Förre medarbetaren: Ferrari styrs med terror
avDiskussionen om var vintertesterna ska genomföras går vidare. Blir det i Barcelona som vanligt eller i Bahrain?
– I Barcelona finns risken att det kan var hemska dagar där det fryser och är kallt på morgonen vilket gör att vi under hela dagen måste arbeta med att få däcken i rätt temperatur, säger Mercedes Toto Wolff som föredrar Bahrain.
Men det är inte heller helt riskfritt:
– Jag kommer i håg att vi stoppades av en sandstorm när vi var där och även när vi testade där 2014 fick vi ägna de första timmarna varje dag åt att köra på ett sådant sätt att vi höll sanden borta från banan, säger Williams Pat Symods.
Ett test utanför Europa är bara tillåtet under speciella omständigheter och eftersom det sker en rejäl regeländring till 2017 är det möjligt denna gång, men reglerna tillåter inte att vissa team testar i Europa och andra i Mellanöstern.
Därför vill Wolff att FIA och däcktillverkaren Pirelli ska komma överens om vad som gäller:
– De måste bestämma sig för vilka förhållanden som krävs för att Pirelli ska kunna testa däcken ordentligt. Det beslutet behöver de ta inom ett par veckor.
Ett test i Bahrain kostar mellan tre och fem miljoner kronor och det är mycket pengar för de privata teamen, ett test i Europa är betydligt billigare. Red Bull har redan föreslagit att Pirelli borde betala hela testet i Bahrain.
– Det sämsta för F1 vore om vi kommer till Australien med däck som inte fungerar, säger Haas Teamchef Günter Steiner.
Det har han helt rätt i.
•••
Enligt Michael Schumachers tidigare ingenjör, Luca Baldisserri, är det stämningen inom Ferrari som är det stora problemet.
– Det är inget team mer, det är en grupp med rädda människor. Det är ett terrorklimat, säger italienaren som jobbat för Ferrari i 26 år till Corriere dello Sport.
– Medarbetarna hittar inte på några nyheter och de tar inga beslut eftersom de är rädda att bli bortjagade.
Ferrari har inte vunnit något lopp i år, förra året vann Sebastian Vettel tre.
– Varken presidenten Sergio Marchionne eller stallchef Maurizio Arrivabene har någon erfarenhet från F1.
Luca Baldisserri påpekar också att det var en stor förlust när James Allison lämnad teamet.
– Han har gjort underverk med motorerna sedan 2014.
Ferrari har inte vunnit någon VM-titel sedan 2007. Då vann Kimi Räikkönen sedan McLarens Fernando Alonso och Lewis Hamilton lagt mer energi på att besegra varandra än på att vinna mästerskapet.