Målet: Att göra livet svårt för Mercedes
avNico Rosberg var enormt trött, men också mycket lycklig när han klev upp på prispallen som etta efter Singapores GP. Loppet är ett av årets absolut tuffaste. Förarna tvingas bita ihop och måste koncentrera sig varje sekund av det två timmar långa loppet som dessutom genomförs i 30-gradig värme och med en väldigt hög luftfuktighet.
Det är närmare 60 grader i cockpit och Rosberg pressades hårt, hårt av Red Bulls Daniel Ricciardo. Det skiljdes bara fyra tiondelar i mål.
Red Bull valde en strategi med fyra depåstopp och supermjuka däck i slutet medan Rosberg gjorde tre depåstopp, hade en hårdare gummiblandning i slutet och hade problem med bromsarna. Det var på vippen att Red Bulls strategi gick i lås, men Rosberg klarade av att hålla koll på däcken, trafiken, på bilen och på sig själv.
– Red Bulls grabbar var verkligen smarta. Jag hade ingen chans att göra ett depåstopp till. Då hade jag tappat segern, det var för mycket trafik på banan, säger Rosberg till RTL.
– Det var verkligen smart, men ändå så var vår strategi bättre. Det var trots allt jag som vann och det är otroligt skönt att vinna ett lopp på det här sättet.
För Rosberg var det ett mycket bra resultat. Han vann samtidigt som Red Bulls Daniel Ricciardo var tvåa vilket gör att han tog tio poäng mer än teamkollegan Lewis Hamilton och nu skiljer det åtta poäng inför de sex avslutande loppen.
Årets VM är en strålande kamp mellan två förare och jag har känslan av att det som avgör är hur bra konkurrenterna är. Kan någon klämma sig in mellan Mercedes förare och sno poäng, är det till och med så att Red Bull eller Ferrari kan vinna något lopp – ja då kan poängskillnaden under ett lopp plötsligt bli betydligt större och det påverkar VM.
Red Bulls Christian Horner var tydlig när han sa:
– Det kommer flera banor som passar oss bättre än Mercedes. Vi ska göra livet svårt för dem.
Niki Lauda, Mercedes var inte sen med att svara:
– Jag tror att de kommande banorma passar oss bättre, men den där Daniel Ricciardo måste vi se upp med. Han kan klämma sig in mellan våra killar. Jag hade hellre sett en kamp mellan våra båda.
– Däremot vågar jag inte ge någon prognos, det svänger så fort. Nu hoppas jag att de två får göra upp på banan.
Det kan jag också skriva under på.
Det är sex race kvar. Förra året hade Nico Rosberg en fantastisk avslutning av säsongen – nu har han vunnit tre lopp i rad.
Jag ser redan fram emot Malaysias GP om två veckor.
•••
Marcus Ericsson hade stora förhoppningar inför sitt 50:e GP-lopp. Han låg också bra med efter omstarten och attackerade Kevin Magnussen, Renault, men av någon anledning tog teamet in honom i depå tidigare än vad som var tänkt från början. Det blev ett väldigt feltajmat stopp och Ericsson hade sedan fel däck vid fel tillfälle, fastnade i trafiken och gick i mål som 17:e man.
Han var besviken efteråt.
Mer om loppet och om Ericssons tankar läser du här.
•••
Lite andra snabba noteringar så här direkt efter målgång:
•Sebastian Vettel är Singaporespecialist. Han har vunnit fyra lopp på fem år. I år gick hjulupphängningen sönder under kvalet och han startade sist, valde att byta både motor och växellådan för att slippa ta ett straff vid ett annat tillfälle – ändå slutade han på position fem.
Han körde upp sig 17 placeringar på en bana där det är svårt att köra om.
•Kimi Räikkönens omkörning av Lewis Hamilton på det 34:e varvet var mästerlig. Han tappade sedan tillbaka placeringen sedan teamet blivit lite nervösa och reagerat på Hamiltons depåstopp på det 46:e varvet. Räikkönen gjorde sitt däckbyte ett varv senare, men i Singapore är depårakan längre än på andra ställen och Räikkönen kom ut efter Hamilton på banan. Tufft för Ferrari – tur för Hamilton som tjänade ett par poäng i jakten på VM-titeln.
•Kevin Magnussen körde in på poängplats. Snyggt jobbat av dansken som tog sin sjunde VM-poäng för säsongen.
•Nico Hülkenberg kraschade in i muren redan i starten av Singapores GP sedan han kolliderat med Carlos Sainz.
– Carlos hade nog en långsammare bil till vänster om sig också och han fick vika av för att inte träffa den. Han träffade mig vänster bak och det skickade in mig i muren, säger han till tyska journalister.
– Sedan var det över.
Säkerhetsbilen kom ut på banan och fortfarande är det så att säkerhetsbilen har varit ute vid samtliga deltävlingar i Singapore.
•Haas hade stora förhoppningar om poäng, men för Romain Grosjean var det en bedrövlig deltävling. Han kraschade under kvalet, han flyttades tillbaka i starten på grund av en bestraffning en kom inte ens till start eftersom break-by-wire systemet gick sönder.