarenheter och kunskaper när det gäller media och det lär inte skada F1, säger den förre föraren och teamägaren Gerhard Berger till motorsporttotal.
– Amerika är ju en nöt som F1 inte har lyckats knäcka, trots att man har försökt många gånger. NU har F1 fått in en fot och det är en jättechans för sporten.
Bernie Ecclestone har hunnit bli 85 år, men funderar själ inte på att bli pensionär.
– Jag kommer att göra det jag alltid har gjort. Jag bestämmer vilken roll jag har.
Liberty jobbar för övrigt tillsammans med Formel E och kanske är det så att vi får se Formel E i samband med F1 framöver?

•••

Det händer väldigt mycket  inom motorsporten i dag. Nu måste jag byta fokus det är tidningsjobb, rallycross och motoGP att hålla koll på också.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB