Startsida / Inlägg

Hamilton, Rosberg, Alonso och annat snack från USA:s GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det han kunde för att hålla liv i kampen om VM-titeln.
Han vann USA:s GP.

AUSTIN, TX - OCTOBER 23: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates his win on the podium during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 23, 2016 in Austin, United States. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Fjärde segern på fem försök. Foto: TT

Problemet var bara att Nico Rosberg gick i mål som tvåa – det gör att Rosberg fortfarande har övertaget i kampen om VM-titeln när tre deltävlingar återstår. För Rosberg räcker det att vara tvåa bakom Hamilton i Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi för att vinna VM-titeln, samtidigt har jag svårt att se att han skulle nöja sig med det. Rosberg gör allt han kan för att trycka till Hamilton – precis som Hamilton gör allt han kan för att trycka till Rosberg.
Så fungerar deras relation och så har den fungerat sedan de var tonåringar. De har alltid kämpat om att vara bäst i allt från att cykla enhjuling, till kuddkrig, go-kart och i kampen om vem som ätit flest pizzor. På den tiden var det mest ett stort skämt.
Numera är det allvar – men ingen av dem vill ha stryk av den andre.
Den enda situationen som skulle kunna få Rosberg att hålla tillbaka är nog om han riskerade titeln, den är värd mer än en vinst över Hamilton i ett enskilt race.
Med andra ord var det tre nöjda män på prispallen i Austin. Lewis Hamilton som vann och tog in sju poäng på Nico Rosberg. Rosberg som var tvåa och det är ett resultat som hjälper honom på väg mot VM-titeln och Daniel Ricciardo som återigen tog en pallplats.
Den enda som inte är nöjd är väl Bernie Ecclestone som inte vill se Nico Rosberg som världsmästare – mer om det läser du här.

För övrigt är det så att Nico Rosberg skulle tacka Michael Schumacher för VM-titeln. Varför läser du här.

Marcus Ericsson var inte heller helt nöjd med loppet. Sauber valde att ge honom en strategi med ett depåstopp. Det gjorde att han hade väldigt slitna däck på slutet och även om han var uppe på plats elva ett tag så hade han ingen chans att kämpa om poängen utan han föll tillbaka till plats 14.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Foto: AP-TT

– Jag hade bra fart under den första stinten, sedan fick jag vänta länge med det första depåstoppet eftersom vi satsade på att bara göra ett stopp. Jag visste att det var ett av alternativen inför loppet, även om det var väldigt svårt att få däcken att hålla hela loppet, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Hade vi valt två stopp hade vi inte haft någon chans att ta poäng, men med ett stopp fanns i alla fall chansen. Nu hade vi tyvärr varken farten eller däcken för att klara det, men det var ändå okej. Det är bättre att satsa på poäng än inte ens göra det.
Sauber har inte tagit poäng sedan USA:s GP 2015. De är 21 lopp sedan och teamet är i desperat behov av att skrapa i hop minst en pinne i något av de tre avslutande loppen. Jag vet att jag har skrivit det många gånger, men jag gör det igen. Jag har väl ungefär 340 miljoner  skäl att göra det….det skiljer 340 miljoner kronor mellan plats tio och elva i konstruktörsmästerskapet. Det är en enorm summa som kan göra en stor skillnad i satsningen inför 2017 då det dessutom kommer flera stora regeländringar.

•••
Annars kan vi konstatera att….
…McLarens båda förare tog poäng i USA och Fernando Alonso startade på plats 12 och körde upp sig till plats fem och han var riktigt lycklig över att äntligen få fajtas högre upp i fältet. Jenson Button körde faktiskt upp sig tio placeringar han också.
…Felipe Massa körde in sex poäng – det är lika många poäng som han har tagit i samtiga lopp sedan Monacos GP i maj.
…Nico Hülkenberg kritiserade Sebastian Vettel efter startkollisionen i Austin. Det är andra gången på fyra lopp som Hulken blir offret i en startkollision.
– Sebastian var rätt aggressiv och lämnade ingen plats. Jag var som en burgare mellan två bröd, Vettel och Valtteri Bottas. Det fanns ingen plats kvar. Jag tyckte att Sebastian hade plats på utsidan, men han kanske inte ville nyttja den. Jag hade i alla fall ingenstans att ta vägen, det var en bil på insidan och jag kunde ju inte bara försvinna.
…Max Verstappen kom in i depå när mekanikerna inte var nära att vara beredda. Han misstolkade situationen och kom in för tidigt. Sedan fick han problem med växellådan och bröt loppet.
…Lewis Hamilton älskar Austin. Han har kört fem race på banan och vunnit fyra.

…Lewis Hamilton nu har vunnit 50 GP-lopp. Imponerande.
•••

Finnish F1 drivers Mika Hakkinen, left, and Kimi Raikkonen share a laugh during a news conference at the Indianapolis Motor Speedway on Thursday, Sept. 27, 2001. Hikkonen will leave the Sauber team in 2002 and replace Hakkinen on the McClaren team. (AP Photo/Darron Cummings)
Häkkinen och RÄikkönen inför USA:s GP – 2001. Foto: AP-TT

Positiva ord för alla Räikkönen-fans, även om han tvingades bryta USA:s GP ( var det för tredje gången?). Mika Häkkinen hyllade nämligen sin landsman inför loppet:
– Jag är positivt överraskad över hur Kimi klarar sig jämfört med Sebastian, säger den dubble mästaren.
– Alla ser över hela säsongen och på vinnaren, men om man tittar på racen istället så har Kimi verkligen kunnat utmana den fyrfaldige världsmästaren. Han kör fantastiskt bra just nu, med andra ord så behöver han inte sluta.
Kimi Räikkönen har kontrakt med Ferrari även 2017.
•••
Pierre Gasly kör för mästartiteln i GP2, han ligger sju poäng efter Antonio Giovinazzi när de två loppen i Abu Dhabi återstår av säsongen. Han förhandlar nu med Manor om en plats i F1 till 2017.
Vad händer då med Esteban Ocon och Pascal Wehrlein?
Båda är aktuella för den plats som Force India har kvar, teamet kör med Mercedesmotorer och en av Meredes juniorförare kan ge rabatt på motorpriset. Den platsen vill även Fleipe Nasr ha och han har som bekant med sig pengar från den bank som målat Saubers bil gul och blå.
Både Ocon och Wehrlein kan också vara aktuella för Williams, om Valtteri Bottas lämnar för Renault.
När det gäller Renault har teamet valt att stryka den optionen som Kevin Magnussen hade för 2017. Det betyder att det är kamp om platsen intill Nico Hülkenberg som redan är klar för teamet. Den platsen är givetvis även Jolyon Palmer intresserad av.
•••
För övrigt återvänder inte James Allison till Renault. Det säger Renaults teamchef Frederic Vasseur för Motorsportmagazin.
•••
Håll koll på bloggen i veckan – det är en nyhetsblogg och den kommer att uppdateras regelbundet precis som vanligt. Det är bara en vecka till Mexikos VM-deltävling. Den tävlingen avgörs på hög höjd och ställer stora krav både på förarna och på materialet.
Men det skriver jag mer om senare i veckan. Nu är det dags att producera material till tidningen.
Vi hörs.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB