Magnussens bil i lågor
avDet var verkligen hett under fredagens träningspass i Malaysia.
Dels var det 34 grader i luften och runt 60 grader i asfalten.
Dels började Kevin Magnussens bil att brinna.
Det slog rejält med lågor ur bilen, Magnussen var snabb ur och klarade sig oskadd, men även Renaults personal lyckades släcka lågorna så tog det fart igen. Det läckte beänsle och därför tog branden ny fart.
– Vi hade förväntat oss att det skulle vara varmt i Malaysia, men inte så varmt, säger Magnussen.
– Jag fick ett meddelande över radion att jag skulle hoppa ur bilen och de behövde inte säga till mig två gånger…
Träningen avbröts under en period, men kunde sedan återupptas efter en halvtimme och Renault lyckades också få ordning på bilen så att Magnussen kunde köra det andra passet, även om han startade 45 minuter efter alla andra.
– Vi fick till ett par ordentliga varv och det överstyrde lite för mycket med de inställningar vi började jobba med, men vi vet vilken väg vi vill gå, säger dansken.
När det gäller det som hände på banan så har Mercedes fortfarande övertaget. Nico Rosberg var snabbast under den första tärningen och Lewis Hamilton under den andra – men det var under ett varv.
Det ser däremot mer spännande ut om vi kikar på longrunsen. Där verkar Ferrari få konkurrens av både Red Bull och Ferrari. Max Verstappen körde sina varv konstant, på 1,39. Ingen av Mercedes förare var under 1,40. Hamilton körde soft/hard och Rosberg soft/medium och de låg kring 1,40 men inte under.
– Våra longruns var verkligen bra, säger Max Verstappen.
– Däremot har vi lite att jobba med när det gäller farten över ett kvalvarv. Pacen var bra med de mjuka däcken och jag är nöjd. Jag kunde göra det med bilen som jag ville.
Även Daniel Ricciardo låg bra på sina longruns ( 1.40). Vettel låg kring 1,40 han också och Räikkönen på 1.39 ( däremot började Räikkönen lite senare med sina runs eftersom han hade problem med inställningarna och stod kvar i depån längre och då var förhållandena på banan något bättre).
– Tiderna är bättre än känslan jag hade i bilen sa Räikkönen efteråt.
Sebastian Vettel var däremot nöjd:
– Det var en bra dag. Vi har testat en del. Historiskt sett så fungerar det bra för oss när det är varmt och här i Malaysia är det alltid varmt. Det kan hjälpa oss. Jag tycker inte att vårt tempo var så pjåkigt faktiskt.
•••
För övrigt körde Hamilton på 1:39.790.
Det är nästa tio sekunder snabbare än den tid som gav honom pole position för ett år sedan.
Han tog pole med tiden 1.49,834,
Den gången körde man i Malaysia under inledningen av säsongen då bilarna inte är riktigt lika uppdaterade som nu, till säsongens 16e lopp. Dessutom är det tredje säsongen med ungefär samma tekniska reglemente.
Här är alla tiderna från det andra passet:
Plats, Namn, team, varvtid, tidsskillnad och antal varv
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m34.944s – 35
2 Nico Rosberg Mercedes 1m35.177s 0.233s 36
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m35.605s 0.661s 37
4 Kimi Räikkönen Ferrari 1m35.842s 0.898s 31
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m36.037s 1.093s 29
6 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m36.284s 1.340s 33
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m36.296s 1.352s 27
8 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m36.337s 1.393s 30
9 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m36.390s 1.446s 37
10 Jenson Button McLaren/Honda 1m36.715s 1.771s 22
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m36.836s 1.892s 30
12 Jolyon Palmer Renault 1m36.940s 1.996s 36
13 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m37.016s 2.072s 37
14 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m37.048s 2.104s 28
15 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m37.110s 2.166s 19
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m37.297s 2.353s 29
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m37.449s 2.505s 28
18 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m37.547s 2.603s 26
19 Kevin Magnussen Renault 1m37.664s 2.720s 19
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m37.789s 2.845s 25
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m37.878s 2.934s 34
22 Esteban Ocon Manor/Mercedes 1m37.990s 3.046s 36
Mer om träningen och om Ferraris uppdateringar läser du här.
•••
Grattis Max Verstappen som fyller 19 år i dag.
•••
Jenson Button kör sitt 300:e GP-lopp i helgen. Imponerande.
•••
För Sauber handlar det om en kamp värd 340 miljoner kronor. Mer om det läser du här.
Här kan du läsa om läget på förarmarknaden:
•••
Det är fortfarande osäkert om det blir F1 på Silverstone framöver.
– Vi får se var vi står 2019 om vi kan köra GP eller om Silverstone får klara sig utan F1. Har man inte råd så har man inte råd, säger BRDC-President Derek Warwick.
– Vi har arrangerat Storbritanniens GP utan stöd från varken regeringen eller någon annan partner i många år. VI har investerat 50 miljoner pund och vi har renoverat. Vi har gjort allt det som Bernie ville för att säkra F1-loppet.
•••
Vill du ha nyheterna direkt i ditt flöde? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Där får du tips om artiklar, snackisar och andra kortare nyheter. Där skriver vi om allt från F1 till motorGP och speedway. Du hittar också motocross, rallycross och information om de svenska talangerna som kör i Formula E, GP2 och F3-EM.
Nyheter och resultatrapportering som inte får plats på hemsidan hittar du där.