Ferrari toppar tabellen – och Ecclestone har en märklig idé
avBernie Ecclestone har slagit till igen.
I veckan hävdade han att Nico Rosberg inte är den mästare han vill ha eftersom Lewis Hamilton lockar en större publik och lever ett mer glamouröst liv.
Nu vill han bygga murar på F1-banorna.
Han vill att det ska finnas 40 cm höga murar i varje kurva för att tvinga förarna att hålla sig inom banbegränsningen – dessutom vill han se fler olyckor. Mer läser du här.
Förarna är inte alls inne på samma idé.
– Som jag ser det finns det tio andra områden som vu borde diskutera för att göra sporten mer attraktiv, säger VM-ledaren Nico Rosberg.
– Vi borde inte ta ett steg tillbaka när det gäller säkerheten.
Själv tycker jag att det låter helt vansinnigt att ens komma på idén att vilja se fler olyckor. Tänk om och tänk lite längre. Jag kan förstå att man vill plocka bort problemet med att förarna kör över banbegränsningen, men använd avåkningszoner av grus istället, inte asfalt.
Tar det längre tid om du kör utanför gränsen så gör du helt enkelt inte det.
Jag vill se racing, inte krascher.
För övrigt anser Bernie Ecclestone att Toto Wolff och de andra stallcheferna bryr sig för mycket om pengarna.
•••
När vi ändå är inne på Nico Rosberg så säger han att han inte alls bryr sig om att Bernie Ecclestones föredrar när teamkollegan blir mästare.
– Det är skitsamma, jag bryr mig inte säger Rosberg.
– Jag fokuserar på mig. Jag vill vinna mästerskapet, det är en dröm som jag har haft sedan barnsben, förstå. Nu handlar allt om att vinna i Mexiko. Jag tar ett steg i taget, och gör det jag ska göra. Det brukar fungera bra.
•••
Här kan du läsa om förarplatsen som alla förare vill ha – även Marcus Ericsson.
•••
Det tränades i Mexiko också, det som var anmärklningsvärt var däckslitaget. De supermjuka däcken klarade inte mycket mer än 15 varv innan det blev extremt mycket graining. Vad jag kunde se var Rosberg den som körde flest varv, 19, med supersoft.
Snabbast under fredagen var Sebastian Vettel, Ferrari, med 1:19.790. Efter honom följde de båda Mercedesbilarna med Lewis Hamilton (+0,004). De två var de enda förarna under 1.20. Nico Rosberg körde på 1.20,225 och han var knappt före nästa Ferrari med Kimi Räikkönen (1.20,259) .
Är det dags för Ferrari att knapra in på det avstånd som Red Bull har skaffat sig i kampen om plats två i mästerskapet?
Det skiljer 53 poäng och är, om Mercedes vinner samtliga race dubbelt, 81 kvar att slåss om. Samtidigt såg det inte riktigt ut som om det blir en enkel seger för Mercedes i Mexiko. Det kan bli en spännande helg.
För Sauber och Marcus Ericsson räckte 1.21,997 till plats 18, han körde ändå 42 varv vilket var helt okej.
Plac. Förare Team Tid Diff. Varv
1 | S. Vettel | Ferrari | 1:19.790 | 47 | |
2 | L. Hamilton | Mercedes | 1:19.794 | 0:00.004 | 37 |
3 | N. Rosberg | Mercedes | 1:20.225 | 0:00.435 | 46 |
4 | K. Räikkönen | Ferrari | 1:20.259 | 0:00.469 | 38 |
5 | D. Ricciardo | Red Bull | 1:20.448 | 0:00.658 | 43 |
6 | N. Hülkenberg | Force India | 1:20.574 | 0:00.784 | 43 |
7 | M. Verstappen | Red Bull | 1:20.619 | 0:00.829 | 42 |
8 | V. Bottas | Williams | 1:20.629 | 0:00.839 | 41 |
9 | C. Sainz | Toro Rosso | 1:20.974 | 0:01.184 | 46 |
10 | F. Alonso | McLaren | 1:21.003 | 0:01.213 | 25 |
11 | D. Kwjat | Toro Rosso | 1:21.193 | 0:01.403 | 39 |
12 | J. Button | McLaren | 1:21.198 | 0:01.408 | 39 |
13 | F. Massa | Williams | 1:21.326 | 0:01.536 | 45 |
14 | K. Magnussen | Renault | 1:21.442 | 0:01.652 | 39 |
15 | S. Perez | Force India | 1:21.579 | 0:01.789 | 41 |
16 | J. Palmer | Renault | 1:21.785 | 0:01.995 | 44 |
17 | P. Wehrlein | Manor | 1:21.980 | 0:02.190 | 42 |
18 | M. Ericsson | Sauber | 1:21.997 | 0:02.207 | 42 |
19 | F. Nasr | Sauber | 1:22.037 | 0:02.247 | 43 |
20 | R. Grosjean | Haas | 1:22.105 | 0:02.315 | 14 |
21 | E. Ocon | Manor | 1:22.298 | 0:02.508 | 44 |
22 | E. Gutierrez | Haas | 1:22.408 | 0:02.618 | 33 |
•••
För Ferrari har 2016 än så länge varit ett uselt år. Teamet som vann tre segrar förra året har inte vunnit någon i år och ligger efter Red Bull i kampen om andraplatsen i mästerskapet.
Men till nästa år är siktet inställt.
– Då ska vi inte nöja oss med småpengar utan sätta ribban högt, säger Sebastian Vettel enligt motorsporttotal.
– När reglerna ändras finns det utrymme för överraskningar.
Han fortsätter:
– Vi saknar inte kunskapen, men i bland vet vi inte riktigt hur vi ska binda ihop de olika punkterna med varandra. För att bli bättre måste man hitta vägar som är smartare och mer effektiva.
••••
I morgon lördag är det kval – klockan 20.00